Uit angst dat zijn
criminele jongere broer er met het erfgoed vandoor gaat, trouwt een rijke
vrijgezelle man met zijn dienstmeisje (Hui Ying Hung). Dit doet hij
omdat zijn vrouw altijd hoger in de hiërarchie zal staan dan zijn
jongere broer. Op deze manier kan zij beslissen wat er met het kapitaal
en antieken stukken zal gebeuren. Natuurlijk bepaald de oude man welke
bestemming deze spullen zal krijgen. Hij kiest voor Yu Ching Chun (Liu
Chia Liang), de vierde zoon van zijn jongere broer. Omdat ze niet echt
bij elkaar in de buurt wonen begint de jonge weduwe aan de reis naar
haar neef. Eenmaal daar aangekomen ontstaat er nogal wat verwarring
tussen de twee. Yu Ching Chun verwachtte een oudere dame, maar staat in een
keer tegen over meisje van een jaar of twintig. Om de traditionele
familie regels niet te schenden toont Yu Ching Chun gewoon zijn respect
voor zijn tante. Hij neemt haar me naar huis en laat haar zien dat hij
goed voor het erfgoed zorgt. Tijdens de gesprekken
vertelt hij ook dat hij een zoon heeft die in Hongkong studeert en dat
deze binnenkort thuis zal komen. De jongen komt alleen wat eerder als
gepland en verbaast zich dat hij een jongedame aantreft in het huis van
zijn vader. Als deze dan ook nog eens begint te roepen dat ze zijn tante
is en dat hij haar ook zo moet behandelen slaan de stoppen door.
Vechtend gaan de twee door het huis tot Yu Ching Chun thuis komt. Ah Tai
Nang oefent haar recht als oudere uit en laat de jonge afstraffen.
Maar Ah Tao laat dit niet op zich zitten en probeert wraak te nemen door
haar te vernederen. De beste plek om dit te doen lijkt hem een reünie
van zijn schoolgenoten uit Hongkong. Maar hij is niet de enige die
plannen heeft. Want de jongere broer heeft het nog steeds op de spullen
gemunt. Hij bedenkt een list hij het huis van Yu Ching Chun onbewaakt
heeft en zo de documenten kan stellen. Er ontstaat een strijd tussen
goed een kwaad waarin het uiterste van iedereen gevraagd word.
Dat regisseur Liu Chia Liang niet bang is voor een
experiment is algemeen bekend. Meerdere malen wist hij een totaal nieuwe
draai te geven aan het genre. Met 'My Young auntie' maakte hij een film
die de Chinese traditie tegen over de moderne westerse manieren zet.
Natuurlijk brengt dit de nodige grappige situaties met zich mee en de
keuze om er een halve komedie van te maken was natuurlijk snel gemaakt.
De manier waarop dit gedaan is zal niet voor iedereen even aantrekkelijk
zijn. Het eerste kwartier en de laatste vijfenveertig minuten is het een
gewone, maar wel hele goede kung fu film. De gevechten zijn geweldig en
behoren tot het beste wat Liu Chia Liang in de jaren gemaakt heeft. De
film duurt bijna twee uur en de tijd die over blijft word gebruikt voor
lichte komedie. Door het gebruik van westerse kleding zal dit deel niet
bij iedereen meteen aanslaan. Om het erger te maken belanden we op een
gekostumeerd feest waar we Liu Chia Hui te zien krijgen met een
belachelijke pruik. Nadat we eerst een aantal stijldans-scènes te zien
te krijgen wordt er gevochten. Dit gevecht is werkelijk van top niveau
en weet keer op keer te verrassen. Het enige jammere is dus het midden
van de film, want dit houdt gewoon iets te lang aan. Maar toch is dit
absoluut geen slechte film. Hui Ying Hung levert werkelijk haar beste
prestatie ooit. De rol die ze speelt is haar op het lijf geschreven en
op het martial arts gebied schittert ze als nooit te voren. Voor de
mensen die al moeite hadden met Hsiao Hou in 'Disciples of the 36th
chamber' wordt het er hier niet makkelijker door. Zijn gevechten zijn
geweldig maar in het komedie gedeelte weet hij behoorlijk te irriteren
door zijn drukke gedrag. Dit wordt ook nog een versterkt door zijn
belachelijk gepermanente haar. Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat 'My
Young auntie' nogal wat moeite heeft gehad met het verstrijken van de
jaren. Toch laat de film na het kijken een positief gevoel achter.
Vooral door het gevecht tussen Liu Chia Liang en Wang Lung Wei. De twee
mannen gaan elkaar te lijf als nooit te voren en dit gevecht is
werkelijk tot in de details uitgewerkt. Ondanks de gemengde gevoelens
zal ik niemand afraden 'My Young auntie' te kijken. Want het hele idee
van modern tegen ouderwets heeft zeker zijn momenten en de gevechten in
deze film moet je echt gezien hebben.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |