Tijdens haar studie periode in Taipei
leert Vicky (Hsu Chi) Hau Hau (Tuan Chun Hao)
kennen. Ze valt voor zijn verlegen en vriendelijke uitstraling en na
korte periode trekken ze bij elkaar in. De relatie loopt erg lekker tot
Vicky in haar examen periode aankomt. Uit angst dat ze hem zal
ontgroeien na het behalen van haar diploma zorgt Hau Hau er voor dat ze
zich verslaapt. Ze maakt dus nooit haar opleiding af en vergooid hiermee
al haar kansen. Maar de huur moet betaald worden en Hau Hau maakt niet
echt aanstalten tot werken. Hij heeft het veelste druk met techno muziek
draaien, video spelletjes spellen en high worden. De huisbaas wil zijn
geld zien en zorgt er voor dat Vicky een baan krijgt als hostess in een
nachtclub. Dit veranderd Hau Hau zijn jaloezie steeds meer in een
obsessie en hij houdt haar dus continue in de gaten. Het wordt zelfs zo
erg dat hij haar aan een strenge controle onderwerpt als ze thuis komt.
Haar tas wordt omgekeerd en hij besnuffeld haar hele lichaam op
verdachte geurtjes. Toch heeft Vicky enorm veel moeite om hem te
verlaten. Telkens weer smeekt hij haar om terug te komen. En iedere keer
weer loopt ze terug naar de man die het haar zo moeilijk maakt. Tot ze
op een dag Jack (Jack Kao) ontmoet in de nachtclub waar ze werkt. Een
gangster met een behoorlijke grote groep achter zich. Deze man heeft een
goed hart en probeert altijd iedereen te helpen. Nadat ze voor de
zoveelste keer uit elkaar zijn komt Hau Hau problemen maken op haar
werk. Jack schiet te hulp en neemt haar onder zijn vleugel. Hij geeft
haar onderdak en verzorgt haar goed. Hau Hau slaat helemaal door en
verscheurt al haar kleren en maakt haar spullen kapot. Het enige wat ze
nu nog heeft is haar mobiel en de spullen in haar tas. Om het erger te
maken komt Jack in de problemen en hij vlucht naar Japan. Dit zet Vicky
wederom voor de moeilijke keuze terug naar Hau Hau of achter Jack aan
naar Japan. 'Millemium mambo' is
niet echt een film die op de standaard manier een verhaal verteld.
Eigenlijk is er niet echt sprake van een verhaal. Het gaat meer om
stukjes uit leven van een jong meisje uit Taipei. De problemen die ze
heeft en de manier waarop ze hier mee omgaat. Dit alles wordt als een
soort terug blik weergeven waar een voice-over ons van extra informatie
voorziet. De film is gemaakt in 2001 en speelt zich ook in die tijd af.
De stem verteld ons in het begin dat op het moment dat ze aan haar
verhaal begint we tien jaar verder zijn. Het is dus ook opvallend dat
hier niet echt op terug gekomen wordt. Regisseur Hou Hsiao Hsien had aan
het begin van het millennium grootse plannen. Hij wilde voor de komende
tien jaar ieder jaar een film maken. Al deze beelden bij elkaar, zouden
een grote
documentaire vormen over het moderne leven in Tai Pei. Bijna iedere
laag van van de bevolking zou aan bod komen en op een persoonlijke wijze
uitgelicht worden. Een prestigieus plan wat al mis ging bij het eerste
deel. Acteurs Magie Cheung en Tony Leung zouden de hoofdrollen gaan
spelen maar door omstandigheden is dit nooit door gegaan. Na 'Millemium
mambo' is door onbekende reden nooit verder gegaan met het maken van de
rest van de serie. Het is dus ook niet vreemd dat de film niet echt af
aanvoelt. Toch heeft alles iets wat intrigeert en kijker nieuwsgierig
maakt naar wat er te gebeuren staat. Alles vordert op een bijzonder
traag tempo en dit geeft het gevoel dat het zich in een realistisch
tijdsbestek afspeelt. Dit kan van tijd tot tijd enigszins saai
overkomen. Maar de manier waarop er gefilmd is maakt een boel goed. Soms
zijn er momenten dat iemand ergens binnenkomt en we alleen deze persoon
volgen. Pas later krijgen we wat meer van de ruimte te zien en blijkt dat
hij niet alleen is. Dit geeft plots een heel ander beeld van het zojuist
weergegeven moment. De scènes zijn op een minimale wijze verknipt
en we kijken dus continue naar lange opnames. Dit vergt dus ook erg veel
van de acteurs en van de cameraman. Vooral de opening van de film is
hier een prachtig voorbeeld van. Hsu Shi loopt door een voetgangers
tunnel met op de achtergrond meeslepende techno muziek. Dit is in een
slowmotion gefilmd en heeft iets betoverend en meeslepends. Dit zit hem
hoofdzakelijk in de combinatie van de muziek en de eenvoud van de
beelden. Het is alleen wel wat jammer dat hiermee meteen de mooiste
scène van de film al weggegeven is. Niet dat verder meteen allemaal
tegen valt, maar deze sfeer komt niet echt weer terug. De stelling
'minder is meer' is op 'Millemium mambo' zeker van toepassing. Echt
bijzondere dialogen zijn er niet en vaak zitten we dus ook tegen
zwijgende mensen aan te kijken. De film een tweede keer kijken is dus
iets wat bijna vereist is om non-verbale stukken beter te begrijpen.
Voor de liefhebbers van Hsu Chi is de film zeker een aanrader. Ze is
bijna de gehele film op zeer kwetsbare wijze in beeld en er zijn dus
maar weinig scènes zonder haar. Je moet alleen wel een flinke dosis
geduld meebrengen of interesse hebben in de manier waarop een film tot
stand komt. Het is namelijk allemaal prachtig als je verder kijkt dan
wat er aan het oppervlakte ligt. De mensen die van wat snellere films
houden kunnen beter alleen de trailer bekijken en de geweldige
soundtrack met techno muziek van Lim Giong aanschaffen. Want deze
is zeer de moeite waard.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |