Tien Feng - Other releases
Wei Hung - Color stills
Ling Ling - Oroginal poster
Cheung pooi Saan - Biography & selected filography
Regisseur Pao Hsueh Li - production notes
Speelduur 94,28 mins -

Na het redden van een kleine konvooi nemen drie rebellen het leiderschap over een middelgrote nederzetting op zich. Ze worden met open armen ontvangen en langzaam maar zeker maken ze het stadje tot een fort. Ma Chin Ting ( Tien Feng)is de oudste en tevens ook de meest intelligente van de drie. Maar Jin Liang (Lo Lieh) en Hsiang Tu Pu (Wei Hung) staan vlak achter hem. Wat kung fu betreft hebben ze alledrie hun eigen stijl. Natuurlijk hebben ze hun zwakheden. Maar samen kunnen ze de hele wereld aan. Om deze reden besluiten ze dus ook een eed af te leggen en elkaar als broers aan te nemen. Ondanks dat de rest van het land zwaar gebukt gaat onder het bewind van de Tartaren is bij hen het leven goed. Maar Ma Chin Ting wil meer dan alleen deze mensen beschermen. Als hij dus hoort dat een Chinese clan de dochter van de Tartaarse keizer in handen heeft bedenkt hij een plan. Met z'n drie-en bevrijden ze het meisje en brengen ze haar terug naar de keizer. Op deze manier hopen ze het paleis binnen te komen en zo de tartaren van binnen uit weg te vagen. Het plan loopt zoals verwacht maar helaas niet zonder bloed te vergieten van hun eigen volk. Alleen trekt Ma Chin Ting naar het paleis. De afspraak is dat Jin Liang en Hsiang Tu Pu zich later bij hem zullen voegen. Als beloning voor zijn daad wordt Ma Chin ting tot generaal gemaakt en krijgt een groot aantal soldaten onder zich. Als een aantal maanden later Jin Liang en Hsiang Tu Pu zich bij hen gaan voegen is er van de oude plannen nog niets gekomen. Ma Chin ting wil het er ook niet echt over hebben en houdt voor zijn twee broers de status van generaal aan. Hij is dus niet echt bereikbaar voor ze. Maar hij toont wel verdacht veel intresse in de mooie vrouw van Hsiang Tu Pu. De hele situatie zit Jin Liang niet lekker. Het lijkt er op dat het enige wat hij kan doen is de boel te laten voor wat het is en zelf een nieuw verzet te maken. Hsiang Pu Tu heeft alleen nog steeds vertrouwen in Ma Chin ting. Hierdoor heeft hij enorm veel moeite met kiezen tussen zijn twee broers. Maar uiteindelijk zal de keuze voor hem gemaakt worden.

Na een aantal jaren achter de camera gestaan te hebben maakte Pao Hsueh Li met 'Oath of death' zijn regie debuut. Iets wat meteen opvalt is dat hij er een vergelijkbare stijl als Chang Cheh op na houdt. De film heeft namelijk een enorm dodental, is superbloederig en vrouwen verzieken het broederschap wat mannen hebben. Deze vergelijking is natuurlijk niet vreemd want later zouden Chang Cheh samen diverse films regisseren.

Het begin van het verhaal doet enorm denken aan het bekende 'Bloodbrothers'. Drie gezworen broers waarvan er een het tot generaal weet te schoppen. Als deze dan ook nog eens valt voor de vrouw van de ander zijn de intriges niet van de lucht. Maar exact dezelfde film is het niet. Natuurlijk is het idee van wraak hetzelfde. De uitvoering is echter heel anders. Want waar 'Bloodbrothers' het serieuze niveau vast weet te houden gaat 'Oath of death' over naar bizarre trainingen en een bloederig eindgevecht. Er mag wel gezegd worden dat het begin erg sterk is. Hier zit enorm veel spanning en mysterie in. Gevechten worden afgewisseld met dialogen en een vleugje erotiek. Dit alles bouwt op naar een climax en het eerste uur is voorbij zonder dat je er erg in hebt. Veel variatie dus en een goede opbouw. Het kan natuurlijk niet anders dat als dit het geval is, de personages goed zijn. En allemaal worden deze kleurrijk neergezet. Naar het verleden wordt niet gekeken en alleen het heden is belangrijk. Maar door de dingen die gezegd worden en de manier waarop ze met elkaar om gaan wordt al snel veel duidelijk. Bijzonder is dat er op eventuele romantische verhoudingen aangestuurd wordt maar nooit echt verder hier op in gegaan wordt. Dit geeft alles een extra dramatisch tintje.

De hoofdrollen zijn eigenlijk verdeeld over meerdere acteurs. Maar uiteindelijk draait het allemaal om Lo Lieh. Hij is de held van het verhaal en mag het opnemen tegen Tien Feng. Beiden horen tot de top acteurs van deze periode en zijn erg charismatisch. Voeg Wei Hung hier bij en je hebt een goede basis. Voor het vrouwelijk schoon is Ling Ling aangetrokken. Deze rondborstige dame met volle lippen druipt van de sex-appeal. En dit is wat regisseur Pao Hsueh Li perfect uitbuit. Dit wordt zo gedaan dat het niet ordinair wordt en lekker spannend blijft. Maar het is wel duidelijk dat het personage wat deze vrouw neerzet het vlees geworden kwaad symboliseert. Ze zou de val voor iedere man zijn. Want ze liegt en bedriegt en heeft er totaal geen moeite mee haar lichaam in de strijd te gooien. Ling Ling die hier in het eerste jaar van haar carrière zit weet deze rol als een echte professional neer te zetten. Een bekend gezicht in de film is niemand minder dan Bolo Yeung. Zijn rol is niet groot en helaas komt hij maar weinig in actie. Toch blijft het altijd leuk om hem op deze leeftijd te zien.

Nog voordat we de eerste vijf minuten van de film door zijn is het dodental al zeker tot boven de vijftig opgelopen. Dit gaat gespaard met liters bloed en de bekende shaw brothers pijnkreten. De choreografie was in handen van Liu Chia Yung en Chan Chuen. Ondanks dat het er allemaal goed uit ziet komt het niet voorbij de standaard van de Shaw brothers. Dit wordt opgeleukt door middel van speciale wapens en technieken. Lo Lieh en Wei Hung zijn beiden de gewichtloosheid meester. Hierdoor kunnen ze met gemak grote afstanden springen. Maar Tien Peng is het meest interessant bedeeld. Hem hebben ze een zweep gegeven en een verborgen mes. Met deze zweep kan hij mensen op afstand wurgen en hij kan hem zelf in een stok veranderen. Maar het wordt pas interessant als Lo Lieh voor het eindgevecht begint te trainen. Hier gaan we opeens al het serieuze van het verhaal voorbij. Lo Lieh slaat op bomen tot zijn handen bloeden. Als ze weer genezen zijn begint hij meteen opnieuw. Ook probeert hij zover mogelijk te kunnen springen op één been. Vanaf het moment dat hij de ijzeren palm en het springen meester is verminkt hij zijn gezicht en verbrandt hij zijn stembanden. Waar dit voor nodig was blijft een raadsel maar bruut is het wel. Daarna volgt het eindgevecht wat bloederiger en gewelddadiger is dan alles wat de film eerder liet zien.

De shaw brothers zouden zichzelf niet zijn zonder meesterlijke sets. En ook bij deze film uit 1971 is alles weer dik in orde. Bijna alles is in de buiten studio opgenomen en voelt ruim en compleet aan. Ook de kostuums zijn weer prachtig verzorgd. Alleen die lange bontslingers aan de hoofddeksels van de Tartaren blijven te bizar voor tekst.

Gebaseerd op het zelfde verhaal als 'Bloodbrothers' maar met een totaal eigen identiteit. 'Oath of death' is een bijzonder bloederige en gewelddadige wu xia film met een sterk verhaal. Hij is precies in de stijl zoals Chang Cheh ze altijd maakt. Liefhebbers van zijn films zullen hier dus ook niet fout mee gaan. Het laatste half uur komt bijzonder verrassend uit de hoek en zal de kijker die op zoek is naar het bizarre zeker bekoren. We kunnen dus stellen dat 'Oath of death' zeker geen gemiddelde Shaw film is. Helaas behoort hij net niet tot de top, maar dit neemt niet weg dat hij zeker het kijken waard is.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Uitgever International video limited