Cecilia Cheung -
Nicholas Tse -
Liu Ye -
Regisseur Chen Kaige -
Speelduur 97:44 mins -
Prod. maatschappij Moonstone entertainment -

Honger en armoede kunnen mensen tot rare dingen drijven. Het is oorlogstijd en Qingcheng (Cecilia Chung) is een meisje wat eten steelt voor haar zieke moeder. Niets is haar te gek als ze maar te eten krijgt. Tijdens een van haar strooptochten ontmoet ze de godin Manshen (Hong Chen). Deze vertelt haar dat haar moeder overleden is. Meteen daarna biedt ze Qingcheng een leven vol rijkdom aan en dat alle mannen haar zullen aanbidden. In ruil hiervoor zal ze nooit echte liefde vinden. Elke man waar ze voor zal vallen zal niet aan zijn noodlot kunnen ontsnappen en sterven. Jaren later is ze getrouwd met de keizer. Iedere man in het land heeft moeite zijn ogen van haar af te houden. Echt gelukkig is ze alleen niet want ze leidt een liefdeloos bestaan. Dit doet haar besluiten zich tegen de keizer te keren. Ze doet dit op het moment dat de op macht beluste Wuhuan (Nicolas Tse) het paleis belegerd heeft. De enige die de keizer nu nog kan redden is generaal Guangming (Henry Sanada). Alleen ook hier heeft Wuhuan aan gedacht. Hij stuurde een van zijn beste mensen om de generaal tegen te houden. Dit plan slaagt deels. Kunlun (Dong Kun Jang), de slaaf van de generaal weet hem namelijk te redden. De generaal is hierdoor alleen dusdanig verwond dat hij zijn missie niet af kan maken. Hij leent Kunlun zijn harnas en stuurt hem naar het paleis om de keizer te redden. Dit pakt alleen totaal anders uit dan gepland. Kunlun doodt per vergissing de keizer en redt prinses Qingcheng. Hierdoor valt ze als een blok voor haar redder. Ze weet alleen niet dat het Kunlun is die in het harnas zit. Hierdoor ontstaat er een bizarre driehoeksverhouding plus een enorme machtstrijd. Wuhuan zal pas rusten als generaal Guangming dood is en de prinses van hem is.

Eigenlijk hoeven we er niet lang om heen te draaien. ‘The promise’ is een heel apart stukje film. Dit is echt een film die de één geweldig vindt en waar de ander geen goed woord voor over heeft. Mensen die niet van extreme fantasie films houden zitten dus ook helemaal verkeerd. Maar kan je daar door heen kijken dan word je meegesleept naar een aparte wereld vol fantasie, actie en kleur. Over het algemeen gaat het verhaal over gewone mensen. Althans, mensen zonder echte super krachten. Er zijn maar een aantal personages die iets bijzonders kunnen. En dat is lopen, heel hard lopen. Zo hard dat ze zelfs terug in de tijd kunnen gaan. Verder wordt er over goden gesproken maar echt veel komen deze niet in het verhaal voor. Het verhaal speelt zich af in de top van de Chinese samenleving. Twee generaals vechten om de liefde van een prinses. Eigenlijk is het gewoon een sprookje zoals we het in ons land ook kennen. Alleen dan iets aangepast voor volwassenen. Het is dus allemaal erg dramatisch. Dit wordt nog eens verstrekt door een hele mooie maar  zware soundtrack. Wat uitstraling betreft volgt ‘The promise’ de trend die de grotere films uit China eerder zetten. Er wordt dus heel erg veel gewerkt met felle kleuren. Om het af te maken heeft de film de meest protserige kostuums ooit gemaakt. De generaal draagt een enorme helm met daarin een gouden masker. Andere opvallende kledingstukken zijn een zwarte mantel van veren die leven en dood van de drager bepaalt. Dit alles is extreem gedetailleerd gemaakt en voorzien van kleine accessoires. Want iedereen draagt natuurlijk een wapen. Zo heeft Nicolas Tse een stok met een ijzeren hand. Aan het uiteinde zit een wijzende vinger en een pluim voor de afleiding. Hij gebruikt dit als een zwaard. Op zich heel cool bedacht maar op de een of andere manier wordt het lastig om dit serieus te nemen. Dit zelfde geldt eigenlijk voor het zwaard van de drager van de zwarte mantel. Deze is gevormd als een soort slang. Het lijkt er alleen niet op dat dit wapen normaal te hanteren is. Dit resulteert in gevechten die niet echt bevredigend zijn. Er wordt namelijk op een heel aparte manier met de touwtjes omgegaan. Toch lijkt het er op dat dit een bewuste keuze is geweest. Tung Wei, de choreograaf heeft in de loop der jaren al bewezen dat hij het wel degelijk kan. Het dwingt dus wel weer respect af als je bedenkt dat er geprobeerd is een nieuwe weg in te slaan. En eigenlijk past het ook wel bij het verhaal. De personages zouden hoge snelheden moeten kunnen halen. Dit was denk ik de beste manier om dit te realiseren zonder het beeld te versnellen. Een ander gevoelig punt zijn natuurlijk de computer effecten. Dit is waar ‘The promise’ een beetje over de top gaat. Vooral in het begin is het iets te groots voor het goede. Eén computergeanimeerd, rennend mannetje is nog wel te doen maar een groep van een man of honderd word te veel. Tevens krijgen we hier Dong Kun Jang te zien die voor een groep buffels uit rent. Dit doet hij op handen en voeten omdat een slaaf niet het recht heeft recht op te lopen. De symboliek is natuurlijk schitterend. Maar geloofwaardig is het totaal niet. Er zit dus nogal wat in de film wat moeilijk te verkroppen is. Toch werkt het verhaal heel meeslepend. De symboliek is super en de opbouw van de scènes nog beter. De acteurs komen stuk voor stuk geloofwaardig over. Het is alleen wel zo dat het allemaal een cartooneske inslag heeft. Vooral Henry Sanada doet het erg goed als de arrogante generaal. Het enige jammeren is dat hij niet echt in actie komt. Deze Japanse acteur is namelijk een voortreffelijk martial artist en daar hebben we in het verleden meerdere malen van mogen genieten. Het was leuk geweest om te zien wat hij op deze leeftijd allemaal nog kan. Als er ergens veel aandacht aan besteed is buiten de kleding om dan zijn het wel de sets. Deels studio werk en deel op prachtige locaties buiten. Hier zit enorm veel variatie in en een bloeiende kersenboom staat centraal. Verder gaan we van ijzige vlaktes naar grote paleizen tot prachtige watervallen. Het is alleen wel zo dat alles een apart surrealistisch tintje heeft. Het oordeel over ‘The promise’ is dus heel dubbelzinnig. Aan de ene kant gaat het compleet over de top. Aan de andere kant is het een heerlijke visuele trip die je meesleept naar een wereld vol fantasie. Als je alles wat logische en normaal is voor twee uur even naast je neer kan leggen raad ik je dus zeker aan ‘The promise’ een kans te geven. Want wat mij betreft is hij dat zeker waard al is het alleen maar voor de visuele pracht.

Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Chinees
Uitgever RCV

Andere uitgave

The promise

Deltamac, regio 0, 2 disk editie (121:23 mins)

Deltamac weet bijzonder verrassend uit de hoek met de dubbele DVD release van 'The promise'. Het gaat hier namelijk om een digipack waar in het midden een speciale ruimte is voor een boekje. In dit boekje vind je schetsen van de kostuums die de personages uit de film dragen. Ook zitten er vier grote kaarten bij met afbeeldingen uit de film. En als laatste zitten er vier portemonnee kaartjes bij. Deze hebben aan de ene zijde een kalender en aan de andere zijde afbeeldingen uit de film. De bijgeleverde DVD met extra's staat bijzonder vol. Als eerste zijn er de Trailers & tv-spots. In totaal staan hier twee trailers op en vier tv-spots. Hier valt verder weinig aan toe te voegen want iedereen weet wat hij van dit soort extra's kan verwachten. De Behind the scènes neemt ons tien minuten mee om te kijken naar de opnames. Dit wordt afgewisseld door korte interviews en uiteindelijk afgesloten door beelden van het eindresultaat. Bij 10 unforgetable scene's krijgen we de mogelijkheid om de tien mooiste scènes direct te bekijken. Maar wat de DVD zo uitgebreid maakt zijn de Star interviews. Alle hoofdrolspelers, de regisseur en de cinematograaf komen aan bod. In totaal gaat het hier om acht interviews. In deze gespreken wordt ruim de tijd genomen. De gesprekken duren dus ook een minuut of tien per persoon. Alles wordt aangevuld door beelden van de opnames. Normaal gesproken vind je bij de Photo gallery een paar foto's van de film. Voor 'The promise' zijn er iets meer plaatjes te vinden. In totaal hebben we de keuze uit vier verschillende galeries. Allemaal hebben ze een ander onderwerp en worden ze ondersteund door muziek uit de film. De tijdsduur loopt uiteen van anderhalve minuut naar bijna twintig minuten. Alle extra's zijn voorzien van Engelse ondertiteling.