Ching Li - Behind-the-scene photo's & color stills
Wang Chung - Original trailer & new trailer
Tien Cheng - Other releases
Yeung Chi Hing - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh - Original poster
Speelduur 95 mins - Porduction notes

Chow Yun Wan (Chen Kuan Tai) is een jonge gangster die het aardig snel voor elkaar heeft gekregen om een imperium op te bouwen. Hij heeft een grote groep volgelingen en is behoorlijk zelfverzekerd. Zijn vuisten zijn samen met zijn volhardendheid het beste wapen wat hij heeft. Hierdoor heeft hij ook de positie weten te bemachtigen waar hij zich nu bevind. Maar hij is natuurlijk niet de enige gangster in Sjanghai. Yu (Yeung Chi Hing) heeft de touwtjes over het grootste syndicaat in handen. Maar de jaren beginnen bij hem te tellen en hij is niet zo scherp meer als hij vroeger was. Hier komt nog eens bij dat zijn zoon Chow Kai (Tin Ching) een enorme losbol is. Deze hangt maar wat rond in de stad en houdt zich bezig met gokken en mooie vrouwen. Na flink verloren te hebben van Chow Yun Wan met een kaartspel ontstaan er woorden tussen de twee. Dit loopt aardig uit de hand en Chow Yun Wan raakt slaags met een van zijn mannen. Natuurlijk weet hij hier zonder moeite korte metten mee te maken. Maar hierbij valt wel zijn oog op Chen Chu Fung (Ching Lee) de vrouw aan de hand van Chow Kai. Natuurlijk gaat Chow Kai zijn beklag doen bij zijn vader. Deze weet niet direct wat hij met de situatie aan moet. Maar als hij later het nieuws krijgt dat Chow Yun Wan wederom met zijn mannen gevochten heeft besluit hij actie te ondernemen. Dit maal drong hij nogal gewelddadig het huis van Chen Chu Fung binnen. Ze reageerde alleen nogal koeltjes op deze liefdesbetuiging. En dit maakt Chow Yun Wan alleen nog maar vastberadender in het bereiken van zijn doel. Alleen hierdoor verwaarloost hij wel zijn mannen. Hij heeft dus ook niet in de gaten dat zijn hele huis overhoop gehaald wordt door mannen van Yu. De vete tussen deze twee gangsters begint dus behoorlijk uit de klauwen te lopen. Hier maakt Chang, de rechterhand van Yu, gretig gebruik van. En hiermee is er dus een derde partij in het spel die het er niet makkelijker op maakt.

Na het grote succes van 'The boxer from Shantung' werd er het zelfde jaar nog een soort vervolg gemaakt. Het personage wat Chen Kuan Tai neerzetten was helaas niet meer terug te halen. Dood is dood en helemaal op die gruwelijke manier. Hierom springen we twintig jaar naar voren in de tijd. De stad is nog steeds Sjanghai en het thema gelijk. Een jonge gangster maakt snel een enorme groei in macht door. Natuurlijk is dit niet voor eeuwig. In 'Man of iron' ligt het zwaartepunt van het verhaal alleen net even anders. Hoe Chen Kuan Tai aan zijn positie kwam is dus ook een stuk minder belangrijk. Waar het wel om gaat is hoe een ambitieus en vastberaden man als hij de controle verliest. Indruk maken op een  mooie vrouw gaat soms niet altijd even makkelijk. En dit kan behoorlijke gevolgen hebben. Het mag gezegd worden dat Chen Kuan Tai hier een behoorlijk sterke rol neerzet. Hij is bijzonder stoer, charismatisch en goed gestileerd. Zo draagt hij niet continue traditionele Chinese kleding. Regelmatig is hij te zien in een zwart leren jack. Hierbij rijdt hij af en toe op een motor en dit maakt hem een soort rock en rol rebel. Hij zit ook nog eens bij bijzonder goed in zijn rol. Dit soort personages zijn nu eenmaal op zijn lijf geschreven. En dit komt ook perfect naar voren in de gevechten. In zijn eentje weet hij grote groepen aanvallers te weren. De choreografie is hierin erg indrukwekkend. Ditmaal liet Liu Chia Liang zich bijstaan door Chan Chuen. Er worden veel mooie ronde bewegingen en korte klemmen gebruikt. Het is ook duidelijk te zien dat hij het zwaar heeft. Alleen zijn overlevingsdrang sleept hem hier doorheen. Het is wederom ook duidelijk een film waarin alleen Chen Kuan Tai op actie gebied mag schitteren. Zelf Bolo Yeung delft het onderspit tegen hem. Logisch natuurlijk want Chen Kuan Tai is de held van het verhaal. Op acteer gebied zijn er wel genoeg noemenswaardige prestaties. Bolo Yeung laat hier dus ook zien dat hij meer is dan een gespierde vechter. Hij is lekker arrogant en dikt zijn rol misschien iets te veel aan. Maar hij laat zeker een goede indruk achter. Andere sterke rollen worden vertolkt door Wong Chung, Shu Mu, Yeung Chi Hing en Tin Cheng. Alleen dit is bijna allemaal alleen op acteer gebied. De gevechten moeten zijn namelijk allemaal gebaseerd op het een tegen veel principe. En vooral het eindgevecht doet er nog even een schepje boven op. Een ander bijzonder sterk punt van de film is de sfeer. Naarmate de film vordert word deze behoorlijk dramatisch. Dit word ondersteund door stromende regen en beelden van Chen Kuan Tai die hier eenzaam doorheem loopt. Een behoorlijk visuele aanpak die erg goed werkt. Hiermee wordt namelijk erg het gevoel opgewekt dat hij geen keuze heeft in het gene wat hij moet gaan doen. Verder zit de film wat camerawerk betreft bijzonder goed in elkaar. Er wordt veel met in- en uitzoomen gewerkt om de emoties van de acteurs over te brengen. Een handelsmerk wat regisseur Chang Cheh zich door de jaren heen flink eigen maakte. Om dit alles te ondersteunen is er gekozen voor een behoorlijk funky soundtrack. Van die aanstekelijke instrumentale grooves die de jaren zeventig kenmerkte. 'Man of iron' is dus een film die niet gemist mag worden. Vooral de mensen die genoten hebben van 'Boxer from Shantung' zullen zeker met deze film aan hun trekken komen. Het blijft natuurlijk door borduren op die succes formule. Maar bij deze film denk ik dat niemand daarmee problemen mee zal hebben.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamophic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital )
Uitgever Intercontinantal video limited