Han Ying Kit - Trailers
Kwan Tak Hing -
Lobo Chan -
Regisseur Wu Ma -
Speelduur 85 mins -
Prod. maatschappij Chin Hing enterprise -

Jaren geleden vermoordde generaal Chur (Han Ying Chieh) de leider van een kleine clan. Door dit verlies groeien de kinderen van deze man erg verbitterd op. Het enige waar ze zich mee bezighouden is het voorbereiding van de wraak. Continue zijn ze aan het trainen en op zoek naar nieuw meesters om van te leren. Als ze in contact komen met Wong Fei Hung (Kwan Tak Hing) zijn ze onmiddellijk onder de indruk van zijn vaardigheden. Ze zoeken hem dus ook meteen thuis op. Voorzichtig informeren ze bij hem of hij misschien kung fu zou willen leren. Maar Wong Fei Hung is een rechtvaardig man en voelt hier niet zo veel voor. Hij weigert het om mensen kung fu te leren zodat ze iemand met voorbedachte rade kunnen gaan doden. Er zit voor het drietal niets ander op dan hem te bedanken en verder te gaan. Een paar weken later lopen ze Ah So (Jason Pai Piao) en Ah Wing (Chan Kwok Kuen) tegen het lijf. Zij zijn de oudste leerlingen van Wong Fei Hung. En als je niet van de meester kan leren dan maar van de leerlingen. Alleen, ook zij voelen er niet echt veel voor om ze te helpen. Ze kunnen gewoon niet tegen de wensen van hun meester in gaan. Ze nemen dus ook al vrij snel afscheid van elkaar. Maar het lot lijkt ze toch weer samen te brengen. Ditmaal zijn de omstandigheden alleen iets minder positief. Een van de meisjes is in handen gevallen van een groep gangsters. Ah So zet zich in om haar te bevrijden en dit lukt hem ook nog. En dit is nog niet alles. De andere zus is ook ontvoert en het verzoek is natuurlijk of ze haar ook willen redden. Ah So en Ah Wing zijn nu toch bezig en een goede daad zal hun meester nooit afkeuren. Alleen nadat ze geholpen hebben het andere meisje te bevrijden krijgen ze sterk het idee dat er iets niet klopt. De twee dames gedragen zich toch wel een beetje vreemd en hun verhaal vertoont verschillende gaten. Voorzichtig proberen ze er achter te komen wat er nu precies allemaal gaande is.

Bijna iedere kung fu film kijker is wel bekend Wong Fei Hung. De meesten zullen hem kennen doordat Jet Li hem gestalte gaf in de succesvolle 'Once upon a time in China' serie. Maar als er één acteur is die voor naamsbekendheid zorgde van deze volksheld dan was het Kwan Tak Hing wel. Hij gaf hem gestalte in meer dan honderd zwart/wit films. Dit was vanaf het einde van de veertiger jaren tot het einde van de zestiger jaren van de vorige eeuw. Hij is dus ook met recht een oude rot in het vak. Hij moet dus ook zeker ergens achter in de zeventig geweest zijn toen hij deze film maakte. Toch is het voor hem geen probleem om zijn kunnen op kung fu gebied te laten zien. Natuurlijk gaat het allemaal wel wat traag. Maar een man van deze leeftijd nog zo zien bewegen is natuurlijk wel iets bijzonders. Zijn rol verdeelt zich hoofdzakelijk over het begin van de film. Na een half uur verdwijnt hij dus ook compleet van het toneel. Het is nu het moment voor acteurs als Jason Pai Piao en Chan Kwok Kuen om de leiding over te nemen. Ze zetten een leuk duo neer waarbij de één serieus is en de ander een losbol. Jason Pai Piao speelt zoals altijd goed op niveau. Hij geeft de film een bepaalde klasse mee. Verder zijn het Wong Hang Sau en Cheung Lik die andere belangrijke rollen op zich nemen. Niemand minder dan Han Ying Chieh, die iedereen wel kent uit Bruce Lee's 'Big boss', zet hier de schurk neer. En er kan niet anders gezegd worden dan dat hij er geweldig uit ziet. Hij zet precies neer wat je mag verwachten van een kung fu schurk. Het is alleen wel zo dat zijn uiterlijk heel anders is dan wat je van hem zou verwachten. Maar dit is zeker geen slechte zaak. Sterker nog, hij zag er nog nooit zo indrukwekkend uit. De lange vlecht en het grijze haar passen perfect bij de duivelse blik in zijn ogen. De personages zijn dus goed en gevarieerd en prima bij elkaar gezocht. Toch heeft de film een redelijk zwak punt. En dit is helaas (hoe kan het ook anders) het verhaal. Individueel gezien werken de scènes prima. Maar samen vormen ze een nogal omsamenhangend geheel. Er gebeuren dingen die niet kloppen en totaal niet stroken met de reacties van de personages. Gelukkig maakt de actie in de film dit meer dan goed. De gevechten zijn lekker fel en agressief. Er zit ook een lekker ritme in en de technieken hebben een ruime variatie. We springen bijna van het ene gevecht naar het andere met een minimum aan dialoog. Hierdoor hebben we dus ook meer actie dan verhaal. Verder draait het bijna allemaal om de geheime 'no-shadow kick' van Wong Fei Hung en de training ervan. Deze techniek wordt telkens in slowmotion getoond als hij toe gepast wordt. De techniek is eigenlijk vrij simpel maar door de slowmotion word het net even leuker. Ook de aanwezigheid van Wong Hang Sau zorgt voor mooie kung fu momenten. Ze staat flink haar mannetje en laat goed zien dat een vrouw niet onder hoeft te doen voor de mannen. Haar bewegingen zijn erg gracieus en hier komt nog bij dat het een mooie dame is ook. Voor de variatie zit er aan het begin van de film een behoorlijk lange leeuwendans. Op zich wordt hier een beetje sloom gepeeld en is het allemaal wat langdradig. Er zijn hier geen bouwwerken zoals in 'The young master'. Alles speelt zich dus op de grond af. De enig gimmick die ze hebben is een echte levende slang. Dit beest heeft de envelop met geld om zijn lichaam en de leeuw moet dit van zijn nek zien te halen. Een nogal gedurfde bezigheid aangezien er een echte slang voor gebruikt is. Echt diervriendelijk is dit alleen niet en het is dus ook een typische scène die je alleen in een kung fu film tegen kan komen. Over het algemeen genomen wegen de plussen en de minnen van de film aardig tegen elkaar op. Hierdoor komt hij net niet boven het gemiddelde uit maar is hij zeker niet vervelend om te kijken. Het belangrijkste is namelijk prima in orde en dat zijn de gevechten en de uitstraling.

Waardering          6,5/10 Met dank aan de Boudisque