Zhang Jing Chu - Star interview
Anita Yuen - Trailer & teaser
Louis Koo - About drugs
Regisseur Derek Yee - Photo gallery
Speelduur 109:26 mins -
Prod. maatschappij Film unlimited -

Al jaren is Nick (Daniel Wu) undercover. Hij heeft zich vanaf niets op weten te werken naar de top van de heroïnehandel. Al die tijd werkte hij voor Quin (Andy Lau) de grootste handelaar van Azië. Maar voor Quin verandert alles als hij problemen krijgt met zijn gezondheid. Zijn nieren beginnen het langzaam te begeven en hij wordt steeds zieker. Quin vindt opeens zijn gezin een stuk belangrijker. Hier komt nog eens bij dat heroïne steeds minder populair wordt. Door de combinatie van deze twee zaken verliest zijn imperium steeds meer zijn waarde. Samen met zijn twee andere vaste medewerkers besluit hij Nick langzaam de leiding te geven. Op deze manier hopen ze nog een grote slag te kunnen slaan en daarna te stoppen. Voor Nick lijkt zijn undercover werk er bijna op te zitten. Zodra hij die positie bereikt heeft kan hij de hele heroïne handel in een klap oprollen. Alleen in de loop der jaren werd Quin als een vader voor hem en hij kan hem niet zomaar verraden. Hierdoor komt Nick in een enorme tweestrijd. Hij kan de gevolgen van heroïne ook niet negeren. Helemaal niet omdat hij het allemaal van heel dichtbij meemaakt. Door medelijden ontwikkelt hij namelijk gevoelens voor zijn buurvrouw die al jaren verslaafd is. In eerste instantie kwam hij met haar in contact omdat hij haar dochtertje wilde helpen. Maar langzaam maar zeker raakte hij steeds meer bij ze betrokken. Iets wat Nick ongelofelijk in verwarring brengt maar hem wel zal helpen bij het maken van belangrijke keuzes.

Erg origineel zijn ze niet meer te noemen. Verhalen waarin een undercover agent te veel betrokken raakt bij zijn doelwit. Natuurlijk heeft dit in de geschiedenis aardig wat boeiende films opgeleverd. Alleen de vraag of nog een film met dit onderwerp een goed idee is natuurlijk nadrukkelijk aanwezig.

Voor regisseur Derek Yee zat het antwoord hierop verstopt in het woord variatie. Het verhaal wordt hierdoor wat persoonlijker gemaakt. Het echte politie en gangster gevoel is alleen wat ver te zoeken. 'Protege' is dus ook een hele andere film dan je in eerste instantie verwacht. Drugs en de resultaten hiervan hebben de boventoon. Door het verhaal vermengd krijgen we te zien hoe het vervaardigd, vervoerd en gebruikt wordt. Vooral het laatste levert een behoorlijk emotioneel plaatje op. Dit hoofdzakelijk omdat er kinderen bij betrokken zijn. De manier waarop alles zich ontwikkelt is vrij traag. Het lijkt allemaal niet echt ergens toe te leiden. Toch dient het allemaal een doel en uiteindelijk komt alles samen. De verdeling van de individuele verhalen had alleen wat beter gekund. Helaas zijn ook niet alle personage echt overtuigend. Niet iedereen komt even geloofwaardig over. Dit komt niet door hun spel maar meer door het gebrek aan achtergrond informatie. Hoe de grote dealer precies zo ver gekomen is blijft redelijk onbekend. Hier komt ook nog eens bij dat het niet echt geloofwaardig is dat hij dit alles met maar drie vaste mensen heeft op weten te bouwen. Het was dus zeker welkom geweest zijn als de film hier wat meer over vrij gegeven had. De keuze is duidelijk geweest om meer de focus op het undercover leven van Daniel Wu te leggen. Dit wordt totaal anders weergegeven dan gebruikelijk. Hij lijdt een somber en eenzaam bestaan zonder enige glamour. 'Protégé' is dus ook meer een drama dan een actie film.

Visueel gezien scoort 'Protege' hoger dan het verhaal. De beelden zijn werkelijk prachtig. Dit  is op bijzonder duistere en creatieve manier gedaan. Vooral het beeld waarbij donkere wolken op hoogtempo aan een oud en rommelig flatgebouw voorbij trekken maken veel indruk. Je ziet het ook steeds vaker dat er horror invloeden terug te vinden zijn in niet horror films. Derek Yee grijpt deze trucs aan, om het drugsgebruik zo angstaanjagend mogelijk in beeld te brengen. Het effect hiervan is zoals gepland maar het valt wel een beetje uit de toon bij de rest van de film. De gehele productie ziet er schitterend uit en het is duidelijk dat er veel geld in om gegaan is.

Daniel Wu timmert al jaren aan de weg als acteur. Hij heeft zich in de loop der jaren aardig op weten te werken tot de top. Zijn uitstraling was altijd wat jeugdig en echt volwassen rollen heeft hij nooit kunnen spelen. In 'Protége' is de jongen duidelijk een man geworden. Hij maakt een goede indruk en zet een sterk personage neer. Hij komt stoer en vastberaden over maar tegelijkertijd ook verward en vol van twijfel. Andy Lau is de veteraan van de film. Niet alleen in ervaring maar ook in zijn rol. Helaas kan er niet anders gezegd worden dan dat hij niet de juiste persoon was voor de rol die hij hier neerzet. Speltechnisch kan hij zijn rol prima hebben. Zijn leeftijd is alleen het probleem. Ondanks dat ze geprobeerd hebben hem ouder te laten lijken blijft hij er nog steeds te jong uit zien. Het komt ook niet echt over dat iemand van zijn leeftijd een zo groot imperium heeft. Tevens past zijn vrouw ook niet bij hem. Anita Yuen lijkt geen connectie met hem te hebben. Ze komt meer over als een stoffige moeder dan als de vrouw van een topcrimineel. Misschien was het juist de bedoeling om het imago zo neer te zetten. Een vreemde keuze en een die niet echt over komt. Zhang Jin Chu daarentegen speelt haar rol voortreffelijk. De manier waarop ze een aan heroïne verslaafde moeder neerzet is bijzonder meeslepend. Ze is mooi en kwetsbaar en weet veel medeleven op te wekken. Louis Koo speelt haar verslaafde man en weet ook zeker te verrassen met erg sterk spel.

Eigenlijk is het vreemd. Hongkong, de plek die vroeger bekend stond om zijn pure en harde actiefilms maakt nu bijna alleen nog maar drama/gangster films. Dit is niet iets wat plots gekomen is. Vanaf het moment dat John Woo zijn eerste heroic bloodshed film maakte is deze verandering al op handen. Het teleurstellende is alleen dat de actie steeds verder naar de achtergrond trekt. In 'Protégé' zit praktisch geen actie. Het enige moment beperkt zich tot een inval van de politie. Hier wordt even geschoten. De scène is goed in elkaar gezet, spannend en heeft ook weer de eerder genoemde horror elementen. Maar als we heel eerlijk zijn is dit veel te weinig voor een film uit Hongkong.

'Protégé' maakt een heldere beoordeling niet makkelijk. Het verhaal heeft te veel gaten en gaat net iets te traag. Toch kijkt het makkelijk en prettig weg. Maar als hij afgelopen is blijf je met te veel vragen zitten. Het laat ook enigszins een onbevredigd gevoel achter. Erg jammer want de cast is indrukwekkend genoeg. Afraden wil ik de film dus ook zeker niet. Want er is genoeg te zien en er zijn momenten die absoluut de moeite waard zijn. Zelf ervaren is en blijft dus de beste remedie.

Wat verpakkingen betreft blijft Deltamac telkens verrassen. Ook dit keer maken ze het niet makkelijk om een omschrijving met woorden te creëren. Het gaat in ieder geval om een wat dikke kartonnen hoes met magneet sluiting. De voorzijde heeft een dubbele laag waardoor er een soort 3D effect gecreëerd wordt. Aan de binnenzijde is er ruimte voor twee DVD's en deze worden ook benut. Op de eerste schijf is natuurlijk de film terug te vinden. De tweede bevat een Making of. Deze is zowel in een lange (Hongkong) versie (15:45 mins) aanwezig als een korte versie (4.54 mins). Hierin worden de bekende onderwerpen behandeld. Ook de sterren komen even aan het woord in het hoofdstukje Starinterviews (4:42 mins). Dit is een aaneengesloten special waarin de vijf hoofdrolspelers allemaal een minuutje wat over de film mogen zeggen. Vanaf het menu kan je alles achter elkaar bekijken of de acteurs apart kiezen. Bij de titel About drugs (3:03 mins) verwacht je een special die dieper op het onderwerp drugs in zal gaan. In werkelijkheid is het een iets langere trailer. Naast dit alles ontbreken natuurlijk de Teaser, trailer en Photo gallery niet.

Geluid kwaliteit Zeer goed (6.1 EX, DTS 6.1 ES, 5.1 EX)
Uitgever Deltamac