Hyeon Yeong -
Oh Ji Ho -
Cho Hee Bong -
Regisseur Jin Gyu Cho -
Speelduur 116:08 mins -
Prod. maatschappij Hyunjin cinema -

Als triadeleider ben je je leven nooit zeker. Continue ben je verwikkeld in een strijd om macht en geld. Het hebben van een dochter is dan iets wat niet altijd even makkelijk is. Helemaal niet als ze zich ook nog eens niet zomaar in een hoekje laat drijven. Sterker nog, Aryong (Hsu Chi) bijt van zich af en gedraagt zich even fel als haar vader. Als een van de triadeleiders haar namelijk tracht te vernederen vindt hij niet veel later de dood. Iedereen verdenkt Aryong en dit maakt haar een doelwit. Haar vader (Ti Lung) lijkt het een goed plan als ze voor haar veiligheid een tijdje op vakantie gaat. Aryong is het hier niet mee eens maar gaat uiteindelijk akkoord. De voorwaarde is wel dat zij het land mag kiezen. De keuze valt op Korea en de reis wordt snel gemaakt. Daar aangekomen wordt ze opgevangen door Ki Chul (Lee Beom Soo). Hij is een onbelangrijke en nogal domme gangster. Omdat zijn baas denk dat hij Chinees spreekt krijgt hij deze verantwoordelijkheid. Alleen Ku Chul spreekt helemaal geen Chinees. Tevens heeft hij geen idee wie die griet is op wie hij moet passen. Eigenlijk interesseert het hem ook niet. Hij is nogal beledigd want deze klus is veel te min voor hem. Hij hoopt dus ook dat zijn twee hulpjes haar een beetje bezig zullen houden. Om de taalbarrière te doorbreken huurt hij een tolk in. Deze dame in kwestie vindt de gangsters maar eng en vertrekt het liefst meteen weer. Uit angst blijft ze toch en op die manier kan ze Aryong meteen een beetje helpen. Al snel heeft ze door dat Aryong helemaal geen hulp nodig heeft. Aan Ki Chul gaat dit echter helemaal voorbij en de situatie word steeds gekker. Echt beschermen doet hij haar ook al niet. Hierdoor worden de problemen alleen maar groter en al snel zit niet alleen de Hongkongse maar ook de Koreaanse maffia achter Aryong aan. Het wordt wederom vluchten maar de kans om echt te ontsnappen is niet erg groot.

Na twee succesvolle delen kon een derde natuurlijk niet uitblijven. Maar waar bij het tweede deel regisseur Jin Gyu Cho het liet afweten is het hier actrice Eun-Kyung Shin die schittert met afwezigheid. Echter neemt Jin Gyu Cho wel weer plaats in de regiestoel. Door het grote succes van de eerdere delen mikt hij nu op het internationale publiek. Hij heeft zijn hoofdrolspeelster namelijk vervangen door Hsu Chi. Geen slechte keuze want deze dame behoort tot de meest aantrekkelijke van Azië. De vraag is alleen wel of ze acteertechnisch het stokje van haar voorgangster kan overnemen.

Echt een vervolg is het niet te noemen. Het is meer een voortzetting van het idee van de eerdere films. Maar zelfs hier is het een en ander in gewijzigd. De sfeer is wat losser en de setting wat minder duister. Het verhaal is dus ook een stukje toegankelijker. Het is een mix van de Koreaanse stijl met Hongkong invloeden. Als je de film in een hokje zou moeten plaatsen zal dit waarschijnlijk bij de romantische komedies worden. Natuurlijk zijn de gangster- en actie invloeden duidelijk aanwezig. Maar de boventoon ligt echt in de humor en de spanning tussen twee personages. Maar een zoetsappige film wordt het er niet door. Alles gaat recht voor zijn raap en de humor is universeel. Over het algemeen genomen is het tempo goed. Alleen heel soms blijven we net even iets te lang in een scène hangen. De grap of clou is dan al lang en breed gepasseerd maar toch wordt er nog even doorgegaan. Gelukkig gebeurt dit niet al te vaak.

Humor is hetgeen waar het in 'My wife is a gangster 3' om draait. Het gros van de grappen vloeien voort uit de taalbarrière die er is. Als de tolk uit angst dan ook nog eens probeert om de antwoorden te verdraaien kan je je lol op. Dit wordt gebruikt als een bodemloze put van grappen. Als de mogelijkheden op zijn, wordt de tolk er tussenuit gehaald en beginnen we gewoon opnieuw. Dit lijkt niet echt interessant maar zorgt voor hilarische momenten. Natuurlijk is het allemaal waanzinnig flauw. Maar de timing is goed en Lee Beom Soo en Yeong Hyeon weten perfect wat komedie is. Zij zijn de smeerolie die de film gaande houdt. Hsu Chi heeft hier maar een magere bijdrage in en valt enigszins uit de toon. De twee Koreaanse acteurs maken dus ook de film en zonder hen was de film een stuk minder interessant geweest.

Als we heel eerlijk zijn doet Hsu Chi het eigenlijk niet bijzonder. Haar spel is terughoudend en zoals bekend is ze geen actie ster. Ze moet het zuiver van haar uiterlijk hebben. Ook hier hoeven we niet om heen te draaien en we kunnen gewoon zeggen dat dit geen enkel probleem vormt. Het is nog steeds een hele aantrekkelijke dame en ze weet hier goed mee om te gaan.

Actie technisch valt het allemaal een beetje tegen. De gevechten zijn houterig en niet heel erg inventief. Het komt ook niet over of er heel erg veel tijd in is gaan zitten. Vooral bij de zwaardgevechten ziet het er uit alsof er continue dezelfde bewegingen herhaald worden. Echt een strijd tussen de vechtende personages is er ook niet. Het gaat allemaal wat te snel en hierdoor kom je er niet echt goed in. Toch is er voor een romantische komedie genoeg actie aanwezig. En doordat het leuk gefilmd is valt er prima naar te kijken.

'My wife is a gangster 3' heeft wat mankementjes en is zeker geen hoogvlieger. Dit neemt echter niet weg dat het een leuke film is om een keertje te kijken. Er valt genoeg te lachen, er wordt wat in geknokt en er is een aantrekkelijke hoofdrolspeelster. Ook is het leuk om Ti Lung te zien (ik zal niet weer zeggen dat de man niet mooi oud geworden is, maar het is wel zo). Vier ingrediënten die hem nog wel de moeite waard maken. Mocht je dus zin hebben in een redelijke standaard komedie dan is dit zeker eentje waar je goed mee zal zitten. Liefhebbers van de eerdere 'My wife is a gangster' films zullen wat teleurgesteld worden. Deze film is er namelijk niet mee te vergelijken en is duidelijk voor de commercie bedoeld.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorpic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, dolby digital 5.1, Stereo)
Taal Cantonese of Koreaans