Chan Chung Yung -
Woo Yiu Chung -
Yu Li -
Regisseur Ringo Lam -
Speelduur 109 mins -
Prod. maatschappij Golden princess -

Het leven in een gevangenis is niet altijd even makkelijk. Toch probeert Chung Tin Ching (Chow Yun Fat) er het beste van te maken. Continue doet hij zijn best om de dagen opgewekt door te komen. Het lijkt dus dat hij een erg vrolijk persoon is. Dit is echter allemaal uiterlijke schijn. Van binnen kamt hij namelijk met allerlei problemen. De reden dat hij in de gevangenis zit was een ongeluk en zijn zoontje is hier het meeste de dupe van. Gelukkig kon deze ondergebracht worden bij zijn moeder. Maar als deze komt te overlijden beginnen de problemen pas echt. Eerste krijgt Chung Tin Ching geen verlof om haar begrafenis bij te wonen. Niet veel later is hij gedwongen om zijn zoontje naar een weeshuis te sturen. Het jongetje is woedend op hem. Tot overmaat van ramp doet de hoofdbewaker (Tsui Kam Kong) er alles aan om Chung Tin Ching dwars te zitten. Hij beperkt het contact tussen hem en zijn zoon enorm. Als er dan ook een nieuw verzoek voor verlof wordt geweigerd is de maat voor Chung Tin Ching vol. Er is opendag in het weeshuis waar zijn zoon zit en hij moet en zal er heen. Er zit dus niets anders op dan te ontsnappen. Dit verloopt allemaal soepel en als de dag om is meldt Chung Tin Ching zich doodleuk bij de directeur. Dit zet de hoofdbewaker aardig voor schut. Deze is dus ook woedend en zint op wraak. Handig buit hij de broeiende situatie uit die er al een tijdje heerst in de gevangenis. De mensen uit Hongkong staan namelijk loodrecht tegenover de Chinese. Om de haverklap barsten er vechtpartijen op. Eerst laat hij het lijken dat Chung Tin Ching, Dragon de leider van de Chinese verraadt. Vervolgens wil hij hem een plek geven bij hun in de cel. Chung Tin Ching weet zeker dat hij dit niet gaat overleven en dus vlucht hij wederom. Alleen dit brengt hem natuurlijk geen stap dichter bij zijn zoontje.

Na het succes van het in 1987 gemaakte 'Prison on fire' kon een vervolg natuurlijk niet uit blijven. En waar Chow Yun Fat in het eerste deel de hoofdrol moest delen met Tony Leung Ka Fai is zijn personage nu het middelpunt van het verhaal. Dit is natuurlijk geen probleem voor een acteur van zijn formaat.

'Prison on fire 2' gaat eigenlijk precies verder waar het eerste deel ophield. De corrupte hoofdbewaker is vervangen en het leven gaat gewoon verder. In het begin lijkt het eigenlijk nergens toe te leiden. Zoals wel vaker is de sfeer niet echt realistische en een tikkeltje kinderachtig. Het is allemaal vrij speels en gaat van grote groepen zingende gevangenen tot normale gesprekken. Helaas komt het verhaal dus wat langzaam op gang. Er lijkt ook niet echt en structuur in te zitten. Het enige waar dit toe dient is de introductie van de personage. Heel langzaam weten deze je te pakken en wordt er een bepaald medeleven gecreëerd. Van een nonchalant en kinderlijk sfeertje slaat het steeds verder om naar grimmig. Het loont dus ook om even door het begin heen te bijten. De film doet namelijk precies wat je van een Hongkong film uit de jaren negentig mag verwachten. Op een gewelddadige en sterke wijze worden namelijk onderwerpen als liefde, verbroedering, verraad en wraak behandeld. Dit alles bekeken over de rug van een gewone man die steeds meer tot het uiterste gedreven wordt.

Zoals altijd is Chow Yun Fat bijzonder charismatisch. Het mag alleen wel gezegd worden dat hij zich voor deze rol niet echt in heeft hoeven spannen. Voor hem is dit standaard werk en hij zet dus ook precies neer wat je van hem mag verwachten. Toch grijpt zijn rol bijzonder aan en weet hij je emotioneel goed mee te sleuren. Zijn grote tegenstander is Tsui Kam Kong. Helaas roept hij niet het gevoel op wat Roy Cheung in het eerste deel wist te doen. Of dit echt aan hem te wijten is valt te weerzien. Want regisseur Ringo Lam geeft hem daar pas in de laatste tien minuten de mogelijkheid voor. Dit is natuurlijk veelte laat. Maar in plaats van op de corrupte hoofdbewaker te focussen wordt de relatie tussen vader en zoon wat meer aangedikt. Ook de relatie tussen Chang Chun Yung en Chow Yun Fat wordt aardig uitgediept. Hij speelt de rol van de Chinese leider uit de gevangenis. Zijn spel is erg sterk en de overpeinzingen waar hij over spreekt komen goed door. Tussen hun twee vindt dus ook de grote verbroedering plaats. Chemie is er zeker alleen de scènes die ze samen hebben zijn van het kaliber wat je in een romantische film ziet. Iets wat ook meestal tussen man en vrouw plaats vindt. Samen eten en kletsen is tot daar aan toe. Maar de naakt zwemscène die ze samen hebben neigt toch een tikkeltje naar homo-erotiek. Dit wordt nog eens versterkt door de ondersteunende muziek. Verder wordt de cast ondersteund door wat minder bekende acteurs en diverse getatoeëerde triadeleden.

Zoals je mag verachten van een Hongkong film wordt er aardig in geknokt. Over mooie choreografie is er alleen niet te spreken. Het is meer van het soort wat je op straat ziet. Knokken om te overleven en alles is geoorloofd. We krijgen dus ook diverse opstootjes te zien waarin het er zeker niet zacht aan toe gaat. Er zijn ook een aantal behoorlijk harde valpartijen te zien. Plat op je buik op een tafel of vanaf een hek voorover op je gezicht. Behoorlijk pijnlijk en zonder enige manier van val breken of trucs. Maar het meest intense is toch wel het gevecht aan het einde. De sfeer slaat hier om naar bijna horrorachtig. Duister, keihard en met een psychopaat die niets liever wil dan zijn slachtoffer doden. Dit is een behoorlijke bloederige strijd.

Ter ondersteuning van dit alles zit een vrij zouteloze soundtrack. Het mag duidelijk zijn dat dit allemaal op een keyboard in elkaar gezet is en vrij weinig om het lijf heeft. Toch zet het wel een apart sfeertje neer. Alles is verder gefilmd in en rond een gevangenis in Hongkong. We krijgen een aantal scènes te zien die zich in de bergen afspelen. Ook de slopenwijken uit die omgeving komen nog even aanbod.

Het gebeurt maar zelden dat een niet van te voren gepland tweede deel van een film het origineel overstijgt. 'Prison on fire 2' lukt dit helaas ook niet. Maar als je de film op zich zelf bekijkt is hij best vermakelijk. Er zit alles in wat er in Hongkong film hoort te zitten. Er valt wat te lachen, huilen en er is voldoende aan actie te zien. Maar wat de film eigenlijk het meest tegen staan is het trage begin. Het is dus even doorbijten maar het einde zal je zeker bij blijven.

Deze DFW release valt onder de budget releases. De prijs is laag en de DVD is daar ook absoluut naar. De kwaliteit is goed, maar extra's ontbreken totaal. We krijgen dus ook een statisch menu met drie keuzes. Start de film, Scène selectie en ondertiteling aan of uit. De hoes ziet er verder prima verzorgd uit. De keuze om deze film zo uit te brengen zal zuiver een financiële reden geweest zijn. Het afzet gebeid voor dit soort films in Nederland is niet echt groot. Door de prijs laag te houden zullen de hoeveel verkochten DVD's stijgen en zo ook de omzet ook. Hierdoor blijft het toch nog lucratief om dit soort films uit te brengen. En wees eerlijk het is toch beter dat ze zo uit gebracht worden dan helemaal niet.

Drager DVD (regio 2)
Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 2.0)