Chiang Sheng - New & original trailer
Lu Feng - Other releases
Chu Ke - Color stills
Chien Hsiao Hou - Biography & selected filmographie
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 86:32 mins - Original poster

Al enige tijd terroriseert een bende het binnenland van China. Hun methodes zijn keihard en ze staan bekend om het gebruik van een lang wapen met drie punten. Niemand weet wie de leden in werkelijkheid zijn omdat ze hun gezicht altijd verbergen achter een masker. Chi San Yuen (Chiang Sheng), de nog jonge leider van een goede clan besluit op een dag dat de maat vol is. Via de geruchtenstroom heeft hij weten te achterhalen in welk dorp de clan zijn hoofdkwartier schijnt te hebben. Hij trommelt al zijn mannen op en begint aan de tocht hier naar toe. Daar aangekomen kies hij een simpele herberg als zijn verblijfplaats. Hiervandaan hoopt hij een goed overzicht te kunnen houden over het dorp. Lin Yung Chi (Lu Feng) is de persoon die het meest verdacht is. Hij heeft veel geld en een groot huis wat makkelijk als roverhol kan fungeren. Chi San Yuen nodigt hem dus ook als eerste uit in de herberg. De situatie wordt besproken en ook Lin yung Chi besluit in de herberg te blijven slapen. Diezelfde nacht nog slaan de masked avengers toe. Een aantal mensen worden vermoord maar ze komen er zelf niet levend vanaf. Twee afgezanten vinden mede door de hulp van de kok (Kwok Choy) de dood. Tijdens deze aanval schijnt ook de leider gezien te zijn. Hierdoor is Lin Yung Chi gevrijwaard van alle eerdere verdenkingen. Hij lag immers in de herberg te slapen. Er moet dus gezocht worden naar een nieuwe verdachte. Fong Su Kwong (Wang Li) heeft ongeveer dezelfde status als Lin Yung Chi en hij zou dus ook best de leider kunnen zijn. Ook hij wordt uit genodigd voor een gesprek en ook als dit plaats heeft vallen er doden. Wederom wordt de leider gezien en ook hij kan het niet zijn. De situatie wordt steeds verwarrender. Ondertussen worden er steeds meer mensen vermoord en komen ze geen stap verder. Uiteindelijk verschuift de verdenking naar de kok want die gedraagt zich wel heel erg vreemd.

Regisseur Chang Cheh maakt zijn films graag bloederig en keihard. Voor 'Masked avengers' drijft hij dit behoorlijk op de spits. De manier waarop de duivels clan zijn slachtoffers om het leven brengt is namelijk ronduit grof. Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat het een waar kung fu spektakel is waarin drie van de vijf 'Venoms' hun beste beentje voor zetten.

'Masked avengers' is absoluut één van de beste samenwerkingen tussen Chang Cheh en leden van de groep die bekend staat als 'the five venoms'. De film scoort namelijk op alle mogelijke punten hoge ogen. Als eerste is er natuurlijk het verhaal. Ondanks dat het eigenlijk niet zo heel veel voorstelt wordt het erg boeiend gebracht. Het trucje met de geheime identiteit van de drie leiders wekt namelijk veel mysterie op. Wat dit betreft heeft de film dus ook veel raakvlakken met 'The kid with the golden arm'. Het is dus continue raden wie het nu werkelijk zou kunnen zijn. Toch zitten hier wel wat gaten in. De geoefende kijker zal namelijk aan de bouw en de manier van vechten van de gemaskerde leider al snel zien wie het in werkelijkheid is. Maar gelukkig zijn er nog twee leiders en deze blijven vrij lang geheim. Ook de ware motieven van Kwok Choy blijven goed verborgen. Zoals je mag verwachten is het tempo van de film prima in orde en blijft het boeien. Zelfs als er bekend wordt wie er schuil gaan achter de maskers verslapt het niet. Er is werkelijk genoeg te zien en te beleven. En dit is knap met een verhaal wat eigenlijk niet meer is dan een gegeven. Hieruit blijkt wederom wat voor meesterlijk regisseur Chang Cheh was.

Normaal gesproken heeft Chang Cheh broederschap hoog in het vaandel staan. In dit verhaal is dit niet zo prominent aanwezig. Ook dramatische heldhaftigheid wordt niet zo overdreven toegelicht. Als er iemand dood gaat wordt hier vrij snel overheen gestapt en gewoon verder gegaan. Dit ook niet geheel vreemd want het draait hier tenslotte om een grote groep mensen. Als iedereen op die manier toegelicht had moeten worden dan was de film waarschijnlijk twee maal zo lang geworden.

'The venoms' kregen hun naamsbekendheid door als een groep samen te werken. In 'Masked avengers' zijn het alleen Lu Feng, Kwok Choy en Chiang Sheng te zien. Zij vormen een prefect team. Niet geheel vreemd want alle drie hebben ze hun achtergrond in de Peking opera. De andere drie (Wei pai, Sun Chung en Lo Mang) delen deze achtergrond niet. Het eerste genoemde drietal is dus ook eigenlijk het brein achter hun briljante choreografie. Dit is hier absoluut terug te zien. De manier waarop de gevechten in elkaar zitten is werkelijk briljant. Ze zitten vol met geweldige technieken, trucs, acrobatiek en variatie. Er wordt veel van tempo gewisseld. Zelfs krijgen ze het voor elkaar om een massaal eindgevecht van een kwartier boeiend te houden. Dit is iets waar de meeste Wu Xia films een voorbeeld aan kunnen nemen. Door de omgeving goed te gebruiken en diverse boobytraps wordt het geen moment saai. Ook wordt er een stukje psychologie in de gevechten gebruikt. Want hoe krijg je het voor elkaar dat iemand een actie onderneemt die eigenlijk niet handig is voor hem. Mocht je dus van lange wapens houden is dit zeker een 'must see' voor je. De drietand werd nog nooit zo veelvuldig en gevarieerd in beeld gebracht. De dingen die er mee gedaan worden zijn echt verbluffend en de snelheid bizar.

De hoofdrolspelers zijn al genoemd en deze presteren werkelijk geweldig. Over acteren hoeven we het hier eigenlijk niet te hebben. Dit is namelijk maar bijzaak. Waar de mensen hier op beoordeelt worden is hun vaardigheid op het gebied van kung fu. Chu Ke weet zich hier mee aardig in de kijker te spelen. Hij doet absoluut niet onder bij de rest van de cast en weet behoorlijk te verrassen met zijn gegoochel met de drietand. Wong Lik knalt zoals altijd van het scherm met zijn acties en de enige die echt acteert is Chien Hsiao Hou. Hij is duidelijk het verhaal in gehaald voor de diepgang en hij voert zijn opdracht goed uit.

Als we het hebben over de betere Chang Cheh films waarin een aantal van 'The veoms' mee spelen hoort deze absoluut in de top vijf. Alles aan 'The masked avengers' is pure klasse. De film bruist van die heerlijk shaw brothers sfeer en dit is anderhalf uur puur genieten. Deze mag je dus ook niet overslaan.

Uitgever International video limited
Waardering          9,5/10