Charlie Yeung - TV spots
Charlene Choi - Making of
Daniel Wu - Photo gallery
Regisseur Benny Chan -Liner notes
Speelduur 118 mins -
Prod. maatschappij Emperor media group -

Na een waanzinnige brutale bankoverval lijkt het er op dat de daders bijna voor de lol het vuur openen. Er vallen erg veel slachtoffers aan de kant van de politie en de schrik zit er aardig in. De identiteit van de daders is niet echt vast te stellen. Dit omdat ze hun gezicht verborgen hielden achter kleurrijke maskers. Inspecteur Chan (Jackie Chan) wordt samen met zijn speciale team met de zaak belast. Zelfverzekerd als hij is beloofd hij live op tv dat hij bende binnen drie uur opgerold zal hebben. Alleen in werkelijkheid pakt dit iets anders uit. Voorzichtig begeven ze zich naar de oude loods waar ze zich schuil moeten houden. Zonder dat ze het door hebben lopen de in een super geavanceerde val. Eén voor één verdwijnen de leden van het team als in een horror film. Zelfs inspecteur Chan valt ten prooi aan de boeven. Als hij bijkomt ziet hij zijn gehele team aan touwen, met hun buik naar beneden, in de lucht hangen. Hij is de enige die niet vast zit. Om zijn team te redden moet hij allerlei weddenschappen winnen. Inspecteur Chan faalt vreselijk en zijn gehele team vindt de dood. Een jaar later is hij deze donkere dag nog steeds niet vergeten. Hij is veranderd in een dronkelap zonder doel, die zelfs zijn eigen vriendin verwaarloost. Werken doet hij ook al niet meer en als je hem zoekt moet je in het café zijn. Tegen wil en dank probeert de jonge agent Frank Cheng (Nicholaas Tse) hier verandering in te brengen. Met veel pijn en moeite mengt hij zich in het leven van Chan. Hij ruimt zijn huis op, brengt hem weer in contact met zijn vriendin en probeert hem weer achter de overvallers aan te krijgen. Langzaam maar zeker komt er weer een greintje interesse in het leven van de verbitterde agent. Het gaat alleen nog allemaal niet van harte. Maar het enthousiasme van Frank Cheng werkt zo aanstekelijk dat Chan uiteindelijk volledig overstag gaat. Meer als een jaar na dato is het tijd om een groep ziekelijke criminelen eindelijk een halt toe te roepen.

De terugkeer van Jackie Chan naar Hongkong waar de echte fans een aardig tijdje op moesten wachten. Dit keer geen kleine bijrol of gast optreden, maar een echte hoofdrol. Toch is het wat anders dan je van Jackie Chan zal verwachten. Zoals bekend heeft hij het er al jaren over dat hij van zijn imago als komedie/martial arts acteur af wil. Hij wil serieuzere rollen met meer diepgang en ‘New police story’ is zijn eerste stap in deze richting. Samen met regisseur Benny Chan lukt dit aardig. Alles is prachtig en sfeervol gefilmd alleen de karakters zijn soms wat kinderlijk en een beetje over de top. Het is en blijft een film uit Hongkong en echt vreemd is dit dus niet. Dit geldt hoofdzakelijk voor de jongere acteurs zoals Daniel Wu en Charlene Choi. Jackie Chan redt zich namelijk wel erg goed in zijn nieuwe rol. Hij ziet er onverzorgd en echt verbitterd uit en krijgt het zelfs voor elkaar emoties los te maken bij de kijker. Door de muziek keuze die gemaakt is worden deze gevoelens nog eens versterkt. Vreemd genoeg gaat het hier om een zware klassieke soundtrack. Dit is niet continue, maar is wel de hoofdtoon van de film. Verder worden diverse muziek stijlen afgewisseld. Een niet geheel onbelangrijk punt is natuurlijk de actie. Echt veel gevechten of stunts kent de film niet. Maar hetgene wat ze te zien krijgen stelt absoluut niet teleur. Voorzichtig wordt de bus scène uit ‘police story’ in een nieuw jasje gestoken. Het is duidelijk niet de bedoeling geweest om iets vergelijkbaars neer te zetten. Eerder was het idee om met het zelfde principe iets anders te doen. Het is dus geen aan eenschakeling van bizarre stunts geworden. Er zitten zeker goede stunts tussen, maar de scène draait meer op goede regie en de spanning die hier uit voortkomt. De gevechten uit de film zijn ook op één hand te tellen. De stelling het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit gaat hier zeker op. De variatie en originaliteit is groot en de bewegingen zijn perfect getimed. Tegen het einde krijgen we een gevecht te zien wat iets langer is dan de rest. Ook hiervoor geldt dat de stijl erg veel aan de andere ‘Police story’ films doet denken. Veel brekend glas en het gaat er keihard aan toe. Andy On is Jackie Chan zijn tegenstander en deze jongen zal je versteld doen staan. Wat hier wel opvalt is dat zelfs Jackie Chan hier wat gebruik van de bekende touwtjes maakt. Geen extreem hoge sprongen, maar net om iets meer van de grond te komen. Een laatste gevecht wat dus zeker geslaagd is. Maar dan is het nog niet afgelopen. De nadruk mocht niet op de actie liggen en dus krijgen we nog de grote ontknoping van de problemen van alle personages te zien. Ik moet zeggen dat dit niet allemaal even goed afgedicht is en er hier en daar toch wat gaten in zitten. Er zit een klein moment over corruptie in de film dat niet goed uitgewerkt is. Het resultaat hiervan komt dus ook als donderslag bij heldere hemel. Wat ook een beetje moeite kost om te geloven is dat aan het einde van de film de meedogenloze schurken opeens om slaan. Het komt op mij niet logisch over dat iemand die met gemak tientallen agenten in koele bloede doodschiet opeens bij het zien van zijn ouder tot inkeer komt. De hele opzet van deze bende van vijf lijkt geleend uit een film als 'Pointbreak' of 'Killing Zoe'. Ondanks de kleine dingetjes die je in een film uit Hongkong altijd wel kan vinden is het weer ouderwets genieten van Jackie Chan. En het geheel humorloos is de film natuurlijk niet. Dit is iets wat hij als geboren clown toch altijd wel in zich zal blijven houden. 'New police story' is absoluut een aanrader en Jackie Chan mag van mij Hollywood gewoon weer achter zich laten. Ik denk alleen niet dat hij dat zal doen.

De ‘New police story’ release van DFW komt in een prachtige 2 dvd steelbook uitvoering. Op de eerste dvd staat natuurlijk de film en een aantal trailers. De tweede is gereserveerd voor de extra’s. Op het eerste gezicht lijken dit er niet zo hele veel. Alleen schijn bedriegt want de behind the scene’s duurt net iets langer dan een uur. Dit is een mooi verslag van de hoe de opnamen ongeveer verlopen zijn. Hier uit is eigenlijk maar een conclusie te trekken en dat is dat alles stuk moet. Dingen die in de film niet eens zo opvallen worden hierdoor extra spectaculair. Het effect hiervan is dat je meteen de film voor een tweede keer wil gaan kijken. De making off duurt een stuk minder lang. Dit is natuurlijk logisch maar iets meer dan vijftien minuten is ook een mooie tijd. Het is alleen wel zo dat als je net de behind the scene’s gekeken hebt je niet veel nieuws zal zien. Het enige wat echt nieuw is zijn de korte, maar interessante interviews met de acteurs. Met de liner notes worden we langzaam ingeleid naar de reden waarom Jackie Chan ‘New police story’ maakte. Het gaat hier om zeven pagina’s met tekst. In totaal staan er twee tv spots op de dvd en volgens mij heeft dit geen verdere uitleg nodig. De photo gallery zijn tien screencaps die je met de afstandsbediening zelf mag bekijken. Als laatste staan er nog zes trailers van andere DFW releases op deze disk.

Beeld kwaliteit Zeer goed  (2.35:1 Widescreen anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (DTS, dolby digital 5.1)
Ondertiteling Chinees / Engels