Fu Sheng - Behind-the-scene photo's & color stills
Chi Kuan Chun - new trailer
Lee Yi Min - Other releases
Kwok Choy - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh - Original poster
Speelduur 94 mins - Porduction notes

Het drietal, Li Shao You (Fu Sheng), Guan Fei (Lee Yi Min) en Shi Da Yong (Chi Kuan Chun) zwerven al aardig wat jaartjes samen rond. Geld hebben ze niet. Maar ondanks dat ze erg goed zijn in kung fu weigeren ze mensen te beroven. Ze kiezen er voor om hun geld te verdienen door mensen te belazeren. Eigenlijk is het precies hetzelfde maar zij vinden van niet. Meestal speelt Li Shao You voor waarzegger en zorgt Shi Da Yong voor de klanten. Als ze op een dag erg veel geld verdiend hebben besluiten ze voor een keer in een echt restaurant te gaan eten. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. De ober weigert ze binnen te laten. Zelfs als ze laten zien dat ze geld hebben, verandert hij nog niet van gedachten. Gelukkig schiet de rijke Xiu Tie Xia (David Chiang) ze te hulp. Hij zegt dat het bekenden van ze zijn en dat hij ze uitnodigde bij hem te komen eten. Uitgelaten gaat het drietal op het aanbod in. Niet veel later komen er nog meer gasten voor Xiu Tie Xia. Samen genieten ze van een heerlijke maaltijd tot er opeens een groep Mongoolse soldaten binnenkomt. Deze zijn er om Xiu Tie Xia te arresteren. Niet omdat hij wat gedaan heeft. Het gaat hun eerder om zijn geld. Ze willen hun leider tevreden houden en dit doen ze door regelmatig rijke mensen hun geld afhandig te maken. De soldaten laten alle aanwezigen weten dat ze kunnen kiezen. Blijven, en het risico lopen gearresteerd te worden of zich snel uit de voeten maken. Alle rijke mannen kiezen eieren voor hun geld. Maar Li Shao You, Guan Fei en Shi Da Yong blijven zitten. Als Xiu Tie Xia wordt weggevoerd zijn ze ook niet te beroerd om even een handje te helpen. De strijd die volgt is behoorlijk hevig. Maar met z’n vieren weten ze te ontsnappen. Alleen hierbij laten de Mongoolse soldaten het niet zitten. Het enige wat ze nog doen is zich focussen op het viertal. En deze verzetten zich maar wat graag tegen hun onderdrukkers.

Als je een fervent liefhebber van Shaw brothers films gaat vragen wat zijn minst favoriete Chang Cheh film is zal het antwoord al snel 'The magnificent wanderers' zijn. Iets wat toch wat vreemd overkomt aangezien er niets mis lijkt te zijn met de cast van deze film. David Chiang, Fu Sheng, Chi Kuan Chun en Li Yi Min zijn toch zeker niet de minste acteurs. Ook Chang Cheh behoort tot een van de beroemdste regisseurs van Hongkong. Hoe kan het dan toch dat het met deze film zo fout gaat. Om het simpel weg te zeggen komt het omdat de film geen ziel heeft. Continue blijft alles vlak en geen van de acteurs springt er echt uit. Er is ook niet echt te ontdekken of het nu om een serieuze film of om een komedie gaat. Waarschijnlijk zit alles vol met woordgrappen. Maar voor de mensen die hem met ondertiteling kijken valt dit compleet weg. Als iets belangrijk is om een grap over te laten komen dan is het wel timing. In 'The magnificent wanderers' is dit in geen velden of wegen te bekennen. Iedere grap blijft totaal vlak en lokt nog niet eens een glimlach uit. Om het erger te maken komen dezelfde grappen ook nog meerdere malen terug. Het lijkt er dus ook op dat we continue in hetzelfde cirkeltje rond gaan. En dit is natuurlijk heel jammer. Want zoals altijd ziet alles er super goed uit. Mooie sets, veelbelovende acteurs en eigenlijk ook nog wel een prima sfeertje. Maar zelfs het eindgevecht heeft niets bijzonders. Ook Kwok Choy en Lu Feng kunnen dit niet redden. Ze spelen worstelaars die het Fu Sheng proberen moeilijk te maken. Alleen dit levert maar weinig spektakel op. Wie nog wel verrassend uit de hoek weet te komen is Li Yi Min. Als je naar zijn latere films kijkt zal je zien dat hij voor al zijn acrobatische toeren een stuntman gebruikt. Hier is het overduidelijk dat hij zonder enige moeite de meest bizarre salto's en flips kan maken. We zien hem dus regelmatig als een jonge hond over het scherm stuiteren. Dit zet je toch aan het denken waarom hij die vaardigheid kwijtraakte. Maar buiten Li Yi Min is er weinig bijzonders te zien. Het was een jaar voor dat 'Five venoms' gemaakt werd. En tussen 'The magnificent wanderers' en 'Five venoms' zitten films die in stijl nogal afwijken in vergelijking met wat Chang Cheh eerder maakte. Het lijkt er dus ook op dat Chang Cheh een beetje uitgekeken raakte op zijn vertrouwde acteurs. Het was dus ook duidelijk tijd voor wat nieuws en het zou best kunnen dat hij hier ernstig op aan het broeden was. Maar voor Run Run Shaw draaide het toch allemaal om geld verdienen. En met nadenken verdien je niets. Ondanks alles speelt iedere acteur zijn rol wel met dezelfde overtuiging als altijd. Alleen de dialogen hebben gewoon niets te bieden. Er kan dus ook maar een conclusie getrokken worden. 'The magnificent wanderers' is alleen het aanschaffen waard voor de echte verzamelaar. Om de collectie compleet te maken. Echt een toegevoegde waarde aan de andere Shaw films heeft hij namelijk niet.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorhic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital)
Uitgever Intercontinental video limited