Liu Yung - Other releases
Lo Lieh - Color stills
Shih Szu - Biography & selected filography
Derek Yee - Original poster
Regisseur Chu Yuan - Production notes
Speelduur 88:03 mins -

Fu Hong-Xue (Ti Lung) is nog steeds dezelfde als altijd. Eenzaam trekt hij door het land gewapend met zijn speciale tonfa-achtige zwaard en gekleed in een poncho. Ondanks dat hij een van de beste zwaardvechters is gedraagt hij zich niet zo. Hij is nederig en probeert afstand te houden van alles wat hem ook maar in verleiding kan brengen. Dit gedrag trekt nog wel eens de aandacht. Een man die melk verkiest boven wijn is voor de meesten maar een vreemde gewaarwording. Een aantal herrieschoppers probeert hier dus ook meteen de draak mee te steken. Alleen Fu Hong-Xue hoeft zelf bijna niet in actie te komen. Hij krijgt hulp van Ye Kai (Liu Yung) een bijzonder vaardig ongewapende vechter. Vrienden worden ze niet meteen want Fu Hong-Xue bedankt hem en trekt zich daarna terug op zijn kamer. Maar het lot wil toch dat ze wederom samen komen. Als Yu Kai namelijk op straat in een gevecht beland met zeven huurmoordenaars schiet Fu Hong-Xue hem te hulp. Als ze dan ook nog samen uitgenodigd worden bij de Wan Ma Clan besluiten ze samen te gaan. Ze zijn niet de enige twee die uit genodigd zijn. Samen met hen werden er nog vier bekende vechters uitgenodigd. Het bevreemdt ze dus ook zeer als er zes doodskisten bij de Wan Ma clan afgeleverd worden. Eenmaal binnen worden de gasten rijkelijk ontvangen. Ze krijgen goed te eten en te drinken en alles is perfect geregeld. Als iedereen goed gegeten heeft neemt Wan Ma zelf het woord. Hij vertelt dat het vandaag precies twintig jaar geleden is dat een held genaamd Bai de dood vond. Zijn moordenaar zou terug komen op deze dag om Wan Ma uit de weg te ruimen. Als alles klopt moet een van de zes gasten de moordenaar zijn. De vraag is alleen of dit allemaal wel echt waar is.

Ti Lung keert terug als het personage dat hij een jaar eerder in 'The magic blade' speelde. Het eerste deel behoort absoluut tot de klassiekers van de Shaw studio en een vervolg kon dus ook niet uitblijven. Ook nu is de regie weer in handen van Chu Yuan en Ku Lung schreef het verhaal. De basis is prima in orde en het kan dus ook niet anders dan dat dit ook weer een heuse klapper moet zijn.

Het verhaal begint redelijk dramatische. Ti Lung is onderweg door de binnenlanden van China. Als begeleiding speelt er een behoorlijk depressief muziekje. Dit gevoel verdwijnt langzaam als we een stadje bereiken. Hier neemt het mysterie het over. Het ene na het andere intrigerende personage wordt geïntroduceerd. We belanden in vreemde situaties en krijgen dingen te zien die je brein meteen aansporen tot nadenken. Hier tussendoor wordt ook nog even lekker geknokt en af en toe een boeiend woordje gesproken. Humor is er ook aanwezig maar wel op een redelijk sinistere wijze. Een goede drie kwartier weet de film dit allemaal goed vast te houden. Maar dan komt de klad er een beetje in. Hetzelfde trucje wordt meerdere malen herhaald. We bezoeken een verdacht persoon, er komt een groep mannen te voorschijn en er wordt gevochten. Hierbij krijgen we zoveel personages op ons af gegooid dat het enigszins verwarrend wordt. Het wordt wat lastig om goed bij te houden wie nu wie is en waar hij of zij verantwoordelijk voor was of is. Hier komt bij dat ze vervolgens dood gaan en we gewoon weer opnieuw moeten beginnen.

Het lastige van een film als deze is dat zonder de gevechten er bijna geen speelduur over zou blijven. Vooral tegen het einde is het zeventig procent actie en dertig procent verhaal. Dit is dus ook precies waar de film aan ten onder gaat. Op zich zijn de personages boeiend genoeg en natuurlijk mag er na hun introductie best gevochten worden. Maar iedere keer weer een gevecht van twintig man tegen één is misschien iets te veel van het goede. Er had dus best een goed één tegen één gevecht in gemogen.

Films met slechte acteer prestaties van Ti Lung zijn er niet. De beste man kan gewoon alles een bepaalde klasse meegeven. Voor deze rol is de basis al behoorlijk sterk en de rest gaat voor hem dus ook vanzelf. Hij werkt zich op perfecte wijze door het verhaal maar zijn beste prestatie is het niet. Lo Lieh doet het wat dat betreft een stukje beter. Telkens als hij op het scherm verschijnt ligt de boel helemaal op. Hij mag hier een huurmoordenaar neerzetten die zich een beetje zonderling gedraagt. Hij baddert in een reuze badkuip midden op straat en voert zijn opdrachten pas uit als hij betaald is. Zo kan het dus gebeuren dat hij continue achter iemand blijft aan lopen van wie hij weet dat hij een opdracht heeft om te doden. Maar zolang hij niet betaald is nog niet tot actie overgaat. Liu Yung speelt één van de belangrijke bijrollen. Hij is bijna net zoveel te zien als Ti Lung. Voor hem geldt eigenlijk hetzelfde. De manier waarop hij zijn rol neerzet is vrij vlak en het had zeker beter gekund. Dit wil absoluut niet zeggen dat het slecht is maar het kan zeker beter.

Zoals in iedere Wu Xia film is kung fu van groot belang. In 'Pursuit of vengeance' is de actie aardig nadrukkelijk aanwezig. We vallen van het ene grote gevecht in het andere. Eigenlijk zou je deze zonder problemen met een andere Wu Xia film kunnen uitwisselen. Niemand die verschil zal zien in stijl. Natuurlijk zit het allemaal prima in elkaar en Tong Gai zijn choreografie is maar weinig op aan te merken. Maar origineel is het allemaal niet. Het probleem is ook dat er gewoon veel te veel te zien is om het allemaal goed te verwerken.

Ondanks dat 'Pursuit of vengeance' alles in zich heeft om een topper te zijn komt hij niet boven de middenmoot uit. De film volgt precies de regels van het Wu Xia genre en wordt hierdoor niet echt origineel. Dit neemt overigens niet weg dat het wel een prima film is. De net geen anderhalf uur dat hij duurt is prima vermakelijk. Verwacht alleen geen vernieuwend concept want dan kom je van een koude kermis thuis. De beste omschrijving is dus ook 'meer van het zelfde op de juiste wijze'.

Uitgever International video limited