Sarunyu Wongkrachang - Interviews
Nirut Sirichanya - B-roll
Santisuk Promsiri - TV-special
Regisseur Tony Jaa & Panna Rittikrai -
Speelduur 93:41 mins -
Prod. maatschappij Aiyara film -

In het Thailand van vele eeuwen geleden probeert de op macht beluste heer Rachasana (Sarunyu Wongkrachang) zijn koning van de troon te stoten. Om dit voor elkaar te krijgen voert hij een bloedige strijd waarbij vele slachtoffers vallen. Ook de trouwe generaal Sidhadeco (Santisuk Promsiri) blijft hierbij niet gespaard. Zijn zoon Tien (Tony Jaa) is getuige van de slachting. Hij kan niets doen behalve toe kijken hoe zijn ouders op gruwelijk wijze gedood worden. Helaas wordt hij opgemerkt en krijgt hij een compleet leger achter zich aan. Een soldaat die trouw was aan zijn vader neemt hem op sleeptouw en probeert hem te beschermen. Tien weet te ontsnappen maar zijn redder moet het met de dood bekopen. Lang duurt zijn vrijheid niet want al snel belandt hij in de handen van meedogenloze slavenhandelaars. Hier wordt hij gedwongen tegen een beest te vechten wat in een smerige waterpoel leeft. Ook hier is het geluk met hem. Een groep rechtvaardige rovers zet de aanval in op de slavenhandelaren. Chernang (Sorapong Chatree), hun leider ziet iets in Tien wat hem doet besluiten de jongen een helpende hand te bieden. Hij geeft hem een wapen en laat hem zelf de strijd met het beest uitvechten. Tien overleeft het en wordt wakker in het kamp van de rovers. Hier biedt Chernang aan om bij hen te blijven en zich te bekwamen in de martial arts. In eerste instantie heeft Tien hier geen oren naar maar zijn mening verandert snel. Hij realiseert zich dat dit de beste plek is om zijn wraak voor te bereiden. Van zijn vader mocht hij niet leren vechten. Gelukkig leerde hij wel de Siamese maskerdans Khon en dus is zijn lichaam wel getraind. In de jaren die volgen stort hij zich vol overgave op zijn training. Hij werkt zo hard dat hij een van de beste vechters wordt en iedereen in het kamp respect voor hem krijgt. Vanaf dat moment is hij klaar voor de wraak op heer Rachasana die nu het land regeert. Geen makkelijk opgave want hoe benader je een koning om hem te vermoorden.

Met 'Ong bak' zette Tony Jaa zich in 2003 op de kaart. Iedereen had het over zijn keiharde en acrobatische manier van vechten en de film werd een wereldwijd succes. In 2005 volgde 'Tom Yum Goong' en hiermee werd bewezen dat Tony Jaa het succes kon evenaren. Daarna werd het lange tijd stil. Het verhaal ging dat er aan 'Ong bak 2' gewerkt werd maar de productie niet geheel vlekkeloos liep. Het filmen werd meerdere malen stil gelegd en Tony Jaa vroeg hulp bij zijn mentor Panna Rittikrai. In eerste instantie zou hij de film namelijk zelf regisseren maar dit viel hem bijzonder zwaar. Uiteindelijk is het toch voor elkaar gekomen en 'Ong bak 2' werd een feit.

De titel 'Ong bak 2' is zuiver gekozen vanwege het succes van deel één. De connectie met de eerste film is er namelijk totaal niet. Dit deel staat dus in alle opzichten op zichzelf. De periode waarin het zich afspeelt is anders, de sfeer is veel duisterder en de manier van vechten niet te vergelijken. Een andere titel had dus niet misstaan. Aan de andere kant is het een goede keuze aangezien het beter is om jezelf te vernieuwen dan te herhalen. Niet verandert is dat het om de actie draait en niet om het verhaal. Het is een standaard wraaksage met weinig diepgang. De personages komen niet verder dan het omhulsel. Het mag wel gezegd worden dat deze sterk gekozen zijn. Hierbij is er geput uit vele historische figuren en vechtstijlen. Stuk voor stuk zijn het allemaal strijders en dit zorgt voor een bijzonder beeld. Helaas komen we niet veel over de achtergrond van deze mensen te weten. Zelfs hoofdpersoon Tien wordt matig toegelicht. We krijgen een klein stukje van zijn geschiedenis te zien. Hierbij wordt alleen een verhaaltje verteld maar geen emotionele betrokkenheid gecreëerd. Het wordt ook niet echt duidelijk hoe Tien zich echt voelt over de dood van zijn ouders. Ook de strijd die gaande is rondom het heerschap over het land wordt weinig toegelicht. Hierdoor krijg je als kijker totaal geen gevoelens bij de man waarop Tien zich wil wreken. Jammer want dit had de film een intensere emotionele lading kunnen geven.

Visueel gezien hebben we hier met een duistere maar mooie film te maken. Er wordt goed gewerkt met kleuren en licht om een eigen sfeer neer te zetten. De kleding is tot in de puntjes verzorgd en iedereen heeft zijn eigen stijl. Het zelfde geldt voor de sets waarop gefilmd is. Hele dorpen zijn er verrezen uit de jungle en allemaal zien ze er even indrukwekkend uit. Ook is er een grote variëteit aan wapens te zien. Alle stukken zien er authentiek en echt uit. Er is dus ook flink wat geld in de film gepompt om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

Voor de mensen die Tony Jaa verwachten als de gebruikelijk frisse jongen wacht een verrassing. Tony Jaa zijn haar is langer en de manier waarop hij neergezet wordt is alles behalve fris. Zijn tanden zijn bruin van kleur en zijn haar vies en ongewassen. Door dit uiterlijk wordt hij geen gebruikelijke held. Hij wordt meer een antiheld omdat je je moeilijk met hem kan identificeren. Toch verdient hij hiervoor een compliment aangezien er niet voor de makkelijk en geijkte weg gekozen is.

Waar het allemaal om draait bij 'Ong bak 2' is de actie. Ook hier is er gekozen iets anders te doen dan we gewend zijn. Het realisme staat hoog in het vaandel. Hierdoor is de acrobatiek naar de achtergrond gedreven. Een keuze waar velen waarschijnlijk minder blij mee zullen zijn. Hiervoor in de plaats is er gekozen voor meer wapengekletter. Zwaarden, stokken, speren messen en je kan het zo gek niet bedenken, het komt aan bod. Als er even geen wapens gebruikt worden komt er een traditionele Aziatische vechtstijl aan bod. Natuurlijk is het Thai boksen hierbij aanwezig maar ook Kung fu en andere echt oude stijlen zijn er uit te halen. De choreografie die hiervoor gebruikt wordt zit zo strak in elkaar dat het voor velen te snel zal gaan. Een tweede keer kijken is dus ook een vereiste om echt het gevoel te krijgen en alles te zien. Pas dan zal voor velen de intentie van Tony Jaa duidelijk worden. Wat hij hier namelijk heeft trachten te doen is het sierlijke film vechten overboord te gooien en te vervangen voor realisme wat staat als een huis. Dit is iets wat je niet voor elkaar gaat krijgen met gewone acteurs maar alleen met echte vechters kan bewerkstelligen. Je hebt namelijk mannen met lef nodig die niet bang zijn om klappen te krijgen.

De grootste fout die Tony Jaa maakte voor 'Ong bak 2' is de keuze van de titel. Hierdoor schept hij een verwachting waaraan de film totaal niet kan voldoen. De stijl is compleet anders en lijkt in de verste verte niet op 'Ong bak'. Maar alles is bewust over een andere boeg gegooid met het doel echt vechten te kunnen tonen. Hierin is de film bijzonder goed geslaagd. Voor mensen die zich in de vechtsport verdiept hebben en op zoek zijn naar echt werkende technieken is 'Ong bak 2' de film die je moet zien. Geen onnodige poespas maar gewoon keiharde actie met functionele technieken. De film is dus ook meerdere malen te kijken en je zou er bijna een studie van kunnen maken. Qua actie is bijzonder veel te zien en dat het verhaal wat rammelt is dus ook snel vergeten. Tenslotte kijk je een porno ook niet voor de personages of het verhaal.

Op de tweede dvd van deze release zijn aardig wat leuke extra's te vinden. De B-roll geeft een uitgebreide blik achter de schermen. Meer dan vijfentwintig minuten lang kunnen we kijken naar hoe de film tot stand kwam. Het leuke hieraan is dat de technieken beter te zien zijn dan in de film. Je kan ze van een andere hoek bekijken zonder enige cameratrucjes.  De tv-special duurt ongeveer twintig minuten. Hierin worden beelden uit de film vermengt met interviews met Tony Jaa en Panna Rittikrai. Mocht je dan nog niet genoeg informatie tot je genomen hebben kan je nog door naar de individuele interviews. Hier worden maar lief acht medewerkers van de film persoonlijk ondervraagt. De gespreken duren allemaal langer dan vijf minuten en zitten boordevol informatie. Verder zijn er nog trailers op de disk te vinden en de belangrijkste gevechten zijn apart te selecteren. Kortom een mooi dvd met extra's die deze dvd zeer de moeite waard maakt.

Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands of Duits
Taal Thais of Duits