Pak Yin - n.v.t.
Lee Pang Fei -
Fung Fung -
Regisseur Lee Sun-fung -
Speelduur ?? min -
Productie maatschappij   -

Als Ho See Kei (Ng Cho-fan) aan het begin van de inval van de Japanners met zijn vrouw en twee kinderen op de vlucht slaat, verliest hij zijn zoon uit het oog. Het noodlot wil ook nog eens dat zijn vrouw en dochter omkomen bij een bombardement. Ten einde raad zoekt hij overal naar zijn nog geen vijf jaar oude zoon, maar moet tot de conclusie komen dat hij hem nooit weer zal zien. Als de oorlog voorbij is voelt hij zich door zijn verlies zo betrokken bij wees kinderen dat hij directeur wordt van een weeshuis. De kinderen behandeld hij alsof ze van hemzelf zijn en zorgt dat ze alle aandacht krijgen die ze verdienen. Tijdens een Chinese feestdag kruist zijn pad zich met de jonge zakkenroller Ah Sam (Bruce Lee). Een nogal rommelige ontmoeting want Ah Sam wordt achtervolgt door de politie. Hij heeft namelijk een jas gestolen met een portemonnee met veel geld. Ho See Kei houdt hem staande, maar geeft hem niet aan bij de politie. De jas neemt hij af om terug te geven aan de eigenaar en stuurt Ah Sam weg. Niet veel later ziet hij hoe Ah Sam wederom iets steelt. Het gaat ditmaal om de tas van een dame en zonder na te denken zet Ho See Kei de achtervolging in. Door toedoen van een van de vrienden van Ah Sam krijgt hij hem alleen niet te pakken en loopt een flinke buil op. De eigenares van de tas, Su (Pak Yin) helpt hem op de been en vertelt dat er nogal belangrijke papieren in de tas zaten. Su is namelijk weduwe en als ze deze papieren niet heeft krijgt ze ook geen geld voor haar pensioen. Nobel als Ho See Kei is gaat hij onmiddellijk op zoek naar Ah Sam om deze papieren terug te krijgen. Het duurt even voordat hij hem gevonden heeft en na enig tegenstribbelen beloofd Ah Sam om de papieren terug te brengen. Dit geeft Ho See Kei het idee dat er toch wel wat goeds in deze jonge crimineel zit en besluit hem onder zijn vleugels te nemen. Maar de geharde straatcrimineel laat zich niet in een keer temmen.

Een van de eerste grote rollen van de legendarische Bruce Lee. Het is dan nog wel geen hoofdrol, want deze wordt gespeeld door Ng Cho-fan, maar zijn rol is daarna het belangrijkst voor de film. Het gaat hier over een drama waarin een wees en een man die zijn familie verloren heeft dichter bij elkaar komen. Dit alles vindt plaats in Hongkong waar criminaliteit hoogtij viert. Het verhaal is heel erg cliché, maar voor een film uit 1960 is dit makkelijk door de vingers te zien. En het gaat hier natuurlijk om een zeer jeugdige Bruce Lee iets wat de film meteen al van meerwaarde voorziet. Ik denk alleen dat voor mensen die niet in Bruce Lee geïnteresseerd zijn het geheel niet veel bijzonders te bieden heeft. Er wordt redelijk goed geacteerd en op het eerste gezicht lijkt Bruce Lee zijn rol nogal te overdrijven. Zijn gezicht expressies komen niet erg natuurlijk over, maar naar mate de film vordert blijkt dit iets te zijn wat bij zijn personage hoort. De jonge crimineel probeert zich namelijk groot te houden door een act op te voeren van de stoere gangster. Het leuke is dat zijn bewegingen en lichaamshouding duidelijk terug te herkenen zijn. Naar voren gekantelde bekken en hangende schouders is iets wat hij dus altijd al had. Zijn interesse in het dansen van de Cha-cha komt hierin ook nog even naar voren. Even zien we hem dansend met een meisje in een soort nachtclub. Hoofdzakelijk speelt alles zich gewoon op echte locaties af, maar soms wordt er even van een studio gebruik gemaakt. We krijgen dus ook redelijk veel van Hongkong te zien. Om het verhaal wat meer diepte te geven komt het verleden van Ah Sam terug en raakt hij betrokken bij een ontvoering. Hierdoor komt er wat spanning in, wat leek de film een vrij saai drama te worden. De rol van de oudste crimineel wordt gespeeld door Fung Fung. Een acteur die bijna iedereen wel kent van 'The Young master'. De film waarin hij Jackie Chan van de wal in de sloot helpt tijdens zijn laatste gevecht tegen Wang In Sik. Het is jammer dat dit soort films niet te krijgen zijn op dvd,maar wat wil je ook... 'The orphan' is namelijk bijna dertig jaar zoek geweest en vijf jaar geleden per ongeluk terug gevonden. Dit is absoluut leuk voor de echte Bruce Lee fan ook al zit er totaal geen martial arts in. Want de kans om zo een jonge Bruce Lee te zien krijg je niet vaak.

Drager Deze recensie is gebaseerd op de bioscoop versie
Geluid kwaliteit Redelijk
Taal Cantonees