Tijdens een
archeologische opgraving gebeurt er iets vreemds. Van uit het niets
staat er opeens een vrouw op het object wat ze bloot aan het leggen
zijn. Als de leidinggevende archeoloog haar vraagt om naar beneden te
komen komt er totaal geen reactie. Maar niet veel later reageert ze
behoorlijk agressief en het hele kamp gaat in vlammen op. Waar deze
ongelukkige hier getuige van waren was het neerdalen van 'Hells virgin'
(Gloria Yip) naar de aarde. Haar bewaker is de heks Raga (Pauline Wong).
Dit hele schouwspel gebeurt eens in de tweeduizend jaar. Het is
bedoeling dat eerst alle poorten van de hel geopend worden. Daarna moet
'Hells virgin' de laatste poort openen zodat de Duivel de wereld voor
eens en voor altijd kan regeren. Dit klinkt allemaal erg makkelijk maar
de poorten bevinden zich op een aantal verschillende plaatsen in Azië.
Maar de mensheid laat dit natuurlijk niet zomaar gebeuren. Vanaf twee
verschillende plaatsen wordt een monnik gestuurd om dit kwaad te
stoppen. Peacock (Yuen Biao) vertrekt vanuit Tibet en Lucky Fruit (Mikami
Hiroshi) vanuit Japan. Het doel is het centrum van Tokyo. Ergens onder
een groot warenhuis bevindt zich namelijk de eerste poort naar de hel.
In eerste instantie worden ze weggelachen door de eigenaar. Deze ziet
echter al vrij snel de ernst van de situatie in als de dinosaurussen in
zijn tentoonstelling opeens tot leven komen. De twee monniken hebben
eerst wat moeite met elkaars concurrentie. Pas later zien ze in dat het
beter is om samen te werken. Ze trekken dus ook samen door naar de
tweede poort. Deze bevindt zich ergens in een buitenwijk van Hongkong.
Maar Raga en 'Hells virgin' is niet het enige waar ze zich zorgen over
moeten maken. Vanuit Japan word Kubira (Liu Chia Hui) samen met zijn
mannen achter Peacock en Lucky fruit aangestuurd. Hij is de leider van
een groep strijders die al sinds mensenheugenis de duivel aanhangen en
nu koste wat kost zijn komst door willen laten gaan.
Een aantal jaren voordat regisseur Lam
Nai Choi de veel besproken 'Story of Ricky' maakte sloeg hij de handen
in één met de Japanse
Ogino Makoto
om 'The peacock king' te maken. Het gaat hier om een martial arts film
vol special effects, bloederige monsters en een hoop onzin. Een
duidelijke manga verfilming die het tempo er niet altijd in weet te
houden.
Het verhaal begint behoorlijk
standaard. Met een heleboel visueel geweld meldt de maagd uit de hel
zich op aarde. Hierna volgt de introductie van de ene held en daarna die
van de andere. Niet veel later komen ze allemaal samen op dezelfde
plaats en het feest kan beginnen. Aan het goed uitdiepen van het verhaal
wordt niet gedaan en de personages blijven ook behoorlijk vlak. Om het
erger te maken zit er totaal geen tempo in de film. Verhaal technisch is
het dus ook niet echt boeiend te noemen. Toch weet de 'Peacock king' erg
verrassend uit de hoek te komen. Visueel gezien is het namelijk een
rauwe diamant te noemen. De eerste verrassing is een stop motion
animatie stukje van een stel miniatuur monsters. Iets wat je bijna nooit
tegenkomt in een Hongkong film. Dit ziet er enorm grappig uit. Het is
alleen jammer dat er in het verdere verloop van de film niets mee gedaan
wordt. Het komt nog wel even terug in het verhaal maar daarna verdwijnt
het compleet. Verder moeten we het doen met slechte rubberen
dinosaurussen die tot leven komen en een geweldige demon. Deze demon is
werkelijk het hoogtepunt van de film. We zien Pauline Wong schreeuwend
veranderen in een bijmenselijk monster. De mond zit verticaal over het
nog menselijke gezicht en de klauwen zijn enorm. Hiermee zijn we er nog
niet want de manier waarop de duivel weergegeven wordt is ook bijzonder
verrassend. Dit wordt gedaan met bluescreen en geweldige make-up.
Wat actie betreft moeten we het doen
met een combinatie tussen kung fu en boven natuurlijke krachten. Palm
blast's zijn dus ook niet vreemd en magie evenmin. Dit past allemaal
prima in de sfeer van de film. De afwisseling hierin is ook prima.
Tussendoor wordt er regelmatig geknokt maar tegen het einde volgt een
super gevecht. Groots opgezet en twee man moet het opnemen tegen een
grote meerderheid. Natuurlijk zien we Yuen Biao nog diverse halsbrekende
capriolen uithalen. Hij klimt bijvoorbeeld in een reuzenrad en springt
met bizarre flips van grote hoogtes. Toch zou je verwachten dat bij een
film als deze het beste tot het eind bewaard wordt. Helaas is het
eindgevecht een beetje een teleurstelling. Het draait hier meer om
visueel geweld dan man tegen man actie. Jammer, want hierdoor blijf je
met een gevoel zitten dat er meer in gezeten had. Eigenlijk is dit niet
geheel terecht want de actie is prima in orde. Niet vreemd want niemand
minder dan Kwok Choy en tung Wai waren hier verantwoordelijk voor.
Yuen biao heeft de hoofdrol in
'Peacock king'. Deze deelt hij samen met de Japanse Mikami Hiroshi.
Vreemd genoeg is de balans tussen deze twee niet netjes verdeeld. Yuen
Biao domineert en Mikami Hiroshi lijkt voor spek en bonen mee te doen.
Dit is helemaal gek als je bedenkt dat hij in eerste instantie de
hoofdrol zou gaan spelen. De producers gaven hun voorkeur aan Yuen Biao
en het resultaat is duidelijk. Het verhaal werd dus een klein beetje
aangepast zodat Yuen Biao de hoofdrol kreeg. Naast dit tweetal spelen er
nog diverse bekende acteurs mee. De meest opvallende is Liu Chia Hui.
Hij speelt de leider van een duivelse sekte. Hij vertolkt zijn rol
opvallend goed en gaat hiermee keihard tegen zijn eigen stereotype
personage in. Normaal is hij namelijk altijd de vriendelijkheid of
goedheid zelve. Voor de hier nog jonge Gloria Yip was het haar debuut
film. Het enige wat ze moet doen is schattig en mooi zijn en dat gaat
haar prima af. Haar collega Pauline Wong heeft het iets moeilijker. Zij
mag duivels en mooi zijn en moet hiervoor redelijk wat acteren. Haar rol
is niet super groot aangezien ze rond het midden van de film van
gedaante verandert.
Een top film is 'Peacock king'
niet te noemen. Het verhaal is te simpel en het tempo te traag. Hier
door verslapt de aandacht regelmatig bij de kijker. Maar het Yong yang
principe is hier goed toegepast. Tegen over iets slechts moet ook iets
goeds staan. Visueel is de film namelijk een waar feest. Natuurlijk is
het allemaal wat achterhaalt maar de fantasie liefhebber zal hier zeker
aan zijn trekken komen. Copyright
kungfufilms.nl (2006) |