Casanova Wong -
Lung Chun Erh -
Lo Hok Nin -
Regisseur Chan Siu Pang -
Speelduur 88 min -
Prod. maatschappij Asso films -

Rond het begin van de negentiende eeuw komt het regiem van de Ching ten einde. De keizer wordt afgezet, maar mag zijn leven als gewone man voortzetten. Langzaam maar zeker verandert China in een republiek en het overgrote deel van de bevolking is hier erg blij mee. Er zijn natuurlijk altijd mensen die liever hadden gezien dat de Ching aan de macht waren gebleven. Zo ook generaal Na Lan Tien Hsing (Chan Sing) die helemaal vanaf het front komt om de afgezette keizer op te zoeken. De man wordt totaal ingepakt met allerlei verhalen over hoe het beter was toen de Ching regeerde. De keizer heeft hier natuurlijk wel oren naar en luistert aandachtig naar deze generaal. Er worden allerlei plannen gemaakt om de macht terug te nemen. Het enige wat de generaal nodig heeft is het keizerlijk vaandel zodat hij aan het volk kan bewijzen dat hij voor de Ching werkt. De afgezette keizer beloofd dit aan hem te geven zodra de voorbereidingen voor de overname klaar zijn. Maar de lokale politiechef Yau Chien Tien (Carter Wong) krijgt enigszins lucht van de plannen en probeert de generaal te stoppen. Natuurlijk stuit hij hier op behoorlijk wat verzet. De afgezette keizer zegt dat hij van niks weet en houdt zich van de domme. Al snel krijgt Yau Chien Tien hulp van Iron Feet (Casanova Wong) een man die bekend staat om zijn voortreffelijk been techniek’. Langzaam maar zeker ontdekt de afgezette keizer dat het de generaal helemaal niet te doen is om hem te helpen. Het enige wat hij wil is zelf de macht grijpen en dit is een mooi hulpmiddel. Alleen zodra de medewerking stopt wil hij het anders oplossen en ontvoert de oude man. Tevens stookt hij zijn dochter op om het de politie extra moeilijk te maken. Maar ook deze komt snel tot inkeer. Samen beginnen ze aan een speciale training om de ‘Golden Bell’ techniek van Na Lan Tien Hsing te kunnen verslaan. Over het verdere doel zijn ze het namelijk eens; voorkomen dat Na Lan Tien Hsing de macht grijpt en er voor zorgen dat de republiek voort kan blijven bestaan.

‘The magnificent’ is absoluut een film die voor een aangename verassing zorgt. De film heeft namelijk een goed verhaal, top acteurs en veel mooie gevechten. De openingsscène alleen al ziet er prachtig uit. Chan Sing die een gevecht aan gaat met Casanova Wong in de sneeuw. Totale bruutheid tegen het snelle beenwerk van Casanova Wong. Een verrassende opening waarna meteen goed te zien is dat er veel aandacht aan de aankleding besteed is. Prachtige locaties en mooie kostuums is het eerste wat opvalt. En dit is erg bijzonder want zodra een naam als die van Godfrey Ho aan een film hangt blijft het altijd maar de vraag wat je krijgt. Hij was ook alleen maar de producer van het geheel en het zou net zo goed kunnen dat hij alleen voor de distributie gezorgd heeft. De film staat te boek als een film uit Hongkong maar heeft toch wel erg veel Koreaanse invloeden. Dit is hoofdzakelijk in de gevechten terug te zien. Sommige dingen zijn iets versneld en er wordt ook wat gebruik gemaakt van touwtjes. Ook zitten er door truc montage erg grote sprongen in. Toch heb ik dit niet als storend ervaren. De martial artist die in ‘The magnificent’ spelen zijn namelijk allemaal van top niveau. Chan Sing is vooral erg bruut en hakt en beukt zich een weg door de film. De man zijn vechtstijl is zowat vergelijkbaar met die van een stier en dus erg krachtig. Casanova Wong daarin tegen is zo ongelofelijk snel met zijn benen dat je er bijna duizelig van wordt. Hij maakt een bijna ontelbaar aantal spinkicks per take en is dus goed op dreef. Helaas worden zijn bekende drievoudige gesprongen trappen achterwege gelaten. Wel laat hij een aantal prachtige splitkicks zien. Voeg aan deze combinatie Carter Wong en Lung Chun Erh, de vrouwelijke vechter van het verhaal toe en je hebt een goed gemengd gezelschap. Opvallende kleine rollen zijn door Dragon Lee en Bruce Liang. Dragon Lee heeft een gevecht en Bruce Liang is eigenlijk alleen maar aanwezig. Je kan er dus vanuit gaan dat er op de gevechten bijna niets aan te merken is. Het zijn er alleen een beetje erg veel en het kan dus zijn dat je hierdoor een beetje verstomd raakt. De trainingscène zit leuk in elkaar en richt zich erg op de drukpunten over het lichaam. Chan Sing laat zijn ‘Golden Bell’ techniek zien en die is niet mis. Oefenen op het stuk slaan van grote metalen bellen gaat je niet in de koude kleren zitten. Opvallend vind ik wel dat het geheel heel groots lijkt te beginnen. Langzaam maar zeker zakt het toch af naar een standaard wraak verhaal. Apart en typisch een geval van ‘te veel hooi op de vork genomen’. Toch wordt het gevoel van haat voor de slechte generaal geweldig gecreëerd. Het komt misschien een beetje laat, maar uiteindelijk gaat hij echt te ver. Kortom ‘The maginficent’ is een geweldige film met stukken dialoog die verbazingwekkend genoeg nog niet door de Wu Tang Clan op hun cd’s gebruikt zijn. Zeker een aanrader als je van old skool films met veel gevechten en geen humor houdt.

Beeld kwaliteit Redelijk (fullscreen) Het beeld is iets opgerekt om aan dit voormaat te voldoen.