Het leven in de
straten van Hongkong kan keihard zijn. Er zijn diverse triades actief en
deze zijn er van verschillende niveaus. Seven (Cheung Chi Lam) groeit op
als de zoon van een wat kleinere bendeleider. Zijn leventje verloopt
prima tot hij een jaar of acht is. Dan slaat het noodlot toe als een van
zijn vaders volgelingen een greep naar de macht doet. Fat (Hugo Ng)
vermoordt de vader van Seven in een heftige strijd maar faalt om de
jongen ook te doden. Er gaat een jaar of tien voorbij waarin Seven amper
zijn gezicht laat zien. Opeens is hij terug en zijn aanwezigheid gaat
niet ongemerkt voorbij. Ondertussen is hij uitgegroeid tot een
meedogenloze huurmoordenaar. In korte tijd voert hij op koelbloedige
wijze een aantal opdrachten uit. Het gaat hier allemaal om mannen van
Fat. De hele stad praat er over. Door al dat geroddel krijgt hij het
status van een soort wrekende superheld. Opeens is hij echter weer
verdwenen. Lange periode blijft hij weg. Tot op een dag hij weer heel
koeltjes tevoorschijn komt. Fat die op dat moment door een aanslag in
het ziekenhuis ligt is meteen in hoogste paraatheid. Hij draagt zijn
mannen op Seven te vermoorden. Seven accepteert niet veel later een
vreemde opdracht. Hij moet een vrouw in het rood vermoorden. De
opdrachtgever zegt er bij dat er op die datum iemand bij zal zijn waar
Seven al lang naar zoekt. Als hij de opdracht moet uitvoeren ziet hij
dat zijn doelwit een oude bekende is. Hij besluit haar te redden met
gevaar voor eigen leven. Omdat zijn opdrachtgever hier natuurlijk
woedend om zal worden besluit hij daarna meteen te vluchten. Hij
vertrekt naar een kustplaatsje in Taiwan. Hier ontmoet hij Goblin
(Cheung Tat Ming). Een oude vriend van hem waar hij in zijn jeugd mee
opgroeide. Ze proberen de vriendschap voort te zetten. Al snel merken ze
alleen dat de tijden veranderd zijn. Beiden leiden niet echt een
gelukkig leven en knokken om te overleven. Geld, de triade en vrouwen
staan beiden behoorlijk in de weg. Het duurt dus ook niet lang voordat
ze er een enorme puinhoop van maken.
Herman Yau is een regisseur die altijd
een beetje in het schemergebied van de Hongkong film opereert. Hij is
altijd bezig met film en als dit niet in de regie stoel is dan is het
wel ergens anders. Zijn films zijn soms briljant en soms grote
vergissingen. Het aanschaffen van een film als 'A mob story' is dus ook
niet geheel zonder risico. Maar omdat het beide kanten op kan is het een
gok die best genomen mag worden.
Waar het precies naartoe gaat in 'A
mob story' is in het begin een beetje onduidelijk. De beelden zijn
prachtig maar een tikkeltje duister. Het verhaal heeft dezelfde duistere
kant maar is wat moeilijk te volgen. Herman Yau vertelt zijn verhaal
door het heden en verleden met elkaar te mengen. Dit maakt het allemaal
erg onoverzichtelijk. Vooral omdat de overgangen vaak niet helemaal
duidelijk zijn. Na ongeveer een half uur keert het overzicht terug. We
vertrekken naar een kleurloze kustplaats in Taiwan. Dit is bijna waar de
film verder plaats heeft. Van echt een heel duidelijk verhaal is niet te
spreken. De film valt meer in de categorie 'Een week uit het leven van'.
Het is dus ook een soort docudrama over een Hongkong straatjongen. Van
alles passeert de revue. Maar waar het vooral om draait is seks en bruut
geweld. De personages krijgen dus ook niet echt de diepgang die ze nodig
hebben. Maar al met al vermaakt de film prima. We moeten het werk van
Herman Yau ook niet gaan behandelen als een grote productie. Het gaat
bij hem om de rauwheid en de mooie beelden. Ook het onverwachte speelt
bij hem een grote rol. Helaas is hem wat het laatste betreft niet gelukt
om origineel uit de hoek te komen. De koelbloedigheid die er ten toon
gespreid wordt is namelijk niet nieuw. Veel films in dit zelfde genre
gingen hem hierin namelijk voor.
Visueel gezien levert Herman Yau zoals
altijd een apart stukje werk af. Hij speelt leuk met de camera en toont
ons alles door een grauw filter. Dit maakt dat het soms wat lastig te
zien is. Toch creëert hij hier een heel aparte sfeer mee. Maar wat het
meeste opvalt is zijn camera gebruik. Stukken worden achteruit
afgespeeld. Andere stukken zijn op de kop opgenomen en draaien opeens
om. Het kan ook nog zijn dat hij de complete cast opeens stil laat staan
voor een extra dramatisch effect. Terwijl er ergens anders weer beelden
door elkaar lopen. De man is bijzonder creatief en dit is wat zijn films
de extra waarde geeft. Hierdoor is het hem redelijk makkelijk te
vergeven dat het verhaal niet echt een doel heeft.
Echt hele bekende acteurs werden er
niet gebruikt in 'A mob story'. Stuk voor stuk zijn het acteurs die
normaal in de kleinere rollen te zien waren. Als we heel eerlijk zijn
mag er dus ook gezegd worden dat dit niet vreemd is. Cheung Chi Lam mist
namelijk het echte charisma om zijn rol goed gestalte te geven. Zijn
uitstraling spat niet echt van het scherm. De koelheid van de
huurmoordenaar is terug te vinden. Maar hij krijgt de kijker niet zover
dat er een emotionele band ontstaat. Dit terwijl zijn personage genoeg
door maakt in de film. Voor Cheung Tat Ming geldt eigenlijk hetzelfde.
De lijst met films waarin hij meespeelde is bijzonder indrukwekkend.
Alleen dit waren allemaal korte rollen. Toch past de rol hem wel. Hij
speelt een loser die doorslaat en alles wil opgeven voor een vrouw. Maar
een hele film lang weet hij je niet echt te boeien. De grote verrassing
zit hem eigenlijk in de vrouwen van de film. Voor Yin Shin haar tweede
film. Haar uitstraling is bijzonder boeiend en haar sexappeal is
vergelijkbaar met die van Hsu Shi. Mandy Chiang weet ook een aardig
boeiende rol neer te zetten als bier meisje. Zij is eigenlijk het
personage wat het verhaal bij elkaar houdt.
'A mob story' is dus niet
perfect maar zeker de moeite waard. Eigenlijk is het een film zoals ze
uit Hongkong moeten komen. Geen groot budget en met liefde en drang naar
experimenteren gemaakt. Het enige wat een beetje mist zijn de grote
schietpartijen. Hiervan zijn er namelijk maar één of twee terug te
vinden. Waag gerust de gok want Herman Yau heeft absoluut slechtere
films afgeleverd.Copyright
kungfufilms.nl (2007) |