Hakim Alston - Sammo hung interview
Sammo Hung - Liu Chia Liang interview
Liu Chia Liang - Deleted scene's from the hope school
Regisseur Robin Shou - Behind the scene
Speelduur 110 mins - Picture gallerie
Prod. maatschappij   - Trailers

Bij films in het algemeen is het zo dat de acteurs de meeste credit krijgen. Zij zijn het gezicht van de film en diegene die op de voorgrond staan. De keuze voor het zien van een film wordt dus ook vaak bepaald aan de hand van de acteurs die mee spelen.  Regisseur komen op de tweede plaats en krijgen meer respect van echte filmliefhebbers dan het grote publiek. De regisseur bepaald hoe de film zal worden en hij legt al zijn creativiteit,  ziel en zaligheid in een project. Maar voor Hongkong is er nog een derde tak, namelijk de stuntmannen. Hun inzet, doorzettingsvermogen en lef maakt de Hongkong cinema al jaren wat het is. Eigenlijk zijn het dus ook de stuntmannen die voor de Hongkong films het meeste respect verdienen. Hoe vaak zet een gedurfde stunt niet aan tot het grijpen naar de afstandsbediening. Om vervolgens dit pijnlijk moment meerdere malen achter elkaar te bekijken. Mannen springen vanaf bruggen naar lantaren palen, vallen van daken, duiken van auto’s of laten zich keihard door een raam gooien. Er zijn maar weinig mensen die deze waaghalzen bij naam kennen. Vaak leiden ze een terug getrokken leven wat bestaat uit trainen, trainen en presteren. Met als enige wens ooit uit de schaduw te kunnen treden en een echte ster te worden. Grote namen als Jackie Chan, Sammo Hung, Yuen Biao begonnen ooit als stuntman. En bleven ondanks hun sterren status hun eigen duizeling wekkende stunts doen. Maar ‘Red trousers’ gaat niet over de bekende stuntmannen, maar probeert het verhaal van zij die hun leven wagen voor ons vermaak.

De basis van de stunt mannen gaat terug naar het begin van de vorige eeuw. Peking opera was toen vermaak nummer één. De mensen die dit uitvoerden waren goed geschoolde acrobaten, zangers en acteurs. Toen langzaam de film zijn intrede deed waren zij natuurlijk de aangewezen personen voor stunts en choreografie. Dit is ook waar deze documentaire na een intro mee begint. De intro is het begin van een korte film die als een rode draad door het verhaal heen loopt. Dit heeft regisseur Robin Shou (die grote bekendheid kreeg door zijn rol in ‘Mortal kombat’) gedaan om niet continue terug te hoeven grijpen naar ouder materiaal. Hiermee zet hij de stuntmannen van nu extra in de spotlight. Helaas is stukje film het minste deel van de documentaire. De kwaliteit van de belichting doet denken aan dat van een televisie serie. Tevens is er besloten er toch een klein verhaal in te verweven. Dit slaat kant nog wal en is compleet irrelevant voor het uiteindelijke doel. De stunts die getoond worden zijn daarentegen wel weer indrukwekkend. We krijgen goed te zien hoeveel moeite een stunt kost en hoe gevaarlijk het kan zijn. Eerst moet er geoefend worden en dan pas kan het uiteindelijk resultaat gefilmd worden. Zelfs deze opname kan niet helemaal naar wens zijn en een aantal maal over moeten. Dit kan dus betekenen dat de stuntman meerdere malen de zelfde val moet maken. Het zijn dus ook hoofdzakelijk valpartijen die we te zien krijgen. Om dit in te leiden krijgen we wat korte vechtpartijen te zien. Helaas zijn dit vrij vlot gemonteerde gevechten. Geen lange uitwisselingen van trappen en stoten. Het korte filmpje zit ook helemaal vol met digitaal vernuft. Het is duidelijk te zien dat ‘The matrix’ een grote inspiratie bron was. Buiten alle onbekende stuntmannen worden er ook bekende geïnterviewd. Liu Chia Liang, Sammo Hung,  Ridley Tsui en Jude Poyer vertellen allemaal hun verhaal. Maar het meest indrukwekkende verhaal van allemaal gaat over een ongeval. Als er tijdens een opnamen jaren geleden een kabel breekt maakt een stuntman een enorme val. Op het moment dat dit gebeurde zat hij op ongeveer tien meter hoogte. Beneden hem was rotsachtig gebied en niets om zijn val te breken. Je kan je dus wel indenken dat de landing niet zachtjes is geweest. De man is afgevoerd naar het ziekenhuis en heeft maar liefs twee jaar nodig gehad om te herstellen. In het interview wat volgt verteld hij rustig over zijn ervaring als of het de normaalste zaak is.  Ook wordt er een bezoek gebracht aan een Peking opera school in China. Hier krijgen we te zien hoe er heden ten dagen nog steeds mensen opgeleid worden. Het gaat er niet meer zo hard aan toe als vroeger, maar toch zijn de meeste er niet omdat ze het zo leuk vinden. Financiële noodzaak is vaak een belangrijke reden. Stuk voor stuk hopen ze beroemd te worden als ze de school verlaten hebben. De ironie hiervan is dat maar weinig echt succes zullen behalen. Voor de rest zal al deze zware training voor niets geweest zijn. Over het algemeen biedt ‘Red trousers’ een leuke blik in het leven van een stuntman uit Hongkong. Helemaal compleet is het niet maar ik betwijfel of een documentaire over dit onderwerp dat kan zijn. Als je wat meet te weten wil komen over Hongkong cinema is dit zeker een aanrader. Het is namelijk een leuke combinatie van spectaculaire stunts en interessante interviews. Het filmpje dat de rode draad vormt had alleen best gereduceerd mogen worden naar alleen maar de stunts.

Extra’s

Om deze DVD af te maken is er een tweede disk bijgevoegd met extra’s. Hierop zijn de complete interviews terug te vinden die voor ‘Red trousers’ gemaakt werden. De eerste keuze is het Sammo Hung interview: Natuurlijk gaat dit gesprek over stunts. Om het interview af te trappen wordt zijn scène in ‘Enter the dragon’ besproken. Helaas schakelt Sammo Hung daarna even over in het Chinees. Bij dit stuk ontbreekt de ondertiteling. De rest is wel weer in het Engels. Hierin verteld hij over zijn jeugd en hoe hij opgeleid is. Dit alles duurt ongeveer twaalf minuten en is voorzien van beelden van trainende mensen.  Liu Chia Liang Interview: De meeste interessante extra van deze DVD. Liu Chia Liang behoort namelijk tot de eerste generatie van Hongkong stuntmannen. Hij verteld hoe het er in zijn begin dagen aan toe ging, zijn eerste stunts en hoe hij succes kreeg. Ondanks zijn leeftijd ziet de man er nog aardig fit uit. Hij dwingt respect af en het is duidelijk dat Robin Shou aardig onder de indruk van hem is. Hij stelt namelijk maar een paar vragen en Liu Chia Liang doet vervolgens zelf zijn verhaal. Dit interview duurt ongeveer zeventie minuten. Xiao Xiang Yu’s hope art school: Een emotionele en aangrijpende documentaire over een Peking opera school ergens in China. Een aantal interviews met de leerlingen over hun problemen en gevoelens. We volgen ze tijdens het eten, trainingen en hun drama lessen. Echt gelukkig lijken ze niet te zijn. Stuk voor stuk missen ze hun ouders en hebben ze moeite om de toekomst vrolijk tegemoet te zien. In totaal duurt dit ongeveer vijfentwintig minuten. Behind the scene’s: De naam zegt het al. Een leuke montage van beelden die niet in de documentaire gebruikt zijn. Helaas niet langer dan drie minuten. Trailers: Diverse trailers van anderen Tai Sheng releases.

Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Taal Engels / Chinees
Uitgever Tai Seng