In een strijd om macht
en roem wordt bijna de gehele familie Meng uitgemoord. De enige
overlevende is Yueh Hsin (Tang Bao Yun), de blinde dochter. Op mysterieuze
wijze weet zij aan de dood te ontsnappen. Vlak nadat de moordenaars zijn
vertrokken wordt ze opgevangen door Hsiao Feng (Tien Peng). Hij is een
zwaardvechter die al jaren onverslagen is. Door het hele land wordt hij
geroemd voor zijn rechtvaardigheid en kunde. Hij neemt
Yueh Hsin
mee naar zijn huis en neemt daar de zorg voor haar op zich. Samen maken
ze het hun missie de moordenaar terecht te stellen. Langzaam maar zeker
ontwikkelt het tweetal gevoelens voor elkaar. Ze worden verliefd en
Yueh Hsin
krijgt
steeds meer twijfel over het nut van hun wraak. Ze is veel te bang om Hsiao Feng in deze strijd te verliezen. Maar hij is vastberaden. Steeds
meer komt hij achter de ware identiteit van de moordenaars. De strijd
die hij moet leveren wordt dus ook steeds heviger. Hier komt ook nog
eens bij dat zijn positie van nummer één in de martial arts wereld ook
veel aandacht trekt. De één na de andere uitdager biedt zich aan. Hsiao
Feng wil niets liever dan zijn wraak afhandelen en teruggetrokken gaan
leven met
Yueh Hsin. De vraag is alleen of zijn verleden dit toe zal laten.
Het niet kunnen
ontsnappen aan je verleden is een geliefd onderwerp in het Wu Xia genre.
Het gaat bijna altijd om onverslaanbare zwaardvechters die jaren strijd
leverden voor roem en glorie. Plots zien ze in dat het eigenlijk
allemaal niets waard is. Het geven om andere mensen wordt opeens
belangrijk. Helaas is het dan te laat om te ontsnappen uit de bloederige
levensstijl die ze er jaren op na hielden. Ook 'Love and sword'
behandelt dit onderwerp. Super origineel is het verhaal dus niet. Maar
toch heeft de film op andere vlakken nog aardig wat te bieden.
Heel erg origineel
is het verhaal dus niet te noemen. Het behandelt alle clichés die het
genre rijk is. Maar de manier waarop het verhaal zich ontwikkelt is goed
gedaan. Het overzicht is dus ook goed te houden. Dit is bijzonder want
vaak worden verfilmingen van Ku Lung verhalen een grote chaos. Hier dus
geen overdaad aan personages of niet te volgen plotwendingen. Hiervoor
in de plaats krijgen we een goed geregisseerd maar iet wat over
dramatisch verhaal. Het is dus absoluut geen stoere en flitsende film te
noemen. Het tempo ligt vrij laag. Momenten van overpeinzing worden dus
breed uitgemeten. Om dit alles nog wat aan te dikken wordt er een
subplot bijgehaald over een weesjongetje. Toch is het opvallend dat bij
een verhaal als dit de film toch voor de helft uit actie bestaat. Want
naast drama is kung fu is iets wat er heel veel getoond wordt.
Een bijzonder sterk
punt van deze in Taiwan geproduceerde Wu Xia film zijn de locaties waar
gefilmd is. Geen bedompte binnensets maar uitsluitend prachtige buiten
locaties. Indrukwekkende Aziatische gebouwen in nog mooiere omgevingen.
Hierin worden bos, open vlaktes en het strand met elkaar afgewisseld.
Stuk voor stuk stralen deze enorm veel rust en kalmte uit. Regisseur Yu
Kang Ping weet alle locaties goed te benutten en schetst hiermee een
mooi en panoramisch beeld. Hij laat de camera goed gebruiken en durft te
experimenteren.
Op het gebied van
kung fu is de film helaas niet echt een klapper. De creativiteit is er
maar het juiste ritme ontbreekt. Dit maakt de gevechten wat saai om naar
te kijken. Dit is erg jammer want het straalt allemaal wel uit dat er
veel tijd en aandacht aan besteed is. Natuurlijk gaat het allemaal wel
om wapengekletter. De kiem is het hoofdwapen en heel af en toe wordt er
wat anders gebruikt. Ook hier is er aan de manier van filmen veel
aandacht besteed. Er zit veel variatie in de camera posities. Soms
draait de camera zelfs geheel om het gevecht heen. Maar het leukste
trucje is toch wel iets wat we maar de super aanval zullen noemen.
Hierbij wordt de camera zo neergezet dat je alleen het bovenlijf van de
zwaardvechter ziet. Meerdere acteurs verstoppen zich onder het zicht van
de camera. Om beurten doen ze een aanval vanuit een andere hoek.
Hierdoor lijkt het net alsof één persoon supersnel kan aanvallen.
Doordat er niet gerommeld is met de snelheid komt dit goed over. Vaak
zie je dit soort dingen in Koreaanse films. Doordat ze het daar vaak
versnellen krijgt het dan een wat komisch tintje maar dat is hier niet
het geval.
Ondanks dat het een
zware en dramatische film is kon de regisseur het niet laten een
komische scène toe te voegen. Het gaat hier om een kort stukje waarin
twee broers een bordeel bezoeken. De grap is dat er één doof is en de
ander niet kan praten. Wat er daarna allemaal gebeurt behoeft niet echt
uitleg. Het grapje is al vrij snel duidelijk en voor het goede gaat het
net even iets te lang door.
Op het acteerwerk is
niets aan te merken. Zoals je van een film met een dramatisch tintje als
deze mag verwachten wordt het allemaal goed uitgevoerd. Helaas is het
wel zo dat geen van de acteurs er echt uitspringt. Tien Feng schittert
dus ook niet echt in zijn hoofdrol. Dit komt vooral door de
neerslachtigheid van zijn personage. Hij heeft totaal geen karakter
trekken die blijven hangen en zijn personage is dus ook saai te noemen.
Wang Chung lijkt even een lichtpuntje te zijn in de duisternis. Helaas
vervalt ook zijn personage in het zelfde probleem. Regisseur Yu Kang
Ping heeft zich dus ook duidelijk meer op de omgeving geconcentreerd dan
op de acteurs. Zelfs Tang Bao Yun wordt niet van haar beste kant
getoond.
Als we het heel eerlijk gaan bekijken is 'Love and sword' geen super
film. De sfeer is erg neerslachtig en het echte spektakel op gebied van
actie blijft uit. Maar als we de film naast de andere films uit het
genre en land leggen dan is het opeens een topper. Het verhaal klopt en
er lijkt veel aandacht aan alles besteed te zijn. Het is dus ook het
tempo en het ontbreken van echt boeiende personages wat het 'Love and
sword' moeilijk maakt. Voor liefhebbers van het genre is het dus zeker
een aanrader maar de rest kan hun geld beter uitgeven.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |