Yuen Biao - Interviews: Jackie Chan, Yuen Biao, Mars en Dick Wei
Wong Maan Ying - Musical featurette on Michael Lai
Dick Wei - Lee Hoi San Interview with Wing Chun demo
Regisseur Jackie Chan - Trailer archive
Speelduur 101 min - Documentary with location links hosted by Bey logan
Productie maatschappij Golden harvest - Photo gallery

Hongkong rond 1900, langzaam maar zeker begint de politie steeds meer controle over het vaste land te krijgen. Het enige wat nog niet echt veilig te noemen is is de zee, want piraten maken hier de dienst uit. Dapper levert de kust wacht keer op keer strijd met deze schavuiten. Als tijdens een confrontatie twee van de vijf schepen zinken keren ze huiswaarts om op krachten te komen en de strijd opnieuw aan te gaan. Maar er ontstaat nogal een discussie tussen de hogere rangen en er wordt gesproken over het opheffen van de marine. Gelukkig weten ze dit te voorkomen en als ze op het punt staan opnieuw uit te varen gebeurd er iets wat de nekslag voor de marine zal zijn. De overgebleven schepen worden opgeblazen en de missie kan niet door gaan. Tot overmaat van ramp wordt de marine samengevoegd met de politie en mogen ze verder als agent. Dit betekend voor de matrozen gezichtverlies en met tegenzin beginnen ze aan hun korte opleiding. Hun leidinggevende, Dragon (Jackie Chan) vindt toch dat ze hun best moeten doen en zet zijn beste beentje voor. Maar wanneer blijkt dat hij een arrestatie niet kan uitvoeren, in verband met allerlei regels, gaat hij door het lint. Hij levert zijn badge in en na een gevecht brengt hij de crimineel bij de politie. Werkeloos loopt hij tegen zijn oude vriend Fei (Sammo Hung) aan. Een rommelaar die op allerlei manieren zijn geld verdiend. Dragon helpt Fei met het stelen van wapens en Fei beloofd dat deze wapens niet naar criminelen zullen gaan. Maar als blijkt dat dit het wel het geval is probeert Dragon dit te voorkomen en krijgt de hele onderwereld van Hongkong achter zich aan. Om het erger te maken vindt er ondertussen op zee een ander drama plaats. De piraten overvallen een boot met Engelse en eisen een groot bedrag aan losgeld. Als Dragon toevallig hoort dat de politie wil tegemoet komen aan de eisen van de piraten confronteert hij ze hier mee. Tot zijn stomme verbazing krijgt hij na zijn relaas zijn functie terug en de vrije hand in de strijd tegen de piraten. Zonder ook maar een moment te aarzelen bedenkt hij een list om het rovershol te infiltreren om van binnen uit de bende op te rollen.

Na de een beetje tegenvallende resultaten van de film ‘Dragon lord’ besloot Jackie Chan dat het roer helemaal om moest. Als eerste veranderde hij de tijd waarin zijn volgende film zich afspeelde. Normaal speelde zijn films rond het jaar 1800, maar voor ‘Project A’ schoof hij een eeuw door. Er werd uitgebreid onderzoek gedaan naar wat er in die tijd speelde en de keuze viel al snel op een confrontatie tussen marine en piraten. De basis voor het verhaal was gelegd. Voor het eerst vroeg Jackie Chan aan Sammo Hung en Yuen Biao om samen een film te maken. Natuurlijk hadden ze eerder samen gewerkt, maar nog nooit speelde ze met z’n drieën een rol in een en dezelfde film. De combinatie werkt perfect, zowel op het komische vlak, als in de actie. Maar dit was niet het enige wat Jackie Chan voor deze film veranderde. Ook de actie en de gevechten werden stevig onderhanden genomen. De lange kung fu gevechten werden verwisseld voor stunts en explosievere knokpartijen. Dit betekend wel dat de echte liefhebber van de lange kung fu gevechten een stuk minder aan zijn trekken zal komen. Maar de manier waarop de gevechten nu in elkaar zitten maken dit meer dan goed. De ene keiharde valpartij volgt de andere op en met de acrobatiek zit het meer dan goed. Tevens vertoond Jackie Chan in ‘Project A’ een van zijn meest besproken stunts, de val van de klokken toren. Het extreme hiervan is dat je hem niet een keer ziet vallen, maar dat de shot zeker drie keer overgedaan is. De val is zeker vijf etages hoog en het enige wat zijn val kan breken zijn twee zonneschermen. De klap die hij op de grond maakt ziet er pijnlijk uit en dwingt erg veel respect af. De humor in de film ligt heel erg tegen de oude Buster Keaton en Harold Loyd films aan. Het is dus slapstick met de ene achtervolging na de andere. Op de fiets door smalle straten in Hongkong, top vermaak dat zijn charme niet verliest, hoe vaak je het ook kijkt. De uitstraling tijdens deze scène van Jackie Chan is werkelijk geweldig en hij schittert als nooit te voren. Hij laat hier zien dat hij wereld grootste actiester is. Maar natuurlijk is er meer in ‘project A’ dan alleen maar Jackie Chan. Het verhaal is vrij simpel, maar de presentatie des te beter. We gaan van Engelse huizen, die compleet in barokstijl ingericht zijn, naar de arme huizen van de Chinesen. Alles is tot in de puntjes verzorgd en het hoogtepunt is wel het pirateneiland. Dick Wei, die de rol van de hoofdpiraat voor zijn rekening neemt, is bijna onherkenbaar door de pruik en snor. Zijn hele bovenlijf zit vol met tatoeages en hij ziet er geweldig uit. En dit geldt trouwens voor alle piraten die in deze film voorkomen. Als laatste toont het drietal nog even dat het toch niet helmaal verstandig is om handgranaten binnenshuis te gebruiken. Een nogal explosief einde voor een film die toch iedereen wel gezien moet hebben. Want de humor is erg toegankelijk en de actie verbazingwekkend. Misschien wordt het eens tijd voor een vertoning op de Nederlandse televisie?

Zoals altijd bij iedere Hongkong Legends release zit ook deze dvd weer bomvol met geweldige extra's. En omdat het hier om een dubbele dvd gaat is dit bijna meer dan vier uur beeld materiaal. Natuurlijk ontbreekt het audio commentaar niet. Bey Logan is zoals altijd weer erg informatief en weet alles weer leuk te brengen. The elusive dragon: Een achttien minuten durend interview met Yuen Biao. Hij licht zijn complete loopbaan toe en verteld over zijn eerste ontmoetingen met Jackie Chan en Sammo Hung.  Can't stop the music: Een gesprek van ongeveer zestien minuten met Leon Lai. De man die verantwoordelijk was voor het componeren van de muziek van 'Project A' en vele ander Jackie Chan films. The pirate's den: In blik in het huis van Dick Wei. Op ontspannen wijze licht hij diverse onderwerpen toe. Het gesprek wordt aangevuld door wat beelden die in en om zijn huis zijn opgenomen. Ongeveer veertien minuten. Interview with Lee Hoi San: Een interview met de Wing Chun grootmeester. Na een uitgebreid gesprek van ongeveer zestien minuten laat Lee Hoi San de eerste Wing Chun form zien. De man, is duidelijk wat ouder geworden, maar heeft genoeg interessante dingen te vertellen. Triple dragons: Een ongeveer vijfentwintig pagina's tellend geschreven stuk over Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen Biao. Dancing With danger: Een interview van ongeveer vijftien minuten met Mars. Hij praat over zijn eigen carrière en zijn samenwerking met Jackie Chan. Trailer Archive: Nieuwe Hongkong legends trailer en natuurlijk de originele bioscoop trailer. Project A revisited: Een uitgebreide documentaire van meer dan een uur over Jackie Chan en project A in het bijzonder. Zijn hele carrière wordt toegelicht. Als aanvulling neemt Bey Logan ons mee naar de diverse locaties waar 'Project A' gefilmd is. Photo gallery: Alle lobby cards en de originele film poster passeren de revue.

Drager dvd 2 discs (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (2:35.1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)