Wong Yu - Trailer
Wang Lung Wei - Other releases
Yeung Pan Pan - Color stills
Chin Yuet Sang - Original poster
Regisseur Chin Yuet Sang, Hsu Hsia - Production notes
Speelduur 104 Min - Biography & selected filmographie

Na ontslagen te zijn uit het politiekorps, omdat hij niet mee ging in de corruptie van zijn collega's, is Ah Yuen (Lo Mang) op weg naar huis. Hij stopt ergens in een restaurant om wat te eten en ontmoet the red lady (Yeung Pan Pan). Ze heeft een waardevol pakje bij zich wat ze naar Bill Zhu (Wang Lung Wei) moet brengen. Hoffelijk als hij is biedt hij aan om deze, schijnbaar hulpeloze, jongedame te helpen. Zodra Ah Yuen het mysterieuze pakket in handen heeft wordt hij aangevallen door een groep mannen. Hij weet ze te verslaan, maar zodra hij zich omdraait is the red lady verdwenen. Dan maar op zoek naar Bill Zhu om hem zijn pakketje te geven. Het noodlot wil dat zijn weg kruist met Ah Cun (Wong Yu). Deze meesteroplichter bedenkt al snel een sluw plan om Ah Yuen van het pakketje te ontdoen en geeft zich uit voor de broer van Bill Zhu. Ah Yuen heeft hem al snel door en brengt het pakketje zelf naar de geadresseerde. Later ontmoet hij Ah Cun opnieuw en de twee worden vrienden, samen bedenken ze allerlei trucjes om mensen hun geld afhandig te maken. Snel besluiten ze dat dit het ook niet is en beginnen een kung fu school. Samen vormen ze een goed team Ah Yuen geeft les en Ah Cun zorgt meer voor het zakelijke gedeelte. Om meer leerlingen te krijgen doen ze mee met een leeuwendans wedstrijd. Er is hier veel geld te winnen en natuurlijk de naamsbekendheid onder het volk. Hun enige tegenstander is Bill Zhu, maar door hun sluwheid weten ze deze te verslaan.   Thuis komen ze erachter dat er een vreemd schilderij tussen de opbrengst zit en nog geen seconde later worden ze aangevallen. Op deze manier komen ze ongewild tegenover een groep rebellen te staan die aangevoerd worden door iemand die ze eerder ontmoet hebben.

Het verhaal is opgebouwd uit allerlei lossen situaties die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben. Alle hoofdpersonen worden los van elkaar geïntroduceerd om uiteindelijk allemaal aan het einde samen te komen. Een typische kung fu komedie dus. Lo Mang speelt een bijzonder afwijkende rol van wat we normaal van hem gewend zijn. Het gebruikelijke stoere en norse karakter maakt in 'Lion v/s Lion' plaats voor een regelmatig lachende vechtersbaas. Het lijkt wel alsof er een compleet andere acteur staat. Samen met Wong Yue vormt hij een leuk komische duo wat elkaar goed aanvult. Wong Yue, die op kung fu gebied niet zo heel erg uitblinkt en het meer van zijn uitstraling moet hebben, iseen goede tegenpool voor de vechtmachine Lo Mang. Deze twee worden aangevuld door Wang Lung Wei, Yeung Pan Pan en Chin Yuet Sang. De laatste was tevens de regisseur van de film en ook verantwoordelijk voor de choreografie. De titel 'Lion v/s lion' doet vermoeden dat de film om het leeuwendansen draait. Helaas is dit niet waar. Na een uur van lichte komedie vindt er een leeuwendans wedstrijd plaats. De leeuwen moeten een parcours afleggen en zorgen dat er één het eerste het einddoel bereikt. Deze scène duurt ongeveer tien minuten en wisselt serieuze momenten af met een aantal flauw grappen. Op zich had het van mij persoonlijk iets serieuzer gemogen. Maar de bewegingen zien er goed en inventief uit. Hierna veranderd de film in een non-stop kung fu festijn van hoog niveau. Alles is super gechoreografeerd en lekker afwisselend. Lo Mang en Wang Lung Wei presteren precies zoals verwacht, erg goed. Maar Chin Yuet Sang springt absoluut in het oog. De acteur, regisseur en choreograaf die altijd kleine en niet echt opvallende rollen speelde, steelt absoluut de show. Dit wordt natuurlijk ook nog eens versterkt als je bedenkt dat alle gevechten van zijn hand zijn. De vaardigheid van Yeung Pan Pan had van mij iets meer benut mogen worden. Haar gevecht is vrij kort en geeft maar minimaal haar kunnen weer. Jammer, maar de rest van de gevechten maakt dit meer dan goed. Zoals gebruikelijk ziet alles er tot in de puntjes verzorgt uit met mooie kleding prachtige sets en goed acteer werk. Het enige minpuntje is het ontbreken van een echt verhaal. Dit is iets wat helaas genre gebonden is en ook wel weer iets ontspannend heeft. Voor liefhebbers van films als 'Warriors two' en de 'Prodigal son' kan ik 'Lion v/s lion' zeker aanraden.  Alles in deze film ligt op de zelfde lijn en het antwoord van de Shaw studio's op deze genre variant.

Drager dvd (reg 3)
Ondertiteling Engels, Traditioneel Chinees, Bahasa Malaysia, Bahasa Indonesia
Taal Cantonees of Mandarijn