



|
Chen
(Liu Chia Liang) en zijn zus (Hui Ying-Hung) zitten beide in een reizend
opera gezelschap en staan op het punt een serie voorstellingen af te
sluiten en door te reizen naar de volgende stad. Tuan (lo Leih) nodigt
beide artiesten uit om bij hem thuis van zijn gastvrijheid te genieten.
Chen stemt meteen in, maar zijn zus twijfelt, omdat ze bang is dat Chen
weer eens dronken wordt en problemen veroorzaakt. Achteraf was het
inderdaad verstandiger geweest om niet te gaan want Tuan is de eigenaar
van een bordeel en heeft het op Chen’s zus gemunt. Hij heeft een list
bedacht om dit voor elkaar te krijgen. Na een verhitte discussie over de
verschillen in hun kung fu stijlen gaat Chen na het drinken van te veel
wijn knockout. Tuan maakt hier gebruik van en zet alles zo in scène dat
het zo lijkt dat Chen zijn vrouw verkracht heeft. Om te voorkomen dat
Chen gestraft wordt voor deze daad biedt zijn zus aan om de concubine
van Tuang te worden. Tuan stemt hier mee in, maar vindt wel dat Chen’s
handen gebroken moeten worden, zodat hij altijd terug zal denken aan
deze mistap die hij begaan heeft. Chen word straat artiest en samen met
zijn aapje verdiend hij de kost, contact met zijn zus heeft hij niet
meer. Hij ontmoet een jonge zwerver die iedereen Monkey (hsao hou) noemt
en al snel raken de twee bevriend. Als Monkey de strijd aangaat met de
afpersers die in hun stadje de dienst uit maken en verliest besluit Chen
hem als leerling te nemen en hem de Monkey stijl te leren.
Een geweldige film die prachtig het
traditionele kung fu in beeld brengt. Liu Chia Liang is altijd al iemand
die zijn gevechten zo realistische mogelijk in beeld bracht. De
demonstratie die hij aan het begin van de film aan Lo Lieh geeft is meer
dan geweldig, hij maakt duidelijk dat zijn kracht uit de flexibiliteit
van zijn taille komt, met de meest fantastische bewegingen. Altijd alles
even snel en effectief. Hsiao Hou zet een geweldige rol neer als Monkey,
al zijn bewegingen doen denken aan een echte aap en hoe verder hij in de
film vordert hoe beter hij wordt. Een acrobaat die de ene salto na de
andere maakt en ook nog goed kan vechten. In de training scènes laat
hij goed zien wat voor top atleet en hoe krachtig hij is. “Mad monkey
kung fu” wisselt serieuze momenten af met humor en natuurlijk flink
wat actie. Lui Chai Liang was zelf de regisseur dus hij had alle
vrijheid om de gevechten zo gedetailleerd mogelijk in beeld te brengen,
en alle scènes zijn lekker ruim opgezet met gebruik van veel extra
figuranten op de achtergrond. Het wilde vroeger nog wel eens gebeuren in
Hongkong films dat de hoofdrol spelers door een drukke straat lopen
zonder figuranten, dit geeft altijd een heel onnatuurlijk beeld. Wat we
gewend zijn van de Shaw studio zijn de geweldige sets en mooie kostuums
die ook in deze film goed aanwezig zijn. Het gevecht aan het einde
speelt zich af in een bordeel en zet Lui Chai Liang samen met Shao Hou
tegen Lo Lieh en ongeveer dertig van zijn mannen een knallend einde van
een super film die iedereen gezien moet hebben!! |