Chan Wai Man - Trailer & new releases
Lo Lieh - Color stills & behind the scene photo's
Candice Yu On On - Original poster
Phillip Ko - Biography & selected filmoghrapy
Regisseur Wong Jing - Production notes
Speelduur 90 mins -

Getekend door de oorlog belande Lou Li (Ti Lung) al snel in de onderwereld van Hongkong. Hier werd hij huurmoordenaar en een alom gerespecteerd figuur. Maar als een belangrijke gangster zijn vijftien jarig nichtje wat aan doet dreigt het allemaal fout te gaan. Lou Li vat dit nogal persoonlijk op. Hij neemt het recht in eigen handen en zoekt hem op in zijn appartement. Hier vertelt hij hem even duidelijk hoe hij over de situatie denkt. Daarna dwingt hij hem een overdosis aan drugs te nemen. Dit was precies de manier waarop zijn nichtje om het leven kwam. Oog om oog, tand om tand en de rekening was voor Lou Li vereffend. Alleen de broer van de gangster denkt hier heel anders over. Hij opent de jacht op Lou Li en is van plan voor niets te stoppen. Zelfs als He Ying (Candice Yu On On), de leidster van het grootste triade syndicaat dit verbiedt. Zij heeft namelijk speciale plannen voor Lou Li. Ze wil dat hij een team samenstelt en Naiwen (Phillip Ko) op haalt uit Cambodja. Dit omdat Naiwen een paar weken eerder de vader van He Ying vermoordde. Ook nam hij een tape weg waarmee hij in een keer alles wat He Ying opbouwde kan weg nemen. Lou Li accepteert de opdracht en trommelt al zijn oude oorlog kameraden op. Hiermee heeft hij een perfect team in handen. Vermomd als medicijnverkopers begeven ze zich richting Cambodja. De reis wordt vrij zwaar en met een list weten ze het kamp binnen te dringen waar Naiwen zich bevindt. Een kamp waar een compleet guerrilla leger gevestigd is. Het team van Lou Li heeft onmiddellijk door dat ze redelijk in de minderheid zijn. Toch willen ze proberen hun missie te volbrengen. Makkelijk zal het alleen niet gaan worden. En zelfs als het ze lukt wacht er thuis nog een onaangename verrassing.

Na het schrijven van een aantal scripts kreeg Wong Jing de kans om te gaan regisseren. Zijn eerste film maakte hij in 1981. Dit was de gokfilm 'Challenge of the gamesters'. Deze film werd succesvol ontvangen en Wong Jing is daarna niet meer te stoppen geweest. 'Mercenaries from Hongkong' was zijn derde film. Een film die totaal niet in de stijl is van de melige komedies die hij later ging maken. Sterker nog het is compleet het tegenover gestelde. Wat we hier voorgeschoteld krijgen is namelijk een redelijk harde actie/oorlogsfilm. Een mengeling tussen 'Rambo' en de typische Hongkong gangsterfilm. Het verhaal haalt voorzichtig het onderwerp van mannelijke verbroedering aan. Echt diep op het onderwerp ingaan wordt alleen nog niet gedurfd. Familie speelt verder ook een belangrijke rol. Het is echter per personage verschillend wat de boventoon heeft. Het verhaal is verder redelijk goed te noemen. Er zit een sterk plot in wat uiteindelijk zelfs nog een verrassende wending neemt. Dat dit te gebeuren staat schemert al wel een beetje door. Alleen dit vindt zo subtiel plaats dat je er als kijker maar weinig mee bezig bent. Je bent gewoon veel te druk met het verwerken van al die actie die je om je oren krijgt. Het ene straatgevecht wisselt het andere bargevecht af. Er is zelfs een gevecht in een winkel centrum. Als je hier goed oplet heb je al snel door dat dit het zelfde winkelcentrum is als in 'Police story'. Vier jaar later zou Jackie Chan hier de meest bizarre stunts uitvoeren. Nu is het voor deze jongens de beurt om voorzichtig de weg voor hem vrij te maken. De stunts hebben bij lange na niet het kaliber en de risico factor die Jackie Chan er later wel aan zou geven. Toch loopt het allemaal lekker vlot door en is er genoeg te zien. De choreografie was onder andere in handen van Tong Gaai. Hierdoor kan je er dus vanuit gaan dat het prima in orde is. Voldoende afwisseling in de technieken en er worden rake klappen uitgedeeld. De schietscènes zijn op zich prima te doen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het realisme ver te zoeken is. Praktijken die doen denken aan 'The A-team' zijn dus ook niet geheel vreemd. Want het zijl van een legervrachtwagen houdt echt geen kogels tegen. Helemaal niet als een man of dertig even hun mitrailleurs op de auto legen. Maar ach, het hoort er nu eenmaal bij en het idee was waarschijnlijk beter dan de uitvoering. De geweldige cast maakt dit soort 'foutjes' gelukkig meer dan goed. In de hoofdrol zien we een wat oudere Ti Lung die in de openingsscène een indrukwekkende krachttraining doet. Hij laat hierbij een compleet vol getatoeëerde torso en armen zien. Opvallend is dat Chan Wei Man, die een belangrijke bijrol speelt, zijn echte tatoeages bijna niet laat zien. Het mag ook gezegd worden dat zijn karakter vrij mat is. Voor hem had er absoluut meer in gezeten. Phillip Ko daarentegen laat een indrukwekkende psychopaat zien. Zijn vechtstijl is keihard en onverschrokken. En dan zijn we nog niet eens door de supercast heen. Wang lung Wei verast vriend en vijand door eens aan de kant van de goede te staan. Hij houdt wel dat norse wat hij altijd heeft. Wong Yue speelt gewoon de kwajongen die hij altijd is en Lo Lieh een bezorgde vader. Nat Chan Pak Cheung kreeg de schone taak om voor een klein beetje humor te zorgen. Als extratje hebben Lee Hoi San en Yuen Wah ook nog een kleine rol. En als een van de weinige vrouwen is er gekozen voor Candice Yu On On. Het is dus wel duidelijk dat deze cast samengesteld is op de zelfde wijze als de gemiddelde boy-band. Voor ieder wat wils en uiterst zorgvuldig. Het meest opvallende is wel dat de film totaal niet aanvoelt als een Shaw brothers productie. Alles is natuurlijk tot in de puntjes verzorgd en kosten nog moeite zijn gespaard. Complete sets (inclusief redelijk groot huis) worden dan ook zonder problemen opgeblazen. Het lijkt alleen eerder een Golden Harvest productie te zijn. Waar dit nu precies inzit is eigenlijk niet echt een definitie aan te geven. Maar dat het aan de regie en afwerking van Wong Jing ligt dat is zeker. 'Heroic bloodshed' is het nog niet echt te noemen. Daarvoor zit er simpel weg te veel kung fu in de film. Maar dat het een stap in de richting is staat als een paal boven water. Hierdoor is het een leuk stukje film geschiedenis. En dat het nog eens uiterst prettig weg kijkt moeten we hierbij maar op de koop toe nemen.

Ondertiteling Chinees, Engels
Uitgever Intercontinental video limited