Michael Hui - Theatrical & extended version
Gao Yuen Yuen - Trailers & teasers
Chen Baoguo - Music video
Regisseur Benny Chan - Deleted scene
Speelduur 134 mins - Behind the scene
Prod. maatschappij JCE movies - Making of

Samen met Octopus (Louis Koo) vormt Tongs (Jackie Chan) het operationeel deel van een inbrekers trio. De organisatie wordt verzorgd door Landlord (Michael Hui). Hij heeft het tweetal opgeleid, haalt opdrachten binnen en verdeeld de buit. Door hun inventiviteit zijn hun inbraken altijd succesvol en ze halen dus ook veel geld binnen. Er is alleen een probleem. Tongs is een notoire gokker, Octopus geeft al zijn geld aan vrouwen uit en Landlord bewaard al jaren alles wat hij binnen krijgt. Dit is dus ook de reden dat hij op een dag besluit er mee te stoppen. Hij is te oud geworden en het is tijd voor zijn pensioen. Maar erg lang duurt het niet. Als hij een keer even niet thuis is wordt er bij hem in gebroken. Tot zijn grote schrik heeft de inbreker zijn kluis gekraakt en is al zijn geld weg. Zijn frustratie hierover is enorm. En deze is zelfs zo groot dat hij een klus accepteert die hij normaal nooit aan zou nemen. De afspraak die het trio had was namelijk nooit bij mensen lichamelijke schade aan te richten met hun diefstallen. Hij zegt tegen Tongs en Octopus dat het om een normale klus gaat waar veel geld mee te verdienen is. Deze stemmen meteen in. Beide zitten financieel compleet aan de grond en geld is erg welkom. Tijdens de kraak verbazen ze zich er alleen wel enorm over dat er zo weinig in de kluis zit. En dat Landlord mee wilde is ook al wel een beetje vreemd. Als ze hem gaan zoeken vinden ze hem in de kinderkamer van het huis. Hier is hij net op het punt om de baby van het gezin te ontvoeren. Er ontstaat een flinke discussie tussen het trio. Maar als Tongs en Octopus even niet opletten knijpt Landlord en tussen uit. Bij de auto ontmoeten ze elkaar weer en uiteindelijk wordt er besloten het jongetje toch maar mee te nemen. Alleen de rit naar de afleverplek verloopt niet helemaal soepel. Landlord wordt gearresteerd voor roekeloos rijden en belandt voor een week in de cel. Octopus en Tongs hebben geen idee wie de opdrachtgever is. Voor hen zit er niets anders op dan te wachten tot Landlord vrij komt. Alleen dit pakt even heel anders uit dan verwacht. Want niet alleen de baby zorgt voor problemen. Ook de opdrachtgever en de politie is ze al vrij snel op het spoor.

Met een verhaal als dit, is de vergelijking met 'Three man and a baby' al snel gemaakt. Echt onterecht is dit niet te noemen. Het grote verschil is alleen de toevoeging van typische Jackie Chan actie en humor. Verder is het een prototype Hongkong komedie die net even iets te langdradig is.

Op het eerste gezicht is het verhaal heel simpel en een goede basis voor een actiekomedie. Alleen dit wat voor regisseur Benny Chan niet voldoende. Hij wilde meer en heeft dus ook enorm zijn best gedaan om de personage heel veel mee te geven. Hierdoor is het woordje drama ook nog eens toegevoegd aan de genre stempel. En of dit nu zo een goed idee was valt te bezien. De film komt hierdoor namelijk heel traag op gang. Er valt een gat van een half uur tussen de grappig en vlotte introductie en de eerst volgende tekenen van actie of humor. In deze tussenpose krijgen we te zien hoe Louis Koo met zijn eigen vrouw en andere vrouwen omgaat. Hoe erg Jackie Chan verslaafd is aan gokken en hoe de relatie met zijn vader is. En hoe het er bij Michael Hui en zijn geestelijk zieke vrouw thuis aan toe gaat. Toch redelijk zware kost als je veracht eens lekker ontspannen te lachen. Maar als dit allemaal achter de rug is komt de vaart wel weer een beetje terug. We belanden in kluchtachtige verwikkelingen, komische gevechten en indrukwekkende en pijnlijke stunts.

Een typische Jackie Chan film is dit dus ook niet te noemen. Voor een deel wel maar Benny Chan heeft een hele andere manier van filmen. Zijn benadering is een stuk mindere flitsend dan waneer Jackie Chan de regie in handen heeft. Dit heeft vooral zijn weerslag op de actiescènes. Normaal gesproken spelen emoties een heel belangrijke rol. Na een gevaarlijk stunt kregen we een close up van het gezicht van de uitvoerder. Dit maakt je extra betrokken bij het geen je net gezien hebt. In 'Rob-B-hood' zitten genoeg indrukwekkende stunts alleen goed overkomen doen ze niet. Jackie Chan beklimt een achtbaan terwijl er karretjes rond rijden. Haalt halsbrekende toeren uit met auto's. Springt van een gebouw af via de vele airconditionings, die aan buitenkant hangen. Glijdt van hele hoge trapleuningen. En dit is nog maar een kleine opsomming van hetgeen er allemaal gebeurt. Maar echt tijd om de gevaren hiervan goed in te laten werken is er niet. Er wordt verder gegaan als of het allemaal heel normaal is. Stunts moeten behandeld worden als een spektakel en niet als luchtig tussendoortje. Vuistgevechten zitten er natuurlijk ook in. Deze volgens de bekende formule en werken prima. Jackie Chan is nog steeds even flexibel maar wel een tikje langzamer. En natuurlijk wordt er hier en daar gebruik gemaakt van computer toevoegingen en touwtjes. Maar er mag gezegd worden dat dit bijna onzichtbaar gedaan is.

Zoals altijd speelt Jackie Chan eigenlijk zichzelf. Dit keer een iets beter uitgediept en ingetogener ,maar het blijft Jackie Chan. Louis Koo doet het goed als dommige, gebruinde vrouwen versierder en Michael Hui is zoals altijd niet serieus te nemen. Het niveau van het acteerwerk is prima in orde en vormt een sluitend geheel. Geen overdreven slapstick momenten maar doordachte en goed getimede humor. Ter ondersteuning van dit trio zijn veel oude en nieuwe bekende van stal gehaald. Zo zien we Yuen Biao als politie agent. Hij komt een klein beetje in actie. Hierbij laat hij zien dat ook hij zich prima kan redden. Evenals Jackie Chan is hij iets stijver en trager, maar het ziet er nog steeds goed uit. Charlene Choi speelt het vriendinnetje van Louis Koo. En ze doet dit even zeurderig als altijd. Voor het drama gedeelte is er een acteur ingeschakeld die zijn sporen wel verdient heeft. Shaw brothers veteraan Ku Feng zet namelijk op bijzonder stijl volle wijze de vader van Jackie Chan neer. De extreme woede in zijn ogen heeft plaats moeten maken voor frustratie. Maar ook deze rol brengt hij voortreffelijk tot een eind. Een acteur die we ook niet mogen vergeten is Chen Baoguo. Hij speelt de schurk van de film. En ondanks dat hij niet echt veel in beeld is laat hij toch een goede indruk achter. Andere bekende acteurs in de kleine rollen zijn Ken Lo (met kale kop en tatoeage), Nicholas Tse en Daniel Wu. En natuurlijk mogen we baby Matthewniet vergeten. Het mannetje is enorm vertederend en hier wint hij absoluut de kijker mee.

We kunnen dus stellen dat 'Rob-B-hood' heel wat anders is dan je in eerste instantie zou verwachten. Helemaal als de de trailer gaat bekijken. Dit doet vermoeden dat je met een anderhalf uur durende actiekomedie te maken hebt. In plaats hiervan is het meer een drama met wat actie en personage die een steekje los hebben. De film duurt ook nog eens een stuk langer dan de normale speelduur. We moeten dus ook niet vreemd opkijken als we straks een hele andere westerse versie krijgen. Maar Jackie Chan blijft Jackie Chan en als je een zwak voor hem hebt zal ook deze film je zeker wel bekoren.

Als het om de extra's gaat krijg je bij deze Joy sales DVD absoluut waar voor je geld. Op de eerst DVD alleen al zijn namelijk twee versie's van de film terug te vinden. De eerste is de gewone bioscoop versie van 121 minuten. De andere is de maar liefs 134 minuten durende extended version. Daarnaast bevat deze schijf ook nog een audio commentaar van de regisseur met Engelse ondertiteling. De tweede DVD gaat hier nog even dunnetjes over heen. Hierop is werkelijk alles te vinden wat ook maar met de film te maken heeft. In totaal zijn er vier verschillende Trailers en twee TVspots aanwezig van de film. Ook de clip van de titelsong staat er zowel in de Mandarin als Cantonese op. De Making of duurt maar liefs tweeëntwintig minuten. Hierin worden beelden van de opnamen gemengd met interviews. Uiteindelijk wordt het afgesloten met een van de trailers. Onder de knop Behind the scenes bevinden zich maar liefs dertien verschillende hoofdstukken. Allemaal behandelen ze een ander onderwerp. De tijdsduur van deze filmpjes variëren van drie tot tien minuten. De Photogallery biedt voor de variatie eens geen beelden uit de film. We hebben hier de keuze uit vijf verschillende hoofdstukken. Zo worden er foto's vertoond van de première in Cannes, diverse persconferenties en van de film opnames. Bij het maken van de uiteindelijke film zijn er een boel scènes ongebruikt gebleven. Deze zijn terug te zien in een Deleted scenes montage van maar liefs tweeëntwintig minuten. Het laatste wat we op de disk vinden is Star trip. Hierin zien we Jackie Chan aan het woord tijdens verschillende promotie campagnes. Helaas ontbreekt hier bij de Engelse ondertiteling en het duurt tien minuten.

Drager DVD (2 disks) (reg 3)
Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35.1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1)