Hsiao Hou - n.v.t.
Hui Ying Hung -
Wang Lung Wei -
Yuen Te -
Regisseur Liu Chia Liang -
Speelduur 119 min -

Uit angst dat zijn criminele jongere broer er met het erfgoed vandoor gaat, trouwt een rijke vrijgezelle man met zijn dienstmeisje (Hui Ying Hung). Dit doet hij omdat zijn vrouw altijd hoger in de hiërarchie zal staan dan zijn jongere broer. Op deze manier kan zij beslissen wat er met het kapitaal en antieken stukken zal gebeuren. Natuurlijk bepaald de oude man welke bestemming deze spullen zal krijgen. Hij kiest voor Yu Ching Chun (Liu Chia Liang), de vierde zoon van zijn jongere broer. Omdat ze niet echt bij elkaar in de buurt wonen begint de jonge weduwe aan de reis naar haar neef. Eenmaal daar aangekomen ontstaat er nogal wat verwarring tussen de twee. Yu Ching Chun verwachtte een oudere dame, maar staat in een keer tegen over meisje van een jaar of twintig. Om de traditionele familie regels niet te schenden toont Yu Ching Chun gewoon zijn respect voor zijn tante. Hij neemt haar me naar huis en laat haar zien dat hij goed voor het erfgoed zorgt. Tijdens de gesprekken vertelt hij ook dat hij een zoon heeft die in Hongkong studeert en dat deze binnenkort thuis zal komen. De jongen komt alleen wat eerder als gepland en verbaast zich dat hij een jongedame aantreft in het huis van zijn vader. Als deze dan ook nog eens begint te roepen dat ze zijn tante is en dat hij haar ook zo moet behandelen slaan de stoppen door. Vechtend gaan de twee door het huis tot Yu Ching Chun thuis komt. Ah Tai Nang oefent haar recht als oudere uit en laat de jonge afstraffen. Maar Ah Tao laat dit niet op zich zitten en probeert wraak te nemen door haar te vernederen. De beste plek om dit te doen lijkt hem een reünie van zijn schoolgenoten uit Hongkong. Maar hij is niet de enige die plannen heeft. Want de jongere broer heeft het nog steeds op de spullen gemunt. Hij bedenkt een list hij het huis van Yu Ching Chun onbewaakt heeft en zo de documenten kan stellen. Er ontstaat een strijd tussen goed een kwaad waarin het uiterste van iedereen gevraagd word.

Dat regisseur Liu Chia Liang niet bang is voor een experiment is algemeen bekend. Meerdere malen wist hij een totaal nieuwe draai te geven aan het genre. Met 'My Young auntie' maakte hij een film die de Chinese traditie tegen over de moderne westerse manieren zet. Natuurlijk brengt dit de nodige grappige situaties met zich mee en de keuze om er een halve komedie van te maken was natuurlijk snel gemaakt. De manier waarop dit gedaan is zal niet voor iedereen even aantrekkelijk zijn. Het eerste kwartier en de laatste vijfenveertig minuten is het een gewone, maar wel hele goede kung fu film. De gevechten zijn geweldig en behoren tot het beste wat Liu Chia Liang in de jaren gemaakt heeft. De film duurt bijna twee uur en de tijd die over blijft word gebruikt voor lichte komedie. Door het gebruik van westerse kleding zal dit deel niet bij iedereen meteen aanslaan. Om het erger te maken belanden we op een gekostumeerd feest waar we Liu Chia Hui te zien krijgen met een belachelijke pruik. Nadat we eerst een aantal stijldans-scènes te zien te krijgen wordt er gevochten. Dit gevecht is werkelijk van top niveau en weet keer op keer te verrassen. Het enige jammere is dus het midden van de film, want dit houdt gewoon iets te lang aan. Maar toch is dit absoluut geen slechte film. Hui Ying Hung levert werkelijk haar beste prestatie ooit. De rol die ze speelt is haar op het lijf geschreven en op het martial arts gebied schittert ze als nooit te voren. Voor de mensen die al moeite hadden met Hsiao Hou in 'Disciples of the 36th chamber' wordt het er hier niet makkelijker door. Zijn gevechten zijn geweldig maar in het komedie gedeelte weet hij behoorlijk te irriteren door zijn drukke gedrag. Dit wordt ook nog een versterkt door zijn belachelijk gepermanente haar. Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat 'My Young auntie' nogal wat moeite heeft gehad met het verstrijken van de jaren. Toch laat de film na het kijken een positief gevoel achter. Vooral door het gevecht tussen Liu Chia Liang en Wang Lung Wei. De twee mannen gaan elkaar te lijf als nooit te voren en dit gevecht is werkelijk tot in de details uitgewerkt. Ondanks de gemengde gevoelens zal ik niemand afraden 'My Young auntie' te kijken. Want het hele idee van modern tegen ouderwets heeft zeker zijn momenten en de gevechten in deze film moet je echt gezien hebben.

Drager Video Extra's Celestial release (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (2.35:1) - Trailers
Geluid kwaliteit Goed (mono) - picture gallery