Fong Hak On - Behind the scene's
Lu Ti - Trailer
Chiang Tao - Interview (Chiang Tao)
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 90 Min - Biografieën
Productie maatschappij Shaw brothers - New releases

Na Cha (Fu Sheng) de jongste zoon van een rijke regeringsbeambte is zijn saaie leven in het grote huis van zijn ouders zat. Dag in dag uit krijgt hij samen met zijn twee broers les in alles wat er voor zorgt dat hij een wijs en respectabel man wordt. Nadat hij voor de zoveelste keer gedisciplineerd is door zijn vader besluit hij maar eens een kijkje te nemen buiten de muren van het huis. Tot zijn grote schrik ontdekt hij de verschillen tussen arm en rijk en hoe de rijken de armen onderdrukken. Als hij ziet hoe de zoon (Fong hak On) van Ao-guang, de machtige heerser van de zee, een vrouw probeert te ontvoeren grijpt hij in. In een gevecht vermoordt hij deze halfgod door hem te vangen in zijn ijzeren ring. Ao-guang is woedend en gaat naar de vader van Na Cha om zijn zoon op te eisen en hem te recht te stellen. Om zijn familie niet in deze tragedie te betrekken beloofd Na Cha dat hij de volgende dag publiekelijk zelfmoord zal plegen. Iedereen is verdrietig om de dood van Na Cha en omdat het gebeuren in de wereld van de goden ook niet geheel onopgemerkt voorbij is gegaan, wordt hij weer tot leven gebracht als half god om vervolgens de strijd voort te zetten tegen het slechte wat er leeft tussen hemel en aarde.

Een film voor in het genre fantasie kung fu. Eigenlijk is Na Cha een soort superheld, een oude Chinese legende. Na het zien van de trailer was ik bang dat "Na Cha the great" helemaal vol zou zitten met slechte speciaal effects, maar dit viel alles mee. Alles wat je in de trailer ziet is gelijk alles wat er in de film zit. Helaas hebben de speciaal effects een hoog Ti-Ta-Tovenaar- gehalte. Dit is ook nooit de sterkste kant van de Hongkong film industrie geweest, maar heeft natuurlijk wel zijn charme. Fu sheng is in zijn gevechten met wapens nooit echt een uitblinker geweest en zodra hij deze dus ook neer legt ziet het er meteen een stuk beter uit. De gevechten met de ijzeren ring zijn wel oké, maar het gebruik van de speer ziet er erg houterig uit. Demonen, Goden voor regisseur Chang Cheh, een heel apart onderwerp en ik kon zijn stijl ook eigenlijk alleen in de zelfmoord scène van Na Cha terug vinden, een bijzonder aangrijpend moment in de film. Veder heeft de hele film een luchtig en ontspannen karakter, ik heb alleen het idee dat de rol van Na Cha beter door een jonger iemand gespeeld had kunnen worden. Niet dat Fu Sheng misplaatst is in deze rol, zo'n rol is hem juist op het lijf geschreven, naïef en zonder zorgen. Alleen de leeftijd is waar het om gaat. Bijzonder is het ondergronds paleis compleet met blue-screen achtergrond van een goudvissen aquarium en de wachters die zodra ze dodelijk getroffen zijn ieder letterlijk hun eigen vrolijke kleur bloed spuiten. "Na Cha the great" zal in het begin even wennen zijn, maar is voor de echte Kung fu film fan absoluut een film die je gezien moet hebben.

Drager Dvd (Reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (1:2.35)
Ondertiteling engels, diversen