Er dreigt een tyfoon en
alle scheepsvaart wordt stopgezet. Voor Bruce (Wu Jing) een situatie die
heel slecht uit komt. Gisteren nam hij het leven van een maffia baas die
zich op een eiland vlak bij Hongkong schuil hield. Het was de bedoeling
dat hij samen met het hoofd van zijn slachtoffer de eerste boot terug
zou nemen. Nu zit hij vast en moet hij wachten tot de scheepvaart weer
vrij gegeven wordt. Lastig want als vreemde in zo een kleine gemeenschap
val je al snel op. Door toeval komt hij in contact met Holly (Celina
Jade). Om maar het beste van de situatie te maken besluiten ze samen
ergens te gaan ontbijten. Hier blijkt dat Bruce niet de enige is op het
eiland met een niet helemaal zuiver geweten. Drie bankovervallers kwamen
ook noodgedwongen op het eiland terecht. Holly heeft de mannen al snel
in de gaten en aangezien ze agent is benadert ze de mannen meteen. Geen
slimme keuze want ze wordt meteen aangevallen. Bruce bekijkt de situatie
zuchtend vanaf zijn tafeltje. Als hij haar helpt kan hij zijn identiteit
weggeven maar Holly aan haar lot overlaten kan hij ook niet. Met wat
moeite weet hij de mannen te overmeesteren. De politie komt en ze worden
afgevoerd naar de gevangenis. Bruce wordt verzocht om mee te gaan naar
het bureau om een verklaring af te geven. Weigeren zou geen goed idee
zijn maar mee gaan ook niet best. Toch besluit hij mee te gaan en de
boel uit de zitten totdat de eerstvolgende boot weer gaat. Bij de
politie wordt hij als held ontvangen en als een familielid opgenomen.
Hij krijgt te eten en wordt goed verzorgd. Alles lijkt rustig maar het
eiland zal snel in een wespennest veranderen. De laatste boot die naar
het eiland kwam bracht namelijk een groep volgelingen van zijn
slachtoffer mee. Koortsachtig zijn deze op zoek naar hun baas en het zal
niet lang duren voordat ze zijn hoofdloze lichaam vinden. De vraag is
dus of de politiemacht van het eiland de chaos die er aan zit te komen
wel aan kan.
Voor lange tijd stond de carrière van Wu Jing op een laag pitje. Zijn
debuut, 'Tai chi II' uit 1996 werd goed ontvangen maar daarna bloedde
het dood. In 2005 kreeg hij een kleine rol in Sha Po Lang'. Hiermee
maakte hij zo een indruk dat hij zichzelf weer helemaal op de kaart
zette. De regelmaat kwam weer terug in zijn filmrollen. Nu met 'Legendary
assassin' mocht hij zelfs de regisseursstoel delen met Li Chung-Chi.
Niemand minder dan Ng See Yuen verbond zijn naam als producer aan het
project en kung fu voert de boventoon. Met een beetje geluk kan 'Legendary
assassin' dus ook het hoogtepunt in Wu Jing's carrière worden.
De blauwdruk van het
verhaal zal waarschijnlijk geleend zijn van een western. Een held die de
stad niet uit kan en hierdoor klem komt te zitten tussen de politie en
een groep criminelen. Een heerlijke situatie voor een onderhoudende
actiefilm. Op juiste wijze wordt het verhaal naar het moderne Hongkong
gehaald. De sfeer is duister maar er zijn een aantal lichtpuntjes. Deze
zijn door het geheel verweven zonder afbraak te doen. Een mens kan
namelijk de wens hebben om te veranderen maar dit door zijn achtergrond
absoluut niet kunnen. Met dit als uitgangspunt worden er personages
gecreëerd die heel menselijk zijn. De primaire levensbehoeften van de
mens spelen een belangrijke rol. Want naast overlevingsdrang door
vechten wordt vooral eten erg benadrukt. Meerdere malen zijn we getuige
van een goed gedirigeerde kooksessie of maaltijd. Echter hebben de
personages wel een knipoog en zijn ze niet compleet serieus te nemen.
Een hommage aan de Hongkong films uit het verleden. De balans tussen
alle stijlen is bijzonder goed gevonden. Hierdoor loopt de film lekker
door en vliegt hij aan je voorbij. Dit wordt goed vast gehouden tot het
laatste kwartier. Hier gaan we over op een eindgevecht wat voelt alsof
het er aangeplakt is. Echter is deze situatie wel correct gekozen want
een oplossing op het eiland zou niet mogelijk geweest zijn.
Wu Jing wandelt op
de gebruikelijk stugge wijze door het verhaal heen. Echt acteren doet
hij niet en hiermee bewijst hij dat hij een echte actie ster is.
Gelukkig is hij omringd door een groep goed gekozen karakter acteurs.
Oude gediende Hui Siu-Hung brengt wat leven in de brouwerij als knullige
politie opa. Lam Suet hijgt en puft zich door zijn rol als een gangster
met overgewicht en zelf Kara Hui Ying Hung is even te zien. De jongere
generatie wordt neergezet door de komische Sammy Leung Chi-Kin en de wat
serieuzere Ho Yat-Wah. De grootste complimenten mogen gegeven worden aan
Celina Jade. Hard aan de weg timmerend als muzikant maar een nieuwkomer
in de film industrie. Ze speelt haar rol bijzonder innemend. Maar ook in
de actie scènes staat ze haar mannetje. Hiermee laat ze zien dat niet
alle mooie meisjes meteen ook maar tere popjes hoeven te zijn. Ze is
totaal niet kinderachtig en spreekt ook nog eens goed Engels.
Als er iemand van
springen houdt dan is het Wu Jing wel. Natuurlijk worden er hier van
tijd tot wat touwtjes voor gebruikt maar het resultaat is verbluffend.
De gevechten gaan dus ook heerlijk over de top. Maar een film uit 2008
die begint met een gevecht met een hellebaard kan eigenlijk niet meer
stuk. Niet veel later volgt er een strijd waarin Wu Jing het tegen drie
man opneemt. Hier heeft hij een enorme reus als tegenstander en moet hij
als zijn inventiviteit gebruiken. Ook hier komt dat ouderwetse Hongkong
gevoel meteen naar boven. Dit gevecht duurt ongeveer tien minuten en
alle remmen gaan los. Hierna gaat de actie helaas een beetje naar de
achtergrond. Er komen nog wel wat gevechten maar niet meer zo lang als
de eerste twee. Pas aan het einde volgt het massale eindgevecht. Helaas
is dit niet het hoogtepunt wat het zou moeten zijn. Er gebeurt gewoon te
veel om goed te kunnen focussen en dat het donker is en regent helpt ook
niet mee. Toch heeft dit gevecht wel zijn momenten en de valpartijen
zijn ouderwets hard.
'Legendary assassin'
behoort tot de beste films uit 2008. Bijna alles is correct gekozen en
valkuilen waarin films als deze vaak inlopen zijn goed vermeden. Het
tempo in het verhaal is goed en de actie spectaculair. Het lijkt er op
dat Hongkong eindelijk zijn eigen identiteit weer terug durft te pakken.
Hongkong behoort actie films te maken als deze en niet proberen
Hollywood na te doen met gecompliceerde plots en personages. Copyright
kungfufilms.nl (2009) |