Mikami Hiroshi - Yuen Biao on 'Zu warriors'
Pauline Wong - Fantasy comes to live
Eddy Ko - Original trailer
Regisseur Lam Nai Choi - New uk trailer
Speelduur 80:49 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Tijdens een archeologische opgraving gebeurt er iets vreemds. Van uit het niets staat er opeens een vrouw op het object wat ze bloot aan het leggen zijn. Als de leidinggevende archeoloog haar vraagt om naar beneden te komen komt er totaal geen reactie. Maar niet veel later reageert ze behoorlijk agressief en het hele kamp gaat in vlammen op. Waar deze ongelukkige hier getuige van waren was het neerdalen van 'Hells virgin' (Gloria Yip) naar de aarde. Haar bewaker is de heks Raga (Pauline Wong). Dit hele schouwspel gebeurt eens in de tweeduizend jaar. Het is bedoeling dat eerst alle poorten van de hel geopend worden. Daarna moet 'Hells virgin' de laatste poort openen zodat de Duivel de wereld voor eens en voor altijd kan regeren. Dit klinkt allemaal erg makkelijk maar de poorten bevinden zich op een aantal verschillende plaatsen in Azië. Maar de mensheid laat dit natuurlijk niet zomaar gebeuren. Vanaf twee verschillende plaatsen wordt een monnik gestuurd om dit kwaad te stoppen. Peacock (Yuen Biao) vertrekt vanuit Tibet en Lucky Fruit (Mikami Hiroshi) vanuit Japan. Het doel is het centrum van Tokyo. Ergens onder een groot warenhuis bevindt zich namelijk de eerste poort naar de hel. In eerste instantie worden ze weggelachen door de eigenaar. Deze ziet echter al vrij snel de ernst van de situatie in als de dinosaurussen in zijn tentoonstelling opeens tot leven komen. De twee monniken hebben eerst wat moeite met elkaars concurrentie. Pas later zien ze in dat het beter is om samen te werken. Ze trekken dus ook samen door naar de tweede poort. Deze bevindt zich ergens in een buitenwijk van Hongkong. Maar Raga en 'Hells virgin' is niet het enige waar ze zich zorgen over moeten maken. Vanuit Japan word Kubira (Liu Chia Hui) samen met zijn mannen achter Peacock en Lucky fruit aangestuurd. Hij is de leider van een groep strijders die al sinds mensenheugenis de duivel aanhangen en nu koste wat kost zijn komst door willen laten gaan.

Een aantal jaren voordat regisseur Lam Nai Choi de veel besproken 'Story of Ricky' maakte sloeg hij de handen in één met de Japanse Ogino Makoto om 'The peacock king' te maken. Het gaat hier om een martial arts film vol special effects, bloederige monsters en een hoop onzin. Een duidelijke manga verfilming die het tempo er niet altijd in weet te houden.

Het verhaal begint behoorlijk standaard. Met een heleboel visueel geweld meldt de maagd uit de hel zich op aarde. Hierna volgt de introductie van de ene held en daarna die van de andere. Niet veel later komen ze allemaal samen op dezelfde plaats en het feest kan beginnen. Aan het goed uitdiepen van het verhaal wordt niet gedaan en de personages blijven ook behoorlijk vlak. Om het erger te maken zit er totaal geen tempo in de film. Verhaal technisch is het dus ook niet echt boeiend te noemen. Toch weet de 'Peacock king' erg verrassend uit de hoek te komen. Visueel gezien is het namelijk een rauwe diamant te noemen. De eerste verrassing is een stop motion animatie stukje van een stel miniatuur monsters. Iets wat je bijna nooit tegenkomt in een Hongkong film. Dit ziet er enorm grappig uit. Het is alleen jammer dat er in het verdere verloop van de film niets mee gedaan wordt. Het komt nog wel even terug in het verhaal maar daarna verdwijnt het compleet. Verder moeten we het doen met slechte rubberen dinosaurussen die tot leven komen en een geweldige demon. Deze demon is werkelijk het hoogtepunt van de film. We zien Pauline Wong schreeuwend veranderen in een bijmenselijk monster. De mond zit verticaal over het nog menselijke gezicht en de klauwen zijn enorm. Hiermee zijn we er nog niet want de manier waarop de duivel weergegeven wordt is ook bijzonder verrassend. Dit wordt gedaan met bluescreen en geweldige make-up.

Wat actie betreft moeten we het doen met een combinatie tussen kung fu en boven natuurlijke krachten. Palm blast's zijn dus ook niet vreemd en magie evenmin. Dit past allemaal prima in de sfeer van de film. De afwisseling hierin is ook prima. Tussendoor wordt er regelmatig geknokt maar tegen het einde volgt een super gevecht. Groots opgezet en twee man moet het opnemen tegen een grote meerderheid. Natuurlijk zien we Yuen Biao nog diverse halsbrekende capriolen uithalen. Hij klimt bijvoorbeeld in een reuzenrad en springt met bizarre flips van grote hoogtes. Toch zou je verwachten dat bij een film als deze het beste tot het eind bewaard wordt. Helaas is het eindgevecht een beetje een teleurstelling. Het draait hier meer om visueel geweld dan man tegen man actie. Jammer, want hierdoor blijf je met een gevoel zitten dat er meer in gezeten had. Eigenlijk is dit niet geheel terecht want de actie is prima in orde. Niet vreemd want niemand minder dan Kwok Choy en tung Wai waren hier verantwoordelijk voor.

Yuen biao heeft de hoofdrol in 'Peacock king'. Deze deelt hij samen met de Japanse Mikami Hiroshi. Vreemd genoeg is de balans tussen deze twee niet netjes verdeeld. Yuen Biao domineert en Mikami Hiroshi lijkt voor spek en bonen mee te doen. Dit is helemaal gek als je bedenkt dat hij in eerste instantie de hoofdrol zou gaan spelen. De producers gaven hun voorkeur aan Yuen Biao en het resultaat is duidelijk. Het verhaal werd dus een klein beetje aangepast zodat Yuen Biao de hoofdrol kreeg. Naast dit tweetal spelen er nog diverse bekende acteurs mee. De meest opvallende is Liu Chia Hui. Hij speelt de leider van een duivelse sekte. Hij vertolkt zijn rol opvallend goed en gaat hiermee keihard tegen zijn eigen stereotype personage in. Normaal is hij namelijk altijd de vriendelijkheid of goedheid zelve. Voor de hier nog jonge Gloria Yip was het haar debuut film. Het enige wat ze moet doen is schattig en mooi zijn en dat gaat haar prima af. Haar collega Pauline Wong heeft het iets moeilijker. Zij mag duivels en mooi zijn en moet hiervoor redelijk wat acteren. Haar rol is niet super groot aangezien ze rond het midden van de film van gedaante verandert.

Een top film is 'Peacock king' niet te noemen. Het verhaal is te simpel en het tempo te traag. Hier door verslapt de aandacht regelmatig bij de kijker. Maar het Yong yang principe is hier goed toegepast. Tegen over iets slechts moet ook iets goeds staan. Visueel is de film namelijk een waar feest. Natuurlijk is het allemaal wat achterhaalt maar de fantasie liefhebber zal hier zeker aan zijn trekken komen.

Zo als bekend hebben de Hongkong legends dvd's van dit moment niet meer de kwaliteit van vroeger. Het beeld is nog prima in orde maar extra's hebben moeten inleveren. Ook de Nederlandse ondertiteling is niet meer terug te vinden. Jammer allemaal maar helaas niets aan te doen. Waar we het op deze disk mee moeten doen zijn twee interviews met Yuen Biao en een special genaamd 'Fantasy comes to live'.  Beide interviews zijn van redelijke lengte. Helaas valt Yuen Biao alleen nog al eens in herhaling. Hij blijft vrij lang op een onderwerp hangen en verteld hierdoor niet echt veel. Beide interviews behandelen één film. Zo gaat de eerste over 'the peacock king' en de anderen over 'Zu: warriors from magic mountain'.  'Fantasy comes to life' klinkt erg veel belovend. Helaas is de werkelijkheid teleurstellend. Het enige wat er hier te vinden is zijn scènes uit film die een manga als basis hebben. Niks nieuws dus en een niet echt boeiende extra.

Beeld kwaliteit goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (DTS of Dolby digital 5.1)
Taal Cantonese of Engels