Wang Lung Wei - n.v.t.
Hui Ying Hung -
Ching Tao -
Regisseur Lui Chai Liang -
Speelduur 100 Min -
Productie maatschappij Shaw brothers -

De baas van een fabriek (Wang Lung Wei) die stoffen kleurt, laat een aantal van zijn Manchu vrienden komen om te helpen. Deze heren moeten natuurlijk betaald worden dus moet het personeel loon in leveren. Al snel komen de werkers in opstand, maar worden keihard op hun plek gewezen. Verslagen zinnen ze op wraak, maar de middelen of de kracht om echt iets terug te doen ontbreekt. Ze vinden de oplossing bij Chun Chen Chi (Lui Chai Hui), een broer van een van de arbeiders die zijn geld verdiend door op straat te acteren en mensen te belazeren. Samen bedenken ze een plan waarin Chun Chen Chi zich voordoet als de monnik, San Te om zo hun onderdrukkers op hun plek te wijzen. Het plan lijkt te lukken en ze krijgen het zelfs even voor elkaar dat ze hun loon terug krijgen. Maar de baas vertrouwt het zaakje niet, want waarom zou San Te zich hier mee bemoeien en daagt hem uit voor een gevecht om hem te ontmaskeren. Teleurgesteld besluit Chun Chen Chi naar Shaolin te gaan en les te krijgen van de echte San Te om af te maken waar hij aan begon.

Het tweede deel uit de driedelige 36th chamber serie. De film heeft vrij weinig met het eerste deel te maken, behalve de hoofdrol speler en de trainingen in de Shaolin tempel. Lui Chai Hui neemt een andere rol op zich dan de monnik San Te. Een naïeve zwendelaar die alles goed bedoeld en nog al eens wat stoms doet. De training die hij onder gaat doet hij met overtuiging en zorgen er voor dat je regelmatig met een glimlach zit te kijken. Het bewijs wordt geleverd dat je van het in elkaar zetten van bamboe steigers ook kung fu kan leren. En het resultaat is verrassend, de ene na de andere tegenstander wordt in de knoop gelegd of vast gebonden aan een stok. Alles heeft een beetje een melig karakter en humor wordt gemengd met een wat dramatische verhaal. Het serieuze wordt er een beetje afgehaald door de stommiteiten van Lui Chai Hui en de enorme voortanden van Hsiao Hou. De nadruk ligt dus niet op het vechten, maar er is naar een goede balans tussen alles gezocht. Wang Lung Wei speelt de schurk van het verhaal en heeft zoals altijd zijn norse uitstraling, maar helaas heb ik beter gevechten van hem gezien. Ik denk ook niet dat het de bedoeling was met 'return to the 36th chamber' een kung fu knaller te maken, want anders was Hsiao Hou wel beter benut. Helaas komt deze top atleet niet in actie, maar speelt hij iemand die absoluut geen verstand van kung fu heeft. Maar het gebrek aan mooie gevechten maakt het absoluut geen slechte film. De trainingen zijn leuk en inventief en komen op een leuke manier terug in de gevechten en het gemoedelijk sfeertje laat een leuke indruk achter. Zeker de moeite van het kijken waard maar verwacht dus geen non stop kung fu film.

Drager Video 'Return to the 36th chamber' Celestial dvd release
Uitgever Warner home video