Bruce Leung -
Wang ping -
Luk Chuen -
Regisseur Lo Wei -
Speelduur 99:17 mins -
Prod. maatschappij Lo wei's motion picture co -

Als beroemd vechter kan je er van uitgaan dat je regelmatig met uitdagingen te maken hebt. Iedereen wil je verslaan om zo roem te verwerven. Ting Chung (Jackie Chan) staat er dus ook niet meer van te kijken als er zich een groep mannen om hem heen verzamelt. Hij staat immers bekend als de beste vuistvechter van China. Natuurlijk is hij deze titel ook waard en het verslaan van deze tegenstander vormt geen probleem. Toch kijkt hij een beetje verbaasd als ze hem na het gevecht uitnodigen. Het gevecht bleek een test. Hun meesteres zou hem graag ontmoeten en hem een paar vragen stellen. Enigszins wantrouwig besluit hij met ze mee te gaan. De dame in kwestie blijkt Nan (Wang Ping) te zijn. Ze biedt Ting Chung haar excuses aan voor de test en begint met vertellen van haar verhaal. Haar broer is al jaren ernstig ziek. De ziekte begint nu extreme vormen aan te nemen. Als hij niet geholpen wordt zal hij over een aantal dagen sterven. Nan heeft zich laten vertellen dat er in de hoofdstad een dokter is die hem zou kunnen genezen. Als ze via de gewone weg reizen redden ze het nooit om haar broer daar levend te krijgen. Ze moet dus een andere route nemen. Alleen deze weg loopt door een bergachtige gebied wat al jaren in handen is van bandieten. Een nogal extreme ploeg die iedereen die ook maar voet in hun gebied zet berooft en afslacht. Om hier toch doorheen te komen wil Nan zich laten omringen door de beste vechters. Ting Chung moet de leiding nemen over deze groep. Alleen als hij naar de groep kijkt besluit hij ze allemaal naar huis te sturen. Hij heeft namelijk zelf al een aantal mensen in zijn hoofd die hem kunnen helpen bij deze missie.

In het jaar dat Jackie Chan doorbrak met 'Snake in the Eagle's shadow' werd ook 'Magnificent bodyguards' op het publiek los gelaten. De films lopen enorm uiteen qua stijl. Natuurlijk ook niet vreemd want de regisseurs staan bekend om hele andere zaken. Lo Wei is de serieuze en Yuen Wo Ping focust zich meer op humor en kung fu. Het laatste paste helemaal in Jackie Chan's straatje. Het zijn twee zaken waar hij het meeste gevoel bij heeft. Lo Wei gooit het hier over een totaal andere boeg. Hij maakte een redelijk serieuze Wu Xia film. Toch is hij niet helemaal blind voor Jackie Chan's talent. Hij laat hem namelijk op het actie gedeelte redelijk zijn stempel drukken.

Zoals bij vele Wu Xia films was het Ku Long die het verhaal schreef. Alle bekende elementen zoals mysterie, actie, plotwendingen en drama zijn aanwezig. Dit is dus een goede basis voor Lo Wei om mee te werken. De film gaat dus ook prima van start. Het tempo zit er hier goed in. Er wordt een begin gemaakt met het verhaal en personages worden geïntroduceerd. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat de bedoeling is. Hierna verandert de film in een soort 'Roadmovie'. Met een groep gaan we op reis en ondertussen beleven we allerlei avonturen. Helaas raakt Lo Wei hier zijn focus een beetje kwijt. Nieuwe personages worden slecht geïntroduceerd. Er worden actie scènes gestart zonder reden en Jackie Chan verliest zijn positie als hoofdrolspeler. James Tien genoot op het moment dat deze film gemaakt werd meer bekendheid. Maar het klopt niet dat hij de leiding van de groep overneemt. Het komt een beetje over als een grote broer die zijn jongere broertje niet de kans geeft om zich te ontpoppen. Lo Wei kan dus ook geen keuze maken over wie er nu de hoofdrol heeft. Hierdoor doet helemaal niemand het meer. Uiteindelijk komt hij wel weer bij zijn zinnen en geeft hij Jackie Chan tegen het einde zijn positie terug. Hier volgt ook de grote ontknoping. Dit is op zich iets wat je totaal niet aan ziet komen. Misschien had er meer mysterie gecreëerd moeten worden rondom dit onderwerp. Als kijker ben je namelijk totaal niet bezig met deze mogelijkheid. Dit is dus eigenlijk gewoon een regie fout.

Waar de film bijzonder sterk in is zijn de personages. Bijna iedereen heeft wel iets bijzonders. Zo staan James Tien en Bruce Leung bekend als leerlooiers. Er zit alleen tussen beiden een verschil. Want waar de een zich beperkt tot dierlijke huiden geeft de ander grif toe ook mensenhuid te bewerken. Wat het boeiender maakt is dat eentje ook nog eens stokdoof is. Door middel van liplezen kan hij iedereen woord voor woord begrijpen. In een verlaten stad bevindt zich een oude dame. Zij woont al jaren in deze herberg en brengt haar dagen door met wachten op haar oude liefde. Maar ook de man met zes vingers is apart te noemen. Alsof dit nog niet genoeg is wordt er een grote groep indiaanachtige wilden het verhaal in geslingerd. Helaas wordt het met het laatste allemaal een beetje te veel. De reden waarom ze er zijn ontbreekt en niemand uit die groep wordt meer dan een gestalte. Dit geldt eigenlijk ook voor een groep monniken die onze helden tegen het lijf lopen. Dit lijkt me dus ook een typische geval van te veel hooi op de vork van regisseur Lo Wei.

Iets wat eigenlijk meteen opvalt is de manier van vechten. Normaal gesproken is dit in een Wu Xia film altijd met wapens. Hier gebruikt Jackie Chan geen wapen. Hij staat bekend als de beste vuistvechter van het land. Hierdoor bestaan de meeste gevechten dus ook uit vuistgevechten. Voeg hier Bruce Leung aan toe die zich hoofdzakelijk op zijn benen focust en het feest lijkt me compleet. Luk Chuen was samen met Jackie Chan verantwoordelijk voor de choreografie. Erg veel bekendheid geniet hij niet. Toch laat hij hier zien dat hij een prima vechter en choreograaf is. Er is dus ook veel kung fu te zien en actie liefhebbers komen zeker aan hun trekken. Vooral het tien minuten durende eind gevecht is erg sterk.

Oorspronkelijk was 'The magnificent bodyguards' een film die in 3D vertoond werd. Helaas is dit  op je televisie niet van toepassing is. Wel kan je je een idee vormen van hoe het geweest moet zijn. Er vliegt van alles op je af tijdens de gevechten. Stokken vliegen door het beeld, zwaarden komen op je af en slangen proberen je in je gezicht te bijten. Grappig en het moet een bijzondere ervaring geweest zijn om deze film in 1978 gezien te hebben. Helemaal om dat het één van de eerste film in Azië in 3D was.

Wat productie betreft zal de film waarschijnlijk een redelijk budget gehad hebben. Alles ziet er goed verzorgd uit. Deels kan hij zich zelfs meten met een Shaw productie. Het enige waarin er hier te kort geschoten wordt is bij de buiten locaties. Hier is het allemaal wat saai en monotoon. De gebouwen zijn wel dik in orde en we belanden zelf in Indiana Jonesachtige situaties. Het lijkt me duidelijk dat 'Star wars' een grote inspiratie bron was voor het maken van deze film. Er zijn diverse elementen die vergelijkbaar zijn. Het meest overduidelijk zijn delen van de soundtrack die gebruikt zijn.

'Magnificent bodyguards' is misschien niet Jackie Chan's beste film. Ook valt de film in een genre wat niet door iedereen gewaardeerd en begrepen wordt. Hierdoor zullen velen de film links laten liggen. Toch is één keer kijken zeker de moeite waard. De 3D effecten maken de film apart en de kung fu is prima in orde. Helaas laat regisseur Lo Wei wel wat steekjes vallen als het om het verhaal gaat. Maar ondanks dit zijn de personages intrigerend en kijkt de film makkelijk weg.

Zoals bekend is Hongkong legends sinds het vertrek van Bey Logan qua extra's helemaal in gestort. De kwaliteit van de film is prima in orde maar van leuke toevoegingen ontbreekt elk spoor. Het enige is een audio commentaar van Andrew Staton. Helaas valt dit erg tegen. Het enige wat hij doet is opsommen wat hij ziet en het vergelijken met andere films. Verder probeert hij meerdere malen uit te leggen hoe het Wu Xia genre in elkaar zit.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Taal Mandarin of Engels