Yin Shin - Trailer
Hugo Ng -
Raymond Wong -
Regisseur Herman Yau -
Speelduur 89:44 mins -
Prod. maatschappij Basic picture -

Het leven in de straten van Hongkong kan keihard zijn. Er zijn diverse triades actief en deze zijn er van verschillende niveaus. Seven (Cheung Chi Lam) groeit op als de zoon van een wat kleinere bendeleider. Zijn leventje verloopt prima tot hij een jaar of acht is. Dan slaat het noodlot toe als een van zijn vaders volgelingen een greep naar de macht doet. Fat (Hugo Ng) vermoordt de vader van Seven in een heftige strijd maar faalt om de jongen ook te doden. Er gaat een jaar of tien voorbij waarin Seven amper zijn gezicht laat zien. Opeens is hij terug en zijn aanwezigheid gaat niet ongemerkt voorbij. Ondertussen is hij uitgegroeid tot een meedogenloze huurmoordenaar. In korte tijd voert hij op koelbloedige wijze een aantal opdrachten uit. Het gaat hier allemaal om mannen van Fat. De hele stad praat er over. Door al dat geroddel krijgt hij het status van een soort wrekende superheld. Opeens is hij echter weer verdwenen. Lange periode blijft hij weg. Tot op een dag hij weer heel koeltjes tevoorschijn komt. Fat die op dat moment door een aanslag in het ziekenhuis ligt is meteen in hoogste paraatheid. Hij draagt zijn mannen op Seven te vermoorden. Seven accepteert niet veel later een vreemde opdracht. Hij moet een vrouw in het rood vermoorden. De opdrachtgever zegt er bij dat er op die datum iemand bij zal zijn waar Seven al lang naar zoekt. Als hij de opdracht moet uitvoeren ziet hij dat zijn doelwit een oude bekende is. Hij besluit haar te redden met gevaar voor eigen leven. Omdat zijn opdrachtgever hier natuurlijk woedend om zal worden besluit hij daarna meteen te vluchten. Hij vertrekt naar een kustplaatsje in Taiwan. Hier ontmoet hij Goblin (Cheung Tat Ming). Een oude vriend van hem waar hij in zijn jeugd mee opgroeide. Ze proberen de vriendschap voort te zetten. Al snel merken ze alleen dat de tijden veranderd zijn. Beiden leiden niet echt een gelukkig leven en knokken om te overleven. Geld, de triade en vrouwen staan beiden behoorlijk in de weg. Het duurt dus ook niet lang voordat ze er een enorme puinhoop van maken.

Herman Yau is een regisseur die altijd een beetje in het schemergebied van de Hongkong film opereert. Hij is altijd bezig met film en als dit niet in de regie stoel is dan is het wel ergens anders. Zijn films zijn soms briljant en soms grote vergissingen. Het aanschaffen van een film als 'A mob story' is dus ook niet geheel zonder risico. Maar omdat het beide kanten op kan is het een gok die best genomen mag worden.

Waar het precies naartoe gaat in 'A mob story' is in het begin een beetje onduidelijk. De beelden zijn prachtig maar een tikkeltje duister. Het verhaal heeft dezelfde duistere kant maar is wat moeilijk te volgen. Herman Yau vertelt zijn verhaal door het heden en verleden met elkaar te mengen. Dit maakt het allemaal erg onoverzichtelijk. Vooral omdat de overgangen vaak niet helemaal duidelijk zijn. Na ongeveer een half uur keert het overzicht terug. We vertrekken naar een kleurloze kustplaats in Taiwan. Dit is bijna waar de film verder plaats heeft. Van echt een heel duidelijk verhaal is niet te spreken. De film valt meer in de categorie 'Een week uit het leven van'. Het is dus ook een soort docudrama over een Hongkong straatjongen. Van alles passeert de revue. Maar waar het vooral om draait is seks en bruut geweld. De personages krijgen dus ook niet echt de diepgang die ze nodig hebben. Maar al met al vermaakt de film prima. We moeten het werk van Herman Yau ook niet gaan behandelen als een grote productie. Het gaat bij hem om de rauwheid en de mooie beelden. Ook het onverwachte speelt bij hem een grote rol. Helaas is hem wat het laatste betreft niet gelukt om origineel uit de hoek te komen. De koelbloedigheid die er ten toon gespreid wordt is namelijk niet nieuw. Veel films in dit zelfde genre gingen hem hierin namelijk voor.

Visueel gezien levert Herman Yau zoals altijd een apart stukje werk af. Hij speelt leuk met de camera en toont ons alles door een grauw filter. Dit maakt dat het soms wat lastig te zien is. Toch creëert hij hier een heel aparte sfeer mee. Maar wat het meeste opvalt is zijn camera gebruik. Stukken worden achteruit afgespeeld. Andere stukken zijn op de kop opgenomen en draaien opeens om. Het kan ook nog zijn dat hij de complete cast opeens stil laat staan voor een extra dramatisch effect. Terwijl er ergens anders weer beelden door elkaar lopen. De man is bijzonder creatief en dit is wat zijn films de extra waarde geeft. Hierdoor is het hem redelijk makkelijk te vergeven dat het verhaal niet echt een doel heeft.

Echt hele bekende acteurs werden er niet gebruikt in 'A mob story'. Stuk voor stuk zijn het acteurs die normaal in de kleinere rollen te zien waren. Als we heel eerlijk zijn mag er dus ook gezegd worden dat dit niet vreemd is. Cheung Chi Lam mist namelijk het echte charisma om zijn rol goed gestalte te geven. Zijn uitstraling spat niet echt van het scherm. De koelheid van de huurmoordenaar is terug te vinden. Maar hij krijgt de kijker niet zover dat er een emotionele band ontstaat. Dit terwijl zijn personage genoeg door maakt in de film. Voor Cheung Tat Ming geldt eigenlijk hetzelfde. De lijst met films waarin hij meespeelde is bijzonder indrukwekkend. Alleen dit waren allemaal korte rollen. Toch past de rol hem wel. Hij speelt een loser die doorslaat en alles wil opgeven voor een vrouw. Maar een hele film lang weet hij je niet echt te boeien. De grote verrassing zit hem eigenlijk in de vrouwen van de film. Voor Yin Shin haar tweede film. Haar uitstraling is bijzonder boeiend en haar sexappeal is vergelijkbaar met die van Hsu Shi. Mandy Chiang weet ook een aardig boeiende rol neer te zetten als bier meisje. Zij is eigenlijk het personage wat het verhaal bij elkaar houdt.

'A mob story' is dus niet perfect maar zeker de moeite waard. Eigenlijk is het een film zoals ze uit Hongkong moeten komen. Geen groot budget en met liefde en drang naar experimenteren gemaakt. Het enige wat een beetje mist zijn de grote schietpartijen. Hiervan zijn er namelijk maar één of twee terug te vinden. Waag gerust de gok want Herman Yau heeft absoluut slechtere films afgeleverd.

Als extra is er een making of van een minuut of twaalf aanwezig. Helaas is deze niet ondertiteld. Dit is vooral lastig omdat hij hoofdzakelijk uit interviews bestaat. Tussendoor is er genoeg te zien van de opnamen en hierdoor komt de sfeer die op de set heerste goed naar boven. De trailer is ook nog terug te vinden maar helaas blijft het hier verder bij.

Beeld kwaliteit Goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1, DTS)
Uitgever Joysales