Minoru Chiaki -
Kichijiri Ueda -
Machiko Kyo -
Regisseur Akira Kurisawa -
Speelduur 88 min -
Prod. maatschappij Kadokawa pictures -

Als een monnik en een boer op de terugweg zijn nadat ze getuige waren in een zaak tegen crimineel Tajômaru (Toshiro Mifune), breekt er een ongelofelijk noodweer los. Ze besluiten te schuilen in vervallen tempel. Beide zijn erg aangeslagen door hetgene wat ze zo juist mee gemaakt hebben. Stil zitten ze naast elkaar wat voor zich uit te staren en zo af en toe mompelt de boer dat het allemaal vreselijk is. Plots komt er een derde persoon de tempel binnen om te schuilen. De man probeert een gesprek te beginnen met het tweetal maar dringt niet echt door. Als hij na verloop van tijd vraagt wat er nu eigenlijk allemaal zo erg is wordt het verhaal langzaam uit de doeken gedaan. De boer begint dat hij drie dagen geleden in het bos was om hout te hakken. Onderweg vond hij steeds meer spullen en het begon er steeds meer op te lijken dat er ergens een misdrijf gaande was. Als hij niet veel later over het dode lichaam van een man struikelt rent hij in paniek naar de politie. Ook de monnik doet hierna zijn verhaal. Alleen is hij niet op de plek van het misdrijf geweest. Een aantal dagen eerder zag hij de vermoorde man samen met zijn vrouw voorbij komen. Hij vond het een opvallend stel dus bekeek hij ze aandachtig. Dit heeft als voordeel dat de monnik alles wat ze bij zich hadden tot in de detail kon omschrijven. Maar hiermee is de moord nog niet opgelost. Een politie agent wist de dader te overmeesteren en samen zitten deze twee mannen nu ook voor de rechter. Tajômaru doet zijn verhaal en legt uit dat hij probeerde om op ingenieuze wijze de vrouw te verkrachten zonder dat hij de man hoefde te doden. Maar vlak nadat hij aan zijn gerief was gekomen gooide de vrouw roet in het eten. Ze wist op zo een manier een draai aan de situatie te geven dat Tajômaru wel met haar man moest vechten. Hij is niet de laatste die gehoord wordt in deze zaak, want ook de vrouw mag haar zegje doen. Maar dit is niet hetgene waarom de twee mannen zo van slag zijn. Doordat iedereen in deze zaak een andere versie van het verhaal verteld zijn ze compleet in de war. Hun vertrouwen in de eerlijkheid van mensen is compleet aangetast. Want wie vertelde er nu de waarheid.

Wederom een bijzonder stukje werk van regisseur Akira Kurosawa. Het is alleen wel opvallend dat hij niet voor zijn gebruikelijke studio gemaakt werd. De producers zagen namelijk niet echt veel in de film en keurde met deze reden het script af. De stijf koppige Kurosawa trok zich hier weinig van aan en probeerde ergens anders om deze film wel te mogelijk te maken. Maar toen de film af was was ook deze productie maatschappij totaal niet enthousiast over het resultaat. Akira Kurosawa mocht de film best uit brengen, maar dan wel zonder hun naam aan het begin van de film. Vreemd want naar mijn idee is het uiteindelijke resultaat werkelijk briljant. Zoals altijd heeft draagt de film een bepaalde maatschappij kritische boodschap in zich. En de manier waarop dit naar voren gebracht wordt is uiterst boeiend en intrigerend te noemen. Met een minimaal aantal acteurs wordt er stukje bij beetje een verhaal verteld over een verkrachting en een moord. Iedereen doet zijn verhaal en tot vlak voor het eind blijft het spannend wat nu de ware versie van het verhaal is. Sterker nog; het wordt helemaal niet duidelijk gemaakt, want op het moment dat je het denkt te weten worden we op sublieme wijze weer aan het weifelen gebracht. De manier waarop dit alles verteld wordt heeft iets betoverends. Het tempo is bijna te vergelijken met de realiteit en natuurlijk worden hierbij de bekende details uitgelicht. De lichaamstaal van de acteurs, zenuwtrekjes en andere zaken. Het camerawerk is voortreffelijk en hierdoor wordt je steeds verder het verhaal ingezogen. De sfeer is dus lekker mysterieus en grimmig en ondanks dat de vertelling erg traag is vliegt de film voorbij. Toshiro Mifune zet ook deze keer weer een redelijk extreem karakter neer. Een crimineel die bijna volgens een dierlijk instinct te werk lijkt te gaan. Continue laat hij zich leiden door zijn emoties, met alle gevolgen van dien. Het karakter wat Mifune neerzet roept dus ook geen sympathie op bij de kijker. Het is eerder een gevoel van afgunst en onbegrip wat er gecreëerd wordt. Maar zijn spel is voortreffelijk en de manier waarop hij beweegt werkelijk apart te noemen. Hij lijkt een soort grote aap die de helft van de tijd voorover gebogen staat en zeker niet fris zal ruiken. De gevechten die in de film zitten lijken meer op worstelen dan op zwaardspel. Geen verfijnde samurai acties dus maar paniekerig heen en weer geschuif en 'gerol'. Maar van dit gebrek aan mooie actie merk je eigenlijk niets doordat je in je hoofd namelijk zo bezig bent het verhaal op orde te krijgen. De andere acteurs zitten net zo goed in hun rol als Toshiro Mifune. Het enige wat wel opvalt is dat hun psychotisch gelach een beetje uit de toon valt bij de rest van de film. Dit wekt een klein beetje het gevoel op van 'mens doe eens rustig' en valt dus in de categorie overacting. Maar verder is dit een intrigerend, boeiend en prachtig weergegeven film die de kijker absoluut aan het denken zal zetten.

Drager DVD
Beeld kwaliteit Redelijk (fullscreen zwart/wit)
Ondertiteling Nederlands/Frans