Chen Kuan Tai - Other releases
Lo Lieh - Color stills
Lin Hsiu Chun - Original poster
Ku Feng - Production notes
Regisseur Sun Chung -
Speelduur 98:12 mins -

Om naam te maken in de martial arts wereld moet je als beginneling soms rare streken uithalen. Met deze gedachten zag de jonge Xinshuan (Wong Yue) zijn kans schoon. Via via kreeg hij te horen dat prins Yan (Ku Feng) in het geheim de vier moordenaars wilde inhuren. Op zijn beurt nodigde Xinshuan de vier heren uit voor een gesprek. Stuk voor stuk verbaasd door de vreemde naam onder de uitnodiging (Xinshuan betekend 'De neerslachtige') komen ze allen opdagen. Op bijzonder arrogante wijze gaat Xinshuan de strijd met ze aan. Al snel blijkt dat zijn arrogantie niet geheel onterecht is. Hij komt namelijk als winnaar uit de strijd. Met de hoofden van het viertal als bewijs meldt hij vervolgens bij de prins. Deze is enigszins verbaasd door de komst van Xinshuan. Maar na enige tests besluit hij dat Xinshuan net zo goed de missie kan uitvoeren. De opdracht die hij krijgt is eigenlijk vrij simpel. Er moet een kist naar de andere kant van China gebracht worden. Als Xinshuan dit kan doen zonder in de kist te kijken krijgt hij een enorm geldbedrag. Vol goede moed begint de jonge vechter aan de missie. Alleen het nieuws verspreidt zich snel door het land. Iedereen die iets is in de martial arts wereld is richt zich nu op de mysterieuze kist. En dit zonder dat ze weten wat er inzit. Het geldbedrag dat Xinshuan krijgt voor het transport maakt al duidelijk genoeg hoe waardevol het moet zijn. Het wordt dus geen makkelijke reis. Toch is Sinshuan vol goede moed en wil hij koste wat kost zijn naam vestigen in de martial arts wereld.

Sun Chung behoort absoluut tot een van de beste regisseurs van de Shaw brothers. Al zijn films getuigen van inventiviteit, niveau en visie. Het is dus ook niet vreemd dat hij telkens opnieuw weer weet te verrassen. 'Rendevous with death' onderscheidt zich wat verhaal betreft misschien niet van andere wu xia films. Maar de grote kracht zit hem in de duidelijkheid en de manier waarop hij het voor elkaar krijgt zoveel boeiende personages in een film te krijgen.

Eigenlijk is 'Rendevous with death' een soort 'roadmovie'. De hoofdpersoon moet van punt A naar punt B weten te komen zonder kleerscheuren. Op zich een eenvoudige opdracht. Maar als opeens iedereen weet dat je onderweg bent wordt het een ander verhaal. De opbouw in dit alles is erg sterk. Het is vooral de vraag 'Wat zit er nu eigenlijk in die kist' die de kijker van begin tot het einde bezig houdt. Maar hiermee zijn we er nog niet. Zoals in bijna elke wu xia film barst het van de subplots en personages. Iedereen met zijn eigen verborgen missie of idee. Regisseur Sun Chung neemt rustig de tijd om iedereen te introduceren. Het is dus niet zo dat je in de eerste twintig minuten dertig gezichten en bijpassende namen moet onthouden. Dit gaat geleidelijk aan en hierdoor is er goed overzicht te houden. Saai of verwarrend wordt het dus geen moment.

De visuele stijl van Sun Chung laat zich typeren door het gebruik van groothoeklenzen, handcamera's en perfect en apart gekozen camera hoeken. Opvallend is dat de eerste twee in deze film niet zo nadrukkelijk aanwezig zijn. Heel af en toe flitst er iets wat op deze manier gefilmd is voorbij. Door de snelheid waarmee dit gebeurt krijg je amper de tijd om het te verwerken. Hiermee wordt een heel apart effect gecreëerd. Wat camerahoeken en opstellingen betreft is Sun Chung perfect op dreef. Alles lijkt tot in de puntjes uitgedacht te zijn. Hierbij speelt hij op bijzondere wijze met ruimte en diepte. De uitbundige Shaw sets worden hierdoor beter benut dan ooit te voren.

Tot nu toe lijkt alles perfect te zijn. De sfeer is goed, het verhaal is duidelijk en de beelden prachtig. Er is alleen één keuze die Sun Chung best anders had mogen maken. De hoofdrolspeler Wong yue komt namelijk niet heel erg overtuigend over als jonge martial arts genie. Hij heeft absoluut de branie voor de rol. Alleen de vaardigheid om dit ook waar te maken ontbreekt. Zijn kung fu is en blijft gemiddeld. Hij is ook totaal niet afgetraind en eigenlijk is hij nog iets te speels. Ook de keuze van wapens die hij hanteert had beter gekund. Hij draagt namelijk een parasol met zich mee. Hierin zit een zwaard verstopt en een aantal andere gadgets. Een parasol is geen verstandige wapenkeuze. Je kan er niet snel mee bewegen en erg stevig is het ook niet. Toch komt het in de choreografie redelijk over maar erg overtuigend is het niet.

Een verkeerde keuze van hoofdrolspeler kan gebeuren. Gelukkig is het niet zo erg dat het de film verpest of ontkracht. Hier zorgen de andere rollen namelijk wel voor. En dat kan ook niet anders want verder zijn er bijna alleen maar gevestigde namen te zien. Ku Feng speelt de prins. Dit doet hij op dezelfde felle manier als altijd. Deze man blijft toch een geweldig acteur met een enorme uitstraling. Chen Kuan Tai speelt een arrogante en rijke martial arts meester. Hij is statig en bewijst dat hij enorm veel ervaring met acteren heeft. Maar er is er maar een die absoluut de show steelt. Lo Lieh is namelijk in top vorm. Extreme rollen zijn hem op het lijf geschreven. Dit is iets wat bij de meesten wel bekend is. Hoe gekker hoe beter is absoluut een motto wat voor hem van toepassing was. Hier speelt hij een bedelaar die bevriend raakt met het hoofdpersonage. Hij is eigenaardig, haalt continue rare streken uit en het wordt maar niet duidelijk wat er in zijn hoofd om gaat. Naast deze grotere rollen zijn er ook kleine optredens te zien van Wang Lung Wai, Yuen Wah en Chan Shen.

Normaal gesproken zijn de gevechten in een wu xia film niet zo heel belangrijk. Ze worden van veraf gefilmd en de technieken zijn niet echt bijzonder. Natuurlijk is 'Rendevous with death' nog geen kung fu film. Toch wordt er van veel dichterbij gefilmd en is de choreografie een stuk beter uitgedacht dan gebruikelijk. Er wordt een ruime variëteit aan wapens gebruikt maar de grote kracht zit hem in de opbouw.

Hoe je het ook wendt of keert 'Rendevous with death' is topvermaak. Alles wat een film goed maakt is aanwezig. De sfeer is subliem, het verhaal goed uitgewerkt, de beelden prachtig en de personages lekker over de top. De verkeerde keuze van het hoofdpersonage is dus ook makkelijk te vergeven.