Masaya Kato -
Sinya Hasimoto -
Ken Lo -
Regisseur Shimoyama Ten -
Speelduur 93 mins -
Prod. maatschappij Toho Film company -

Het is het jaar 2009 en Japan heeft net twintig jaar van recessie achter de rug. Het gaat dus ook niet goed met het land. Langzaam glijdt de bevolking af en een nieuwe drugs genaamd Bloodheat maakt het er niet beter op. De hoofdleverancier van dit product Rai Kenjin (Masaya Kato) echter wel. Hij leeft als een vorst en bij wijze van een stukje vermaak richt hij de Muscle dome op. Dit is een plek waar vechters in een kooi op leven en dood kunnen vechten. De toeschouwers krijgen een kans om voor eens en altijd uit de problemen te komen. Hiervoor moeten ze echter wel hun levensverzekering in zetten. Ook zij strijden dus op leven en dood en laten hierbij hun kinderen eenzaam achter. Joe Jinno (Kane Kosugi) is een navy seal die jaren geleden oneervol ontslagen werd. Na een periode in de gevangenis werd hij geronseld door undercover agent Aguri Katsuragi (Sho Aikawa). Deze nam hem mee naar Japan om hem te laten helpen in de strijd tegen de oprukkende onderwereld. Maar erg makkelijk gaat het niet. Iedere stap naar voren betekent er twee achteruit. Maar na een inval in een nachtclub van Rai Kenjin gaat het helemaal fout. Aguri Katsuragi wordt gevangen genomen. Zonder pardon wordt hij de muscle dome in geworpen en mag hij het opnemen tegen de regerend kampioen, Lee (Ken Lo). Joe Jinno ontdekt dit net te laat. Hij komt dus ook net binnen als Aguri Katsuragi zijn laatste adem uitblaast. Compleet door het lint opent hij de jacht op Rai Kenjin. Alleen deze is hem steeds net te snel af.

Iedere zichzelf respecterende martial arts filmliefhebber is wel bekend met Sho Kosugi, de laatste levende ninja. De man was een legende in de jaren tachtig en maakte de ene geweldige ninja film na de andere. Maar dat is verleden tijd en nu is het zijn zoon, Kane Kosugi die de naam voort mag zetten. Na allerlei bijrollen was het in 2002 voor hem de beurt om een hoofdrol op zich te nemen. En uit respect voor de vader zijn we het toch wel verschuldigd om deze film in ieder geval een keer te bekijken.

Wat meteen opvalt aan 'Muscle heat' is dat de film wat verhaal betreft zo in het begin van de jaren negentig gemaakt had kunnen zijn. Doorgeslagen drugsdealers, een toernooi en een knokkende politieagent om de boel op te rollen. Niet echt origineel en de echte diepgang is helaas ook nog eens ver te zoeken. Dingen worden slecht onderbouwd en veel berust op toevalligheden. Wat dat betreft is de film dus een redelijk zware zit. Gelukkig zit de variatie er wel goed in. Het loopt allemaal redelijk vlot door. Dit komt natuurlijk ook omdat er niet echt veel dialoog in de film zit. Buiten de jaren negentig sfeer neigt het ook naar de bekende Amerikaanse hiphop cultuur. De kledingstijl en de manier waarop alles gepresenteerd wordt doet niet echt super Japans aan.

Helaas laat 'Muscle heat' op het gebied van actie twee gezichten zien. Bij de opening lijk de film niet echt veel goeds te gaan bieden. Een dikke kerel die een bodybuilder te lijf gaat. Deze scène is bijzonder matig gechoreografeerd. Ook deze zou zo in de jaren negentig gemaakt kunnen zijn. Dit is natuurlijk geen goede opening en helaas blijven de ringgevechten zo. Zelfs Hongkong acteur Ken Lo (ooit Jackie Chan's bodyguard) weet hier niet te overtuigen. Deze man is natuurlijk al wat op leeftijd hier. Maar van zijn eens zo geweldige benenwerk is hier maar weinig terug te zien. Nu is alle hoop dus op Kan Kosugi gevestigd. En ja hoor, in het eerste gevecht wat hij heeft knalt hij van het scherm. Mooie snelle combo's, klemmen, goed voetenwerk en als hoogtepunt een mooie spagaat trap. We kunnen dus met zekerheid zeggen dat papa hem goed getraind heeft. Alleen op de een of andere manier valt dit gelijk weer weg zodra hij die ring binnen stapt. Hier schijnt niemand echt interessant te kunnen vechten. Het gaat er wel keihard aan toe maar of dat nu zo boeiend is valt te bezien. Gelukkig worden we voor het eindgevecht nog wel op iets beters getrakteerd. Kan Kosugi tegen Masaya Kato met als wapen keuze twee enormestalen mokers. Het lijkt wel alsof de choreografie in de ring en buiten de ring door totaal verschillende mensen gedaan is. Want dit is wederom actie die je op het puntje van je stoel krijgt.

Met een matig verhaal hoef je van het acteerwerk ook niet echt veel te verwachten. Op zich doen er genoeg goede acteurs mee. Alleen het is een mengelmoes van talen dat een probleem vormt. Het Chinees en Japans wat er gesproken wordt is niet het probleem. Het is de Engelse taal die wat emotieloos overkomt. Natuurlijk is dit niet vreemd want voor bijna alle acteurs is dit niet de moedertaal. Alleen Kane Kosugi is de taal goed meester. Alleen hij heeft zijn gezicht zo in een verbitterde plooi dat het weinig spannends te bieden heeft. Hierdoor zet hij een bijzonder emotieloos personage neer. Vreemd genoeg is dit gewoon zijn standaard gezichtsuitdrukking. Want op iedere publiciteitsfoto heeft hij deze zelfde norse blik. Masaya Kato zet buiten zijn engelse spraak om het interessantste personage neer. Vooral de scène waarin hij zijn broer tijdens het avondmaal iets uitlegt over bloemen is meesterlijk gedaan. Ook Sho Aikawa levert hier goed bewijs van zijn ervaring. Een solide rol met een bijzondere afsluiter.

Helaas valt 'Muscle heat' dus wat tegen. Graag had ik Kane Kosugi helemaal de hemel in geprezen. En op martial arts gebied durf ik dat ook wel te doen. Alleen als acteur gaat het niet lukken. Daarvoor mag hij toch best wat meer mimiek gaan tonen. Verder is de film ook niet echt nieuws onder de zon. Hij heeft wel zijn momenten maar een sensatie is het niet te noemen.

Deze DFW release valt onder de budget releases. De prijs is laag en de DVD is daar ook absoluut naar. De kwaliteit is goed maar extra's ontbreken totaal. We krijgen dus ook een statisch menu met drie keuzes. Start de film, Scène selectie en ondertiteling aan of uit. De hoes ziet er verder prima verzorgd uit. De keuze om deze film zo uit te brengen zal zuiver een financiële reden geweest zijn. Het afzet gebeid voor dit soort films in Nederland is niet echt groot. Door de prijs laag te houden zullen de hoeveel verkochten DVD's stijgen en zo ook de omzet ook. Hierdoor blijft het toch nog lucratief om dit soort films uit te brengen. En wees eerlijk het is toch beter dat ze zo uit gebracht worden dan totaal niet.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Taal Japans, chinees en Engels door elkaar