Rosamund Kwan - Interview met Chan Wei Man
Lam Wai - Stunt bespreking met B. Logan en A. Carpio
Chan Wei Man -
Regisseur Jackie Chan -
Speelduur 102 min -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Na het verslaan van de piraat San Po maakt Dragon Ma (Jackie Chan) een aardige promotie bij de marine. Erg lang blijft hij alleen niet bij dit leger onderdeel, want bij de politie van Hongkong viert de corruptie hoogtij. Ze hebben iemand nodig van buiten af om er voor te zorgen dat de slechte agenten een halt toegeroepen worden. Dragon Ma lijkt hun de aangewezen persoon voor deze klus en samen met een paar mannen krijgt hij een eigen district. Voorheen was Chun (Lam Wai) degene die hier met de scepter zwaaiden en de gangsters lekker hun gang liet gaan. Vanaf het moment dat Dragon Ma begint probeert hij meteen verandering in de zaak te brengen. Hij besluit om eerst alle grote criminelen op te pakken. Hij stuit alleen op een heel groot probleem. Geen een van de agenten heeft ook maar een greintje lef in zijn lijf. Even lijkt het er op dat al zijn goede plannen al eindigen voordat er ook maar mee begonnen is. Toch laat Dragon Ma zich zoals altijd niet zomaar uit het veld slaan. Hij besluit om toch de arrestaties te verrichten ook al moet het met een groepje van vijf man. Hij vraagt hierbij wel de steun van de marine, maar de boodschap komt daar veelste laat aan. De arrestatie van Tiger Au (Chan Wei Man) en zijn mannen is in volle gang maar verloopt nog moeilijker dan verwacht. Op het laatste moment komt gelukkig nog net de marine op de proppen en worden de gangsters toch gevangen genomen. Dit staat Chun totaal niet aan, want deze gangsters waren een grote bron van inkomsten voor hem. Door een flinke som geld aan een groep rebellen te betalen krijgt hij het voor elkaar om Dragon Ma er in te luizen. Hij laat hem opdraaien voor een diefstal. En dit is niet zomaar iets het gaat namelijk om het verjaardag cadeau van de dochter van de gouverneur van Hongkong. Maar als de rebellen ontdekken dat Dragon Ma een van de weinige goede agenten van Hongkong is krijgen ze spijt. Uiteindelijk weten ze hem uit de klauwen van Chun te redden die ondertussen samen werkt met de volgelingen van de keizer. Wat volgt is een gevecht op leven en dood om een lijst met de namen van de rebellen.

Na een aantal jaren films gemaakt te hebben in het heden keert Jackie Chan terug met een film die zich honderd jaar terug in de tijd afspeelt. Namelijk het vervolg op het succesvolle 'Project A'. De sfeer van het tweede deel is gelijk aan die van het origineel. Alleen de de actie, de manier van filmen en de grote van de productie wijkt behoorlijk af. Jackie Chan regisseerde de film zelf en experimenteerde behoorlijk met het camera werk voor zijn doen. We krijgen dus ook diverse aparte shots te zien waarbij de camera goed mee beweegt. De meest opvallende scène is wel in de balzaal van de gouverneur. Hier is een grote groep mensen aan het dansen en de camera beweegt zich hierdoor heen. Telkens volgen we een ander koppel in de dans en het gesprek. Een bijzonder gecompliceerde opzet die perfect geslaagd is. Dit geeft ook meteen aan hoeveel figuranten er op de been waren. Alles is lekker groots opgezet met prachtige decorstukken. Het doet allemaal wat koloniaal aan, een duidelijke mengeling tussen Chinees en Engels. En dit is niet alleen in de decor stukken te zien. Er spelen namelijk ook veel Europeanen in kleine rollen en lopen de Chinese in westerse kleding. Het verhaal zit leuk in elkaar maar heeft eigenlijk niet zoveel om het lijf. De hoofdstukken worden speels met elkaar verweven om uiteindelijk bij het eind gevecht uit te komen. Maar het is niet echt meer kung fu te noemen waar het hier om draait. Hoofdzakelijk zijn het achtervolgingen die gepaard gaan met de nodige valpartijen en stunts. Tussendoor zien we gevechten zoals alleen Jackie Chan ze maar kan maken. In het geheel niet onbevredigend maar wel wat kort. De stunts zijn zoals altijd keihard en verbazing wekkend. Mensen vallen van balkons op vazen, springen van daken en nog meer van dat soort zaken. De timing in de grappen die hier door heen verwerkt zijn is even verbazingwekkend als perfect. Het moge duidelijk zijn dat voor de meeste trucs meerder keren opnieuw gedaan moesten worden om deze perfectie te bereiken. Zoals altijd gebruikt Jackie Chan alles wat voorhanden is in zijn gevechten. Het meest inventieve zijn toch wel de Spaanse pepers. Je kan je afvragen hoe die je in godsnaam kunnen helpen in een gevecht maar geloof me Jackie Chan vindt een manier. Eigenlijk is dit een soort terugkeer naar zijn grote succes, 'Drunken master'. Hiermee doel ik meer op het vechten onder invloed dan dat hij echt de stijl gebruikt. In het midden van de film belanden we in een kluchtachtig gedeelte. Super flauw en zelfs aan de kinderachtige kant, maar wel leuk. Dit speelt zich allemaal af in een appartement. Vier verschillende partijen proberen voor elkaar hun aanwezigheid te verbergen. Maggie Cheung is hier het middelpunt van en het is bijzonder om te zien hoe ze van deze truttigheid naar naar de superster is gegaan die ze nu is. Toch zie je later in de film duidelijk dat ze niet bang is om haar eigen stunts te doen. 'Project A 2' is absoluut een film waar je vrolijk van wordt. Jackie Chan is geweldig op dreef in zijn grappen en gevechten en dit is echt een van de toppers van de meester.

Audio commentaar door Bey Logan: Het is wederom verbazingwekkend hoeveel Bey Logan weet te vertellen over een film. Zonder moeite verteld hij het ene feitje na het andere en geeft hij toelichting over de locaties, acteurs en van alles en nog wat. Interview met Chan Wei Man: In twintig minuten wordt de martial arts achtergrond, vrienden en vooral zijn raakvlakken met Bruce Lee besproken. Chan Wei Man heeft niet zo een grote rol in 'Project A 2' dus eigenlijk is een interview op deze dvd een beetje misplaatst. Ondanks dit is het geen wat hij te melden heeft erg interessant. Ik had hem alleen graag zelf horen vertellen over het voorval tussen Whang Jan Lee en Chen Kay Ying. Een illegaal gevecht waar hij de scheidsrechter voor zou zijn geweest maar op het laatste moment door de politie gestopt werd. Stunt bespreking met Bey Logan en Anthony Carpio: Stap voor stap worden de stunts uit 'Project A 2' besproken. Anthony Carpio is al vanaf de oprichting lid van Jackie Chan's stunt team. Hij weet dus ook alle in's en out's en verteld heel veel leuke informatie of hun werkwijze. Een erg waardevol 24 minuten durende bespreking.

Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Taal Cantonese / Engels