Lee Fat Yuen - Directe scene toegang
Chan Siu Pang - Upcoming releases
Kim In Chu -
Regisseur James Nam -
Speelduur 85 min -
Prod. maatschappij IFD films -

Nadat Ma Tien-shun zijn leider vermoord heeft, wordt hij de leider van de 72 Silver-Bronze Lo Han Clan. Deze clan heeft een klein leger van 72 mannen onder zich. Al deze mannen hebben een bronzen of zilveren huid en zijn onkwetsbaar. Om zijn positie vast te stellen is Ma op zoek naar een bijzonder boek dat hem speciale krachten zal geven. Bijna tegelijkertijd verschijnt Lau (Casanova Wong) ten tonele. Een man die samen met zijn kind van nog geen jaar oud die opzoek is naar de moordenaar van zijn vrouw. Nog niet zo lang kwam zij om het leven terwijl ze het boek probeerde te beschermen waar Ma Tien-shun nu naar op zoek is. Lau krijgt hulp uit onverwachte hoek als hij een nogal vreemde Shaolin monnik redt van een stel gangsters. Deze monnik noemt zichzelf de onzichtbare dief en maakt er een gewoonte van om wapens van bekende vechters te stelen. Tijdens een gevecht raakt Lau zwaar gewond, maar wordt door de monnik gered. Hij brengt Lau samen met zijn kind naar een vrouw die hem nog wat verschuldigd was en laat zijn wonden verzorgen. Als het beter gaat ontmoet hij tijdens een van zijn wandelingen Wu Kuo (Phillip Ko). Een priester met lang zilver haar en een meester in kung fu. Samen met deze meester begint hij aan zijn voorbereiding om wraak te nemen op Ma Tien-Shun en zijn onoverwinnelijk leger.

Casanova Wong en Philiip Ko zijn toch niet de minste in het old skool kung fu genre. Je zal dus ook verwachten dat dit een absolute topper zou moeten zijn. Maar helaas is dit niet het geval. De film werd geproduceerd door IFD een Koreaanse film maatschappij die bijzonder low budget te werk ging. Over het goed opbouwen van een verhaal moesten ze nog veel leren. Hierdoor zijn de verkeerde dingen dus ook naar voren gehaald. De gehele film is dus bijzonder omsamenhangend geworden. De kleding ziet er vrij goedkoop uit en de enige die er echt goed uit ziet is Phillip Ko. Zijn verschijning is welles waar niet origineel, maar werkt wel perfect. Tevens weet hij de beste gevechten uit de film op zijn naam te zetten. Natuurlijk is dit niet onlogisch, want zijn ervaring is legio. Casanova Wong komt er iets minder goed vanaf. Zijn beenwerk is zoals altijd superieur, maar zijn armen blijven ver achter. Verder is er voor een nogal aparte choreografie gekozen. Weinig lange series met bewegingen en bijna geen acrobatiek. De acteurs draaien tijdens een gevecht continue om elkaar heen en maken af en toe een aanval. Het doet een klein beetje denken aan de basis bewegingen van capoeira, maar dat wat minder open. Dit is voor IFD een manier van gevechten weergeven die zij meestal hanteren. Waarschijnlijk is hier voor gekozen omdat er nogal een gebrek was aan fatsoenlijke martial arts acteurs. Hierdoor wordt het natuurlijk al snel moeilijk om gecompliceerde gevechten in beeld te brengen. Iets wat door het lage budget natuurlijk ook nog eens niet makkelijker gemaakt word. Niet echt verpletterende gevechten dus. Hetzelfde was in een film als ‘Mighty four’ van de zelfde makers ook het geval. Alleen in deze film waren personages en actie zo extreem dat de film het uitstekend als cult film deed. Door het serieuze karakter van dit verhaal valt er dus ook niet extreem veel te lachen. Toch is het acteerwerk niet eens zo slecht te noemen. Het neigt een beetje naar overacting, maar komt samen met de extreme, ,Engelse in gesproken, stemmen wel grappig over.  Wat ook wel weer apart is de enorme hoeveelheid gouden en zilveren verf die er gebruikt moet zijn voor het leger van 72 Silver-Bronze Lo Han Clan. Er lopen namelijk nogal wat mannen rond die compleet gebodypaint zijn. ‘Rivals of the silver fox’ is dus echt een soort film waar je van moet houden. Voor IFD is dit de standaard kost, maar niet iets waar de meeste mensen naar opzoek zijn als ze het over een kung fu film hebben. Aanschaffen op eigen risico dus.

Drager dvd (reg 0)
Beeld kwaliteit Goed (fullscreen)
Geluid kwaliteit Redelijk