Lin Ying-Jun - Image gallery
Chen Die-Yi - Full color insert with liner notes by Linn Haynes
Chan Yee-Gong - Greenfan taster
Regisseur Chang Cheh -
Speelduur 91:40 mins -
Prod. maatschappij Chang He Film Co. -

De ninja, een sluipmoordenaar uit het oude Japan. De naam alleen al deed vele krijgsheren bibberen van angst. Maar ook in China werd deze kunst beoefend. Zo creëerde een Taoïstische monnik zijn eigen mini leger door het trainen van vijf leerlingen. Allemaal bracht hij ze de dodelijke kunst van de ninja bij. Elk had zijn eigen stijl en element. Dit verdeelde zich over vuur, aarde, water, hout en metaal. Niemand wist hiervan want de trainingen geschieden allemaal in het grootste geheim. Dit terwijl er in het land grote onrust heerste. Harteloze generaals regeerden en maakten het de gewone man bijzonder moeilijk. De monnik hield zich dagelijks bezig met het helpen van mensen en zijn leerlingen stonden hem hierin bij. Dit viel natuurlijk niet in de smaak bij meedogenloze leiders en al snel trok hij hun aandacht. Generaal Suen Cheuk opent de jacht op hem en is al snel succesvol. Dit heeft de dood van de monnik als gevolg. Als een soort trofee wordt zijn zielloze lichaam boven de stadspoort gehangen. Dit is voor zijn leerlingen natuurlijk niet te verteren. Het lichaam is snel teruggehaald en een respectvolle begrafenis wordt verzorgd. Hiermee is de kous nog niet af. Er moet wraak genomen worden op generaal Suen Cheuk. Er wordt een plan bedacht om dicht bij de generaal te kunnen komen. Alleen al snel wordt duidelijk dat dit niet zal gaan lukken zonder offers. Allen moeten ze bereid zijn om te sterven willen ze hun doel kunnen realiseren.

Na een glansrijke carrière bij de Shaw brothers verliep het Chang Cheh niet zo goed meer. Het sluiten van de studio maakte hem stuurloos. Zelfs plannen van Jonhn Woo en Wu Ma om hem er weer boven op te helpen mochten niet baten. Toch wist hij nog een aantal films te maken maar het succes  bleef uit. De meeste van deze producties maakte hij in China. 'Ninja in ancient China' is hier ook geen uitzondering op. Wat deze film bijzonder maakt is dat dit de laatste film was die hij maakte. Toen deze film klaar was hield hij het voor gezien en ging hij werken als consultant bij de overblijfselen van de Shaw studios in Hongkong.

Voor 'Ninja in ancient China' gebruikte Chang Cheh zijn succesfilm 'Five element ninjas' als blauwdruk. De ninjas gebruiken vergelijkbare technieken. Ze vinden hun basis in de vijf elementen en weten de natuur dus optimaal te benutten. Aan het daadwerkelijke verhaal lijkt niet veel aandacht besteed te zijn. Vijf leerlingen moeten het voor elkaar krijgen om een zwaar bewaakte generaal van het leven te beroven. Een simpel wraak verhaal dus. Vele malen eerder werd al bewezen dat dit een prima basis is voor een goede film. Met iemand als Chang Cheh aan het roer zou dit dus ook goed moeten komen. Helaas is de meester, die hier ongeveer zeventig jaar was, de magie een beetje kwijt. Het eerste half uur is langdradig en zonder enige focus. Er wordt te veel gewisseld tussen locaties en personages. We krijgen dus ook geen tijd om goed te wennen aan de gezichten van de acteurs. Ook duidelijke karaktertrekken ontbreken. Dit ondanks dat er toch een behoorlijk aantal dialogen de revue passeren. Wat we wel te zien krijgen is een wat summiere introductie van de ninja specialiteiten. Dit haalt het bij lange na niet bij hetgeen we in 'Five element ninjas' te zien kregen. Een beetje een teleurstelling dus.

Na het half uur en de dood van de monnik komt er duidelijkheid. Er ontstaat een helder focuspunt en vanaf hier wordt het ook interessanter voor de kijker. Het aantal personages om op te letten wordt minder en hierdoor is het allemaal beter te volgen. Bekende onderwerpen zoals loyaliteit, zelfopofferingen en broederschap worden aangesneden. Maar ook respect voor het doelwit wordt behandeld. Dit geeft de film een voor die tijd interessante invalshoek. Tegenwoordig worden er vele films gemaakt over infiltranten die het moeilijk krijgen om hun doelwit uit te schakelen doordat er een persoonlijke band ontstaat. 'Ninja in ancient China' handelt ook over dit onderwerp. Ondanks dat de ideeën allemaal goed waren blijft ook hier de uitvoering niet perfect. Het voelt allemaal alsof er flink gerekt is om de uiteindelijke speelduur te bereiken.

Op het gebied van actie is de film redelijk summier te noemen. Pas aan het einde barst het echt los. Daarvoor moeten we het doen met wat losse flodders die van korte duur zijn. Als kijker zit je dus ook echt te wachten op kung fu. Dit maakt natuurlijk het eindgevecht des te intenser. Dit is absoluut het wachten waard en gaat ongeveer een minuut of tien non-stop door. Hier komt werkelijk alles voorbij wat denkbaar is. Kung fu, ninja technieken, acrobatiek, wapens en ga zo maar door. Wat wel opvalt is dat het allemaal een stukje minder bloederig is dat Chang Cheh's werk uit de Shaw studio's. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk terug te vinden in het feit dat de film een Chinese productie is.

Als we deze film vergelijken met het werk wat Chang Cheh maakte voor de Shaw studios wordt duidelijk dat de grote kracht ontstaat door de middelen waar hij mee mocht werken. De locaties waar hij voorheen mocht filmen ademde van zichzelf al enorm veel sfeer uit. Om maar niet te spreken van de geweldige kostuums die hij daar ter beschikking had. Hier moet hij het doen met bossen, een stukje van een oude stad en een grote prachtige tuin met een paleisachtige woning. Dit levert een stuk minder kleurrijk geheel op dan we van hem gewend zijn. Toch is er genoeg moois en boeiends te zien alleen de sfeer is wel heel anders.

De muzikale ondersteuning is bijzonder slap te noemen. Het gaat hier om zouteloze jaren tachtig orgel geluiden. Dit is tevens een bewijs dat het budget waar hij hiermee moest werken niet echt groot geweest moet zijn.

De acteurs waar hier mee gewerkt wordt zijn praktisch allemaal onbekenden. Op een enkeling na is dus niemand de grote regisseur Chang Cheh trouw gebleven. Of dit een eigen keuze van hem geweest is valt niet te zeggen. Hij stond er om bekend telkens een nieuwe groep acteurs uit te kiezen en hier een periode mee te werken. Want eerst was het Wang Yu, daarna David Chiang en Ti Lung en vervolgens 'The venoms' waar hij tijden lang mee filmde. De enige van deze groep die echt opvalt is Muk Laap San. Hij speelt ook de hoofdrol en is de meest vaardige op kung fu gebied.

Eigenlijk is het ironisch te noemen dat een regisseur van dit formaat op deze manier moet eindigen. Velen zullen het met me eens zijn als ik zeg dat hij beter verdiend had. Helaas is het leven niet altijd eerlijk. Het was leuker geweest als hij met een enorme klapper zijn carrière had kunnen eindigen. 'Ninja in ancient China' is dus een film die onder het gemiddelde scoort. Toch is het voor de echte kung fu film liefhebber een must see. Dit is simpelweg omdat het de laatste film van Chang Cheh is en het toch een bijzonder beeld van deze regisseur geeft.

Deze dvd van 'Ninja in ancient China' is uitgebracht door Greenfandvd. Een label wat zich zuiver focust op kung fu films. Hun releases zullen alleen via het internet te bestellen zijn een keuze die ze gemaakt hebben om de koste laag te houden. Het moge duidelijk zijn dat dit een dvd is die voor de fans gemaakt is. De mensen die hun medewerking verleende zijn ook fans en die weten dus wat we willen. Als extra is er een audio commentaar terug te vinden. De stem die we te horen krijgen is van Nick Watkins. Hij is een van de mensen achter het Jade screen tijdschrift. Het stem geluid wat we van hem te horen krijgen is wat binnensmonds. Toch is het al vrij snel duidelijk dat hij weet waar hij het over heeft. Natuurlijk heeft hij nog niet de ervaring van Bey Logan maar hij weet aardig leuke feitjes te delen. De image gallery is net geen drie minuten lang en bestaat uit afbeelding uit de film. Hier is helaas niet echt veel bijzonders te zien. Wat wel weer interessant is het  'Boekje' wat er bij de dvd zit. Op dit dubbel gevouwen a4tje verteld Linn Hayens ons in het kort het levens verhaal van Chang Cheh. Verder is er een fragment terug te vinden van de nog door Greenfandvd uit te brengen films 'The dream sword'.

Beeld kwaliteit Redelijk (widescreen)
Uitgever Greenfandvd
Waardering          6/10