Michelle Yeoh - Building the Hanamachi
Koji Yakusho - The look of a geisha
Gong Li - The music of “Memoirs”
Regisseur Rob Marshall - Photo galleries
Speelduur 139 mins -
Prod. maatschappij Spyglass entertainment -

Op negen jarig leeftijd slaat het noodlot voor Chiyo (Suzuka Ohgo/Zhang Ziyi) toe. Haar moeder moeder wordt ernstig ziek. De vader weet zich geen raad en om eventueel het leven van zijn vrouw te redden verkoopt hij zijn dochters. Beide worden overgebracht naar Kyoto en van elkaar gescheiden. Zonder enig pardon worden ze te werk gesteld in een Geishahuis. Echt door heeft ze het niet maar Chiyo is een stuk beter af dan haar zus. Het huis waar zij belandt is een stuk hoogstaander en op zich heeft ze nog best kansen op een goed bestaan. Alleen Hatsumomo (Gong Li), een van de meest populaire geisha's van de stad heeft het niet zo op Chiyo. Ze doet er dus ook van alles aan om haar het leven zuur te maken. De eigenares van het geishahuis heeft dit niet door. Ze ziet Chiyo gewoon als een rebelse tiener. Maar na een mislukte vluchtpoging is de maat vol. Haar opleiding wordt stop gezet en ze word gedegradeerd tot dienstmeid. Niet veel later komt Chiyo in contact met iemand die bekend staat als de 'chairman' (Ken Watanabe). Ze raakt vreselijk geïndoctrineerd door deze man en de twee geisha's aan zijn zijde. Vanaf dat moment wil ze niets anders dan hun plek in nemen. Maar als dienstmeid zal dit nooit gebeuren. Gelukkig komt hier op haar zestiende verandering in. Mameha (Michelle Yeoh), de meest beroemde geisha, wil haar als leerling. Maar de eigenares van het geishahuis wil haar niet zo makkelijk laten gaan. Pas als er een bijna onmogelijk winbare weddenschap aan verbonden wordt gaat ze akkoord. Van de een op de andere dag veranderd het leven van Chiyo. Ze gaat van dienstmeid naar leerling-geisha en doet dit erg verdienstelijk. Maar hiermee is de strijd nog niet gestreden. Er staat meer op het spel dan alleen de weddenschap. Want de belofte die ze zich zelf jaren geleden deed staat nog steeds. Ooit zal de 'chairman' aan haar zijde lopen.

Normaal gesproken worden er hier op de site maar weinig Hollywood films besproken. Heel af en toe komt er toch een verdwaalde actie film aan bod. Maar film die niet in deze categorie passen worden meestal overgeslagen. Voor 'Memoirs of a geisha' werd er een uitzondering gemaakt. Want met een aantal van de beste actrices van Azië in de hoofdrollen is de film gewoon niet te negeren. Tevens bied de film een bijzonder intrigerende blik op een interessant stukje cultuur van Japan, de geisha.

Eigenlijk is alles in deze film betoverend te noemen. Het is een soort Japanse variatie op 'Assepoester', alleen minder zoet. En eigenlijk is dat zachtjes uitgedrukt. Want het begin is hartverscheurend. Twee jonge meiden die op een regenachtig nacht weg gevoerd worden bij hun ouders. Hun toekomst onzeker en eenzaam. Niet iets wat je kinderen graag ziet doormaken. Langzaam maar zeker verdwijnt het verdriet en wordt er plaats gemaakt voor een opzwepende strijd. Dit alles wordt op een erg sterke manier verteld. Alles klopt en de personages worden vol bezieling neergezet. Het verhaal heeft ook diverse lagen en subplots. En ondanks dat het allemaal wat aan de trage kant is vliegt alles aan je voorbij. Hieraan toegevoegd zijn diverse filosofische en cryptische uitspraken. Het is altijd leuk als mensen het voor elkaar krijgen dingen om dingen te zeggen die op het eerste gezicht onschuldig lijken. Pas later komt het besef van wat er werkelijk bedoeld werd. Maar dan is het te laat om iemand er op aan te spreken.

Maar niet alleen het verhaal is betoverend. Ergens in Californië werd een complete Japanse stad nagebouwd. De set ziet er uit om door een ringetje te halen. Prachtige Bonsai, watervallen, kersenbomen in de bloei en typische Japanse huizen. Er wordt slechts één keer opvallend gebruik gemaakt van computer toevoegingen. Dit is om de oude stad in al zijn glorie en wijds weer te kunnen geven. Verder is iedereen natuurlijk op traditionele wijze aangekleed. De dames lopen in prachtige kimono's terwijl de heren iets moderner gekleed gaan. Hier is duidelijk erg veel aandacht aan besteed.

Een ander ding waar de film erg opdrijft is de muziek. Zonder de meeslepende melodieën zal het verhaal maar half zo krachtig overkomen. De sfeer wordt hier dus ook heel erg mee gezet. Hierdoor worden we werkelijk door alle emoties getrokken. Vooral de dansscène van Zhan Ziyi is hier een mooi voorbeeld van. Dramatische, elegant, betoverend kortom heerlijk om naar te kijken. Maar zonder de muziek is het niets meer waard. De twee hebben elkaar nodig en de balans hierin is perfect gevonden.

Wat natuurlijk meteen opvalt is dat de hoofdrollen hier gespeeld worden door niet Japanse actrices. De geisha is natuurlijk iets wat typerend is voor dit land. Maar de dames brengen het er prima van af. Niet geheel vreemd want het zijn stuk voor stuk behoorlijk ervaren actrices. Twee veteranen en een die in haar kortere carrière haar sporen al behoorlijk verdiend heeft. Uit deze drie actrices de beste kiezen is niet mogelijk. Ze doen het allemaal even indrukwekkend. Ze hebben elkaar nodig om dat neer te kunnen zetten wat het moet zijn. Gong Li is voortreffelijk als de geslepen en arrogante Hatsumomo. Echt een actrice die alles neer kan zetten. Michelle Yeoh verrast enorm door haar bijzonder vrouwelijke rol. Normaal gesproken is ze altijd te zien in actie films en dat is hier natuurlijk helemaal anders. Ze begon haar carrière met het winnen van diverse miss verkiezingen. Het is dus ook absoluut geen vreemd terrein voor haar. Maar zonder Zhang Ziyi zou de film zeker niet het zelfde geweest zijn. Ook zij laat heel veel kanten van zichzelf zien. Kwetsbaarheid is hier zeker een van.

Maar ondanks dat hierboven een heleboel lovende woorden staan heeft de film toch wel een paar  minpuntjes. Als eerste is het jammer dat er Engels gesproken wordt. Ja, het is een Hollywood productie en het lijkt me duidelijk waarom dit gedaan is. Maar dit kost wel een stukje van de authenticiteit en magie. Iedereen heeft nog wel een accent mee gekregen. Een ander punt is dat de film in de eerste twee uur geweldig naar een climax toe bouwt. We worden helemaal mee genomen in de wereld van de geisha. Vlak na een enorme climax in het verhaal stort alles in. De ballon die net helemaal vol gepompt is wordt compleet lek geprikt. Op zich geen probleem als dit gevoel later maar weer terug komt. Helaas gebeurt dit niet. Vanuit een historische oogpunt klopt dit natuurlijk allemaal. Alleen voor het plezier van de kijker is het jammer.

Voor iedereen met ook maar een klein beetje interesse in de Japanse cultuur is het wijs de film eens te bekijken. Niet alle mysteries rond de geisha worden opgehelderd maar het word allemaal wel een stuk duidelijker. Vaak wordt de geisha namelijk vergelijken met een prostituee. Maar deze dames zijn veel meer. Seks is zelfs een bijzaak en vroeger werden ze gezien als een bewegend kunstwerk. Want naast dat ze er voortreffelijk uitzagen konden ze dansen, muziek maken, entertainen en waren ze geschoold in de kunst van het converseren. De perfecte maar onbereikbare vrouw dus. Maar wat allemaal voor de geisha geld, gaat zeker op voor 'Memoirs of a Geisha'. Neem dus de kans een laat je eens verleiden door deze geweldige film.

Zoals je mag verwachten van een DVD uitgebracht door Sony is alles prima in orde. Mooie kwaliteit en een leuk en informatief aantal extra's. Deze helpen dus ook zeker om de film beter te begrijpen of en meer respect te krijgen voor de prestatie die het hele productie team hier geleverd heeft. Als eerste beginnen we met het twaalf minuten durende Geisha bootcamp. Een uitgebreide toelichting over wat de acteurs allemaal moest doorstaan om de rollen goed neer te kunnen zetten. Geen halve maatregel en bijna net zo zwaar als de gemiddelde training voor een martial arts film. Building the Hanamachi duurt iets langer dan twaalf minuten. Het klinkt misschien vreemd maar de plek waar de film opgenomen werd was gewoon in Amerika. Ergens op een verlaten plek werd een complete Japanse stad neergezet. Erg indrukwekkend om te zien hoe alles tot stand kwam en hoe ze selfs weersomstandigheden volledig nabootsen. The look of a geisha duurt zestien minuten. Een kimono koop je natuurlijk niet op elke hoek van de straat. En als je dan ook nog eens de stijl van ongeveer honderd jaar geleden wil na maken word het nog moeilijker. Een speciaal team van kleermakers werkte keihard om ze zelf te maken. Stoffen werden bedrukt en zelf gemaakt maar ook make up en de haardracht word niet vergeten. Zoals gezegd is de muziek in 'Memoirs of a geisha' erg indrukwekkend. In tien minuten krijgen we te zien hoe alles tot stand kwam. Componist John Williams laat uigebired weten hoe zijn samenwerkening was met onder anderen Yo Yo Ma en Itzhak Perlman. Natuurlijk ontbreken ook de Photo galleries niet. We krijgen tweeëntwintig “behind the scenes” foto’s te zien en vijftien foto’s van ontwerptekening van kimono’s. Helaas ontbreekt hierbij de muzikale ondersteuning.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.40:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital)
Ondertiteling Nederlands of Engels of Spaans