Kim Hee Seon - Trailer & teaser
Mallika Sherawat - Making of
Patrick Tam - Behind the scene part 1 & 2
Regisseur Stanly Tong - Deleted scene's
Speelduur 122 mins - Music video
Prod. maatschappij JCE movies limited -HK premiere

Archeoloog Jack (Jackie Chan) heeft al tijden de meest vreemde dromen. Het opvallende van de dromen is dat ze steeds meer een verhaal lijken te vormen. Telkens weer is hij een generaal uit de oudheid die verwikkeld raakt in een romance met een Koreaanse prinses. De jonge dame is uitgehuwelijkt aan de keizer. En aangezien generaal Meng Yi (Jackie Chan) erg loyaal is aan zijn vorst houdt hij zijn liefde verborgen. Jack raakt compleet in de ban van zijn dromen maar heeft geen idee wat hij hier mee aan moet. Gelukkig benaderd William (Tony Leung), een van zijn oude vrienden hem voor een opdracht. Jack heeft echter niet alleen goede herinneringen aan William. Hij zegt dus ook niet meteen ja. Maar uiteindelijk weet William hem er toch voor te interesseren. Samen vertrekken ze naar India om het geheim van een zwevende grafkist te ontrafelen. William werkt namelijk al jaren aan een onderzoek om mensen gewichtsloos te maken. Maar helaas is hij nog steeds niet succesvol. De ontdekking die ze doen helpt hem een behoorlijke stap in de juiste richting. Alleen Jack is het niet helemaal met de gang van zaken eens. Hij is een archeoloog met principes. Grafroven is dus niet iets wat in zijn straatje past. William maakte zich hier wel schuldig aan en dit ontzet Jack nogal. Toch leggen ze hun meningsverschil bij. Dit omdat William iets heeft ontdekt wat er wel tot de ontrafeling van Jacks dromen zou kunnen leiden. Alleen William verkreeg deze info niet zelf. Een oude bekende hielp hem hieraan en het lijkt er op dat deze niet echt veel goeds in de zin heeft. Jack wordt dus ook gebruikt om een risico te nemen dat niemand anders aan zou durven.

Het feit dat Jackie Chan weer films vanaf zijn thuisbasis maakt is en blijft een heugelijk feit. Eerst werden we al verrast door een iets andere Chan in ‘New police story’. Nu krijgen we hem in ‘The myth’ te zien in een rol die het meest van hem vraagt als acteur ooit. Niet zo zeer op het vlak van actie maar meer in een dramatische opzicht. De film is namelijk in twee delen te splitsen. Een typisch Jackie Chan deel met humor en actie en een Wu xia deel met films als ‘Hero’ als blauw druk. Stanley Tong bewijst hiermee dat hij aardig in de buurt van Zhang Yimou kan komen. Natuurlijk evenaart hij hem niet want in strakheid en detail en laat hij nog wel eens een steekje vallen. Helaas word er ook net iets te enthousiast met de digitale toevoegingen omgegaan. Volgens mij zit er namelijk niemand te wachten op een paard wat kung fu achtige schoppen uitdeelt. Dit past al helemaal niet in een verhaal met zo een serieus thema. Een nogal vreemde keuze dus. Tegen het einde gaat de film helemaal over de top. Alles veranderd in een trucage walhalla wat aangevuld wordt door veel touwtjes werk. Dit is wel even wennen, maar op zich past het wel in het verhaal. Want hier komen het heden en het verleden namelijk samen om alles af te sluiten. De laatste puzzel stukjes vallen hier op hun plek. Maar eigenlijk hadden de twee verhalen  best afzonderlijk van elkaar verteld mogen worden. Zoals het nu is krijgen we van beide maar een beetje te zien. Het lijkt me dat deze keuze gemaakt werd omdat de producers het nog niet aandurfde om Jackie Chan in een geheel serieuze film te laten spelen. Op deze manier kunnen wij als publiek even wennen aan het idee van wat de toekomst ons zal brengen. Ook is het natuurlijk een goede graadmeter of dit wel de juiste weg voor hem is. Jackie Chan komt goed weg met zijn rol. We krijgen echt een compleet andere persoon te zien. Natuurlijk krijgen we ook nog wel wat actie te zien. Het eerste gevecht valt helaas een beetje tegen. Het is een zwaardgevecht tussen Jackie Chan en een Koreaan. Dit gevecht is versneld en straalt niet echt veel uit. Later wordt dit wel weer goed gemaakt met een heldhaftig een tegen een overmacht gevecht. Alles wordt hierin ook lekker groots aangepakt. Vele geweldig uitgedoste soldaten worden met gemak in de pan gehakt. Het was alleen wel een betere keuze geweest om de gevechten met het zwaard iets massiever te maken. Er wordt namelijk veel gevochten met een grote Kiem.  Deze wapens worden gehanteerd als of ze vederlicht zijn. Het draait hier dus ook meer de choreografie dan om de realiteit. Zo een zwaar wapen is namelijk niet zo makkelijk te hanteren met een hand aangezien ze te zwaar zijn. Zoals je van Jackie Chan mag verwachten zitten ze wel goed en verrassend in elkaar. Het moderne deel van de film doet een beetje denken aan ‘The armour of god’. De twee verhalen hebben nogal wat raak vlakken alleen de actie in ‘The myth’ is wat tammer. Toch zit er een verrassende achtervolging in. Deze eindigt op een soort lopende band met een plakkerige substantie. Dit heeft hilarische gevolgen in pure Jackie Chan stijl. De ondersteunende rollen worden vertolkt door acteurs uit verschillende landen. Uit Korea komt de wonderschone Kim Hee Sun en Min Su Choi die ook in ‘Sword in the moon’ speelde.  India is vertegenwoordigd door Mallika Sherawat en Tony Leung Ka Fei biedt ondersteuning als echte Hongkonger. Voor het filmen van ‘The myth’ is er flink wat afgereisd. Dit levert werkelijk geweldige beelden op. Een prachtige waterval, woestijn gebied, en zelfs een eeuwen oude stad in India. De woonboot waarin Jackie Chan woont is ook erg bijzonder. Een soort hightech combinatie van een oud schip, zeecontainers en design meubelen. Op zich is ‘The myth’ een vreemde combinatie van twee stijlen. Echt naadloos sluiten ze niet aan en het voelt ook niet helemaal af. Toch is het gewoon een gezellige Jackie Chan film. Echt gekke stunts doet hij niet maar het is duidelijk dat hij zijn horizon wil verbreden en het lukt hem aardig.

Extra’s

De Joy Sales release van ‘The myth’ is er in meerdere uitvoeringen. De meest complete is de drie dvd collectors edition. Deze komt in een prachtige box met leuke extra dingetjes. Als eerste zijn er vier kaartjes met foto’s van de hoofdrolspelers. Ook zit er een special genummerd certificaat bij zodat je weet welke van de duizend je hebt. Het meest zinloze wat er in de box te vinden zit is soort standaard. Deze kan je uitklappen en neerzetten. Hierop zijn bergen en ruiters te zien. Leuk maar het nut hiervan ontgaat me een beetje. Voor de mensen die er altijd al van dromen om Archeoloog te worden zit er een speciale starters set bij. Een blok hard zand, een kleine beitel en een kwast. Het is dus de bedoeling dat je met het gereedschap het harde zand bewerkt tot je een terracotta warrior opgegraven hebt. Maar natuurlijk bevatten de drie dvd’s een grote hoeveelheid beeld materiaal. Op Disk 1 staat natuurlijk de film. Tevens is hierop een audiocommentaar van de regisseur terug te vinden. Op Disk 2 zijn  de meeste extra’s te vinden. Natuurlijk ontbreekt de making of niet. Dit is een leuke featurette waarin de film gepromoot wordt. Alle Hongkong trailers & teasers zijn ook aanwezig. Bij de Deleted scene’s zijn er een tweetal scènes aanwezig. Het mag duidelijk zijn waarom deze verwijderd zijn. Niet echt spannend maar wel leuk om er bij te hebben. Tevens zijn er twee video versies van de titelsong aanwezig. De Cantonese versie wordt gezongen door Jackie Chan en Kim Hee Seon en de Mandarin versie door Han Hong en Sun Nan. Iedere film heeft natuurlijk ook een officiële première. Hiervan zijn feestelijke beelden aanwezig die gevolgd worden door interviews met de pers. De laatste extra is de behind the scene’s part 1. Hierin krijgen we leuke beelden te zien van hoe de film gemaakt en ontstaan is. En dan zijn we bij disk 3 aangeland. Deze dvd begint met het audio commentaar van de regisseur over de eindmontage van de film. Daarna krijgen we het menu en kunnen we kiezen voor uitgebreide interviews met de belangrijkste personen uit de cast of behind the scene’s part 2. De laatste is een stuk uitgebreider en interessanter dan er op tweede disk te vinden is. Veel opnames van scènes die niet gebruikt zijn en allerlei boeiende zaken. De interviews zijn lekker uitgebreid en vol met leuke info. Vreemd genoeg staat die van Jackie Chan er alleen twee keer op. Gelukkig zijn alle extra’s voorzien van Engelse ondertiteling en dit is wel eens anders geweest. Kortom een erg complete en leuke special edition om in je collectie te hebben.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit goed (dts & dolby digital)
Ondertiteling Chinees & Engels