Het jaar is 1986 als politie agent Park
Doo-man
(Song Kang-ho) voor de tweede maal in korte tijd een vermoorde vrouw vindt. De
werkwijze is hier exact het zelfde als bij de eerdere moord. Het lijkt
er dus op dat er een heuse seriemoordenaar dit dorp, net buiten Seoel, tot
zijn doelwit heeft gemaakt. Helaas is dit deel van Korea nog niet erg
gemoderniseerd als het op politie onderzoek aankomt. Helemaal dit soort
zaken gaan eigenlijk ver boven hun pet. De dorpelingen stromen massaal
naar de plek van het misdrijf en hiermee gaat een boel bewijs materiaal
verloren. De onderzoeksmethode die de politie hanteert mag dan misschien
werken bij kleine misdrijven maar helpen niets in deze zaak. Toch heeft
Park Doo-man al snel een verdachte. Een zwakzinnige man die wel heelveel van het
eerste slachtoffer lijkt te weten. Op een bijzonder grove manier
proberen ze een bekentenis uit hem te slaan. Het lukt alleen niet om de
zaak goed rond te krijgen. Bijna tegelijkertijd arriveert er een goed
opgeleide jonge agent uit Seoel. Het is de bedoeling dat hij gaat helpen
in deze zaak. Op de een of andere manier lukt het om de neuzen de juiste
richting op te krijgen en een goed team te vormen. Hij vindt dat de
verdachte het nooit gedaan kan hebben. De werkwijze is gewoon te
geraffineerd en dit kan een zwakzinnige nooit voor elkaar gekregen
hebben. Park Doo-man weigert zijn verdachte te laten gaan maar ziet uiteindelijk
toch in dat zijn nieuwe collega gelijk heeft. Deze komt ook meteen met
het idee dat er nog een derde slachtoffer moet zijn. Na een grote
zoektocht blijkt hij gelijk te hebben. Ze vinden een slachtoffer die nog
voor de andere twee gestorven is. Langzaam maar zeker ontdekken ze
steeds meer een patroon in de moorden, maar ze hebben nog steeds geen
verdachte. Dit frustreert het team steeds meer. Er ontstaan ruzies
onderling en deze worden steeds heftiger naar mate er meer slachtoffers
vallen. De dader daagt ze zelfs een beetje uit. Met opzet laat hij geen
sporen na maar plaatst wel raadselachtige zaken op het lichaam van de
vrouwen die hij vermoord. Maar plots lijkt het er op dat ze de dader op
het spoor zijn. Hij voldoet deels aan het signalement en Park
Doo-man is er
van overtuigd dat hij de juiste man voor zich heeft. Zijn collega uit
Seoel kan er geen rust in vinden. Alleen gaat hij verder met het onderzoek
terwijl Park Doo-man een verklaring uit zijn nieuwe verdacht probeert te slaan.
Een film die gebaseerd is op een ware
gebeurtenis. Deze seriemoordenaar is dus ook echt aan het werk geweest
en was de eerste uit de geschiedenis van Korea. Het verhaal wordt erg
duister weergegeven. Er zit een nogal cynische ondertoon in de
personages die de hoofdrollen spelen. Geen van hen komt echt naar voren
als held. Het blijven allemaal vreemde snuiters waar de kijker maar
moeilijk sympathie voor op kan brengen. Maar dit maakt het juist ook
allemaal weer zo realistisch. Niets is meer frustrerend dan op zoek zijn
naar iets wat je niet kan vinden. Telkens denken dat je een stap
dichterbij bent om vervolgens te merken dat je weer terug bij af bent.
Hierdoor zou het eigenlijk onmogelijk moeten zijn om vriendelijk en
aardig te blijven. Hun onderzoeksmethodes zijn bij het domme af en dit
zorgt voor een aantal bespottelijke situaties. Verdachte worden bijna
gedwongen tot het afleggen van een verklaring. Het acteerwerk is
bijzonder goed en de emoties komen duidelijk over. Dit is zelfs nog zo
als je de taal niet beheerst. Regisseur Joon Ho Bong vraagt ook erg veel
van zijn acteurs. Er zitten bijvoorbeeld erg veel lange scènes in de
film die aan een stuk gefilmd zijn. Momenten waarop belangrijk is dat
alles goed gaat en dit lukt perfect. Het verhaal ontwikkeld, zoals bij
bijna elke Koreaanse film erg traag. Er wordt heel langzaam de tijd
genomen om alles over te brengen op de kijker. Dit zou met gemak sneller
kunnen zonder dat er iets van het verhaal verloren gaat. Maar dit is nu
juist wat de film onderscheid van Amerikaanse films. Het geeft een
realistischer beeld en meer het gevoel dat je met echte mensen te maken
hebt. De opbouw naar een climax is dus ook heerlijk en uitgerekt. Er zit
een achtervolging te voet in de film die hier ook en prachtig voorbeeld
van is. Het gaat maar door en door en toch zit er voldoende variatie in.
Dit alles eindigt op het terrein van een enorm grote fabriek met een
onverwachte ontknoping. Dit is een van de weinige actie scènes die er in
'Memories of murder' te vinden is. Maar echt een gemis is dit niet te
noemen. De weinige klappen die uitgedeeld worden zijn wel pijnlijk raak.
Wat dat betreft is de actie wel erg agressief en gewelddadig te noemen.
Hetgeen zich allemaal afspeelt is boeiend en onvoorspelbaar genoeg.
Maar wat er absoluut het meeste uitspringt is de manier waarop de
personages bij elkaar bedacht zijn. Een eigenwijze en ouderwetse agent
die ergens in zijn pubertijd is blijven hangen. Hij heeft het idee dat
hij perfecte mensenkennis heeft en iedereen kan doorgronden. Zijn
rechterhand is een zwijgzame agressieveling die liever slaat dan praat.
Hierbij komt nog een moderne jonge agent. De laatste is meer een denker
dan een prater en het klikt totaal niet tussen het drietal. Dit heeft de
meest uiteenlopende situaties als gevolg en is natuurlijk ook een reden
waarom de seriemoordenaar makkelijk zijn gang kan gaan. 'Memories of murder' geeft een duister stukje uit de Koreaanse geschiedenis weer. De
manier waarop dit gedaan wordt is goed passend en erg onderhoudend. De
film weet de kijker dus ook voor de volle 130 minuten te boeien en aan
de buis te kluisteren. Want ondanks dat het traag gaat blijft het
opletten dat je niets mist. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |