Jack Kao - Theatrical trailer
Tuan Chun Hao - Photo gallery
Yi Hsuan Chen - Also available
Jun Takeuschi -
Regisseur Hou Hsiao Hsien -
Speelduur 101 min -

Tijdens haar studie periode in Taipei leert Vicky (Hsu Chi) Hau Hau (Tuan Chun Hao) kennen. Ze valt voor zijn verlegen en vriendelijke uitstraling en na korte periode trekken ze bij elkaar in. De relatie loopt erg lekker tot Vicky in haar examen periode aankomt. Uit angst dat ze hem zal ontgroeien na het behalen van haar diploma zorgt Hau Hau er voor dat ze zich verslaapt. Ze maakt dus nooit haar opleiding af en vergooid hiermee al haar kansen. Maar de huur moet betaald worden en Hau Hau maakt niet echt aanstalten tot werken. Hij heeft het veelste druk met techno muziek draaien, video spelletjes spellen en high worden. De huisbaas wil zijn geld zien en zorgt er voor dat Vicky een baan krijgt als hostess in een nachtclub. Dit veranderd Hau Hau zijn jaloezie steeds meer in een obsessie en hij houdt haar dus continue in de gaten. Het wordt zelfs zo erg dat hij haar aan een strenge controle onderwerpt als ze thuis komt. Haar tas wordt omgekeerd en hij besnuffeld haar hele lichaam op verdachte geurtjes. Toch heeft Vicky enorm veel moeite om hem te verlaten. Telkens weer smeekt hij haar om terug te komen. En iedere keer weer loopt ze terug naar de man die het haar zo moeilijk maakt. Tot ze op een dag Jack (Jack Kao) ontmoet in de nachtclub waar ze werkt. Een gangster met een behoorlijke grote groep achter zich. Deze man heeft een goed hart en probeert altijd iedereen te helpen. Nadat ze voor de zoveelste keer uit elkaar zijn komt Hau Hau problemen maken op haar werk. Jack schiet te hulp en neemt haar onder zijn vleugel. Hij geeft haar onderdak en verzorgt haar goed. Hau Hau slaat helemaal door en verscheurt al haar kleren en maakt haar spullen kapot. Het enige wat ze nu nog heeft is haar mobiel en de spullen in haar tas. Om het erger te maken komt Jack in de problemen en hij vlucht naar Japan. Dit zet Vicky wederom voor de moeilijke keuze terug naar Hau Hau of achter Jack aan naar Japan.

'Millemium mambo' is niet echt een film die op de standaard manier een verhaal verteld. Eigenlijk is er niet echt sprake van een verhaal. Het gaat meer om stukjes uit leven van een jong meisje uit Taipei. De problemen die ze heeft en de manier waarop ze hier mee omgaat. Dit alles wordt als een soort terug blik weergeven waar een voice-over ons van extra informatie voorziet. De film is gemaakt in 2001 en speelt zich ook in die tijd af. De stem verteld ons in het begin dat op het moment dat ze aan haar verhaal begint we tien jaar verder zijn. Het is dus ook opvallend dat hier niet echt op terug gekomen wordt. Regisseur Hou Hsiao Hsien had aan het begin van het millennium grootse plannen. Hij wilde voor de komende tien jaar ieder jaar een film maken. Al deze beelden bij elkaar, zouden een grote documentaire vormen over het moderne leven in Tai Pei. Bijna iedere laag van van de bevolking zou aan bod komen en op een persoonlijke wijze uitgelicht worden. Een prestigieus plan wat al mis ging bij het eerste deel. Acteurs Magie Cheung en Tony Leung zouden de hoofdrollen gaan spelen maar door omstandigheden is dit nooit door gegaan. Na 'Millemium mambo' is door onbekende reden nooit verder gegaan met het maken van de rest van de serie. Het is dus ook niet vreemd dat de film niet echt af aanvoelt. Toch heeft alles iets wat intrigeert en kijker nieuwsgierig maakt naar wat er te gebeuren staat. Alles vordert op een bijzonder traag tempo en dit geeft het gevoel dat het zich in een realistisch tijdsbestek afspeelt. Dit kan van tijd tot tijd enigszins saai overkomen. Maar de manier waarop er gefilmd is maakt een boel goed. Soms zijn er momenten dat iemand ergens binnenkomt en we alleen deze persoon volgen. Pas later krijgen we wat meer van de ruimte te zien en blijkt dat hij niet alleen is. Dit geeft plots een heel ander beeld van het zojuist weergegeven moment. De scènes zijn op een minimale wijze verknipt en we kijken dus continue naar lange opnames. Dit vergt dus ook erg veel van de acteurs en van de cameraman. Vooral de opening van de film is hier een prachtig voorbeeld van. Hsu Shi loopt door een voetgangers tunnel met op de achtergrond meeslepende techno muziek. Dit is in een slowmotion gefilmd en heeft iets betoverend en meeslepends. Dit zit hem hoofdzakelijk in de combinatie van de muziek en de eenvoud van de beelden. Het is alleen wel wat jammer dat hiermee meteen de mooiste scène van de film al weggegeven is. Niet dat verder meteen allemaal tegen valt, maar deze sfeer komt niet echt weer terug. De stelling 'minder is meer' is op 'Millemium mambo' zeker van toepassing. Echt bijzondere dialogen zijn er niet en vaak zitten we dus ook tegen zwijgende mensen aan te kijken. De film een tweede keer kijken is dus iets wat bijna vereist is om non-verbale stukken beter te begrijpen. Voor de liefhebbers van Hsu Chi is de film zeker een aanrader. Ze is bijna de gehele film op zeer kwetsbare wijze in beeld en er zijn dus maar weinig scènes zonder haar. Je moet alleen wel een flinke dosis geduld meebrengen of interesse hebben in de manier waarop een film tot stand komt. Het is namelijk allemaal prachtig als je verder kijkt dan wat er aan het oppervlakte ligt. De mensen die van wat snellere films houden kunnen beter alleen de trailer bekijken en de geweldige soundtrack met techno muziek van Lim Giong aanschaffen. Want deze is zeer de moeite waard.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 widescreen)
Uitgever World wide cinema