Cho Kin -
Lung Fei -
Lo Leih -
Yuen Hua -
Regisseur Chiu Chang Wang -
Speelduur 77 min -

Eenzaam en verlaten begint Liu Cheng Li (Jimmy Wang Yu) aan zijn wraaktocht. Hij heeft het gemunt op de clanleider Chu en zijn volgelingen. Het ziet er naar uit dat Liu Cheng Li jaren gelden zijn linkerarm verloor door het toedoen van Chu en zijn clan. Ondanks dat hij deze ledenmaat mist weet hij zich in een gevecht toch aardig te redden. Als één voor één de mannen van Chu sneuvelen heeft niemand in de clan enig idee wie deze eenarmige vechter is. Zelfs Chu heeft geen idee wie deze aanval op hem inzet en draagt zijn mensen op hier achter te komen. Maar Liu Cheng Li weet iedere aanval dapper te weren en reist onverstoorbaar door. Het enige probleem wat hij heeft is dat hij idee heeft waar Chu zich bevindt. Stukje bij beetje komt hij steeds verder in de juiste richting. Onderweg weet hij ook nog een jonge dame te redden die door een van de mannen van Chu aan haar lot over gelaten was. Maar als ze aan Liu Cheng Li vraagt of ze met hem mee mag reizen wijst hij haar af omdat dit veel te gevaarlijk zou zijn. En hier krijgt hij al snel gelijk in. Hij wordt aangevallen door de ene meedogenloze moordenaar na de andere. Ook krijgt hij te maken met allerlei mensen die zich anders voor doen dan wie ze zijn. Op slimme wijze weet hij de ene na de andere valstrik te omzeilen om uiteindelijk oog in oog met Chu te komen te staan.

Als ik het verhaal zo zit te omschrijven doet het me opeens aan ‘Kill Bill’ denken. Een heel duidelijk verhaal met maar een doel wraak. Langzaam werkt de hoofdrolspeler zich door de diverse bende- leden heen tot het ultieme eind doel bereikt wordt. Het dode van de man die hem al dit leed heeft aangedaan. Klinkt op zich als een goede basis voor een heerlijk martial arts film. Alleen er gaat op verschillende vlakken van alles mis. De eerste twintig minuten zien er veel belovend uit. Jimmy Wang Yu ziet er in zijn vlekkeloze witte kleding ridderlijk uit en zijn uitstraling is meedogenloos. Ook de manier waar op alles in beeld gebracht wordt is erg verzorgd met veel variatie in de locaties. Helaas zijn er niet zoveel figuranten op de been en hierdoor komt alles wel wat leeg over. Als het eerste gevecht wat abrupt afgekapt wordt lijkt er nog niet zoveel aan de hand te zijn. Misschien was dit gewoon een vreemde artistieke keuze van de regisseur of een beschadigd stukje film wat verloren is gegaan. Daarna gaan we over naar een spelletje levend schaken wat voor een verrassend schouwspel zorgt. Zeker een van de betere scènes uit de film en het gevecht dat volgt eindigt gewoon op de normale manier. Onze eenarmige held vervolgt zijn weg en wij belanden in nog een geweldige scène. Lung Fei zit in een ogenschijnlijk romantisch gesprek dat opeens wel een heel vreemde wending neemt. Tot hier lijkt er nog steeds niks aan de hand te zijn. Maar zodra het gevecht wat volgt tussen hem en Jimmy Wang Yu het einde nadert krijgen we een onaangename verassing. Er is geen einde! Lung Fei is opeens van het toneel verdwenen. Opeens wordt het dus ook pijnlijk duidelijk dat er op deze film wel een hele rare vorm van censuur toegepast is. Het lijkt er op dat het doel was om van een film voor volwassene een soort kinder kung fu film te maken. Een film zonder echt geweld of gewoon een kung fu film zonder kung fu. In totaal zitten er dus twee echte gevechten waarvan het eindgevecht er een is. Hier zitten toch zeker wel een aantal verassende momenten in. Cho Kin goochelt op verassende manier met zijn zwaard en Jimmy Wang Yu laat wat eenarmige technieken zien. Maar ook hier slaat de bloedfobie van de man die voor de censuur zorgde, genadeloos toe en blijft de kijker verbaasd achter zijn tv achter. Het lijkt net als of je continue black outs hebt en hierdoor stukjes film mist. Terugspoelen heeft geen nut want de scènes ontbreken echt. En dit is heel erg jammer want was dit niet gedaan was ‘One armed swordsman against nine killers’ niet eens zo’n slechte film geweest. Hij zit nog wel vol met fouten, maar die zijn niet anders dan we gewend zijn in kung fu films. De karakters van de huurmoordenaars zijn lekker extreem en hanteren bijna allemaal een ander wapen. Zo wordt er een vergelijkbaar wapen gebruikt als Ti Lung had in ‘the magic blade’, speren, zwaarden en natuurlijk de nodige vuist gevechten. Vooral Jimmy Wang Yu gebruikt zijn vuisten erg veel. Misschien een beetje tegenstrijdig als je bedenkt hoe de naam van de film is. Als je dit alles bij elkaar op telt wil ik dus ook iedereen de tip geven om deze film lekker in de schappen te laten staan. En dat is een advies dat ik bijna nooit zal geven.

Beeld kwaliteit Goed (widescreen)
Uitgever KF kung fu
Waardering          5/10