Hui Hiu Dan - Lobbycards gallery
David Wu -
Billy Chow -
Regisseur Jamie Luk -
Speelduur 93:23 Mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Als Ryuichi Yamamoto ontdekt dat hij een menselijk brein kan overbrengen naar een robot neemt hij de proef op de som. Hij bereidt alles voor in zijn laboratorium. Alle machines zijn gereed en de niet van menselijk te onderscheiden robot ligt klaar. Om zijn brein in de robot te krijgen moet Ryuichi Yamamoto alleen wel eerst dood zijn. Met de video draaiend pleegt hij zelfmoord. Het experiment is succesvol en niet veel later wordt hij wakker in de robot (Billy Chow). Het eerste wat hij doet is het ontvoeren van de zoon van een rijke Arabier. Hiermee hoopt hij genoeg geld binnen te halen om zijn verdere experimenten te kunnen financieren. Tijdens de ontvoering wist hij agente Linda Lin (Chikako Aoyama) dodelijk te verwonden. Hierdoor neemt de politie de zaak extra hoog op. Ze hebben alleen geen idee wie ze tegenover zich hebben. Gelukkig bieden dokter Sara (Hui Hiu Dan) en haar assistente Ann (Amy Yip) hun hulp aan. Zij zijn experts op het gebied van robots en weten precies hoe ze deze zaak moeten aanpakken. Een mens zou niet opgewassen zijn tegen Ryuichi Yamamoto. Ze hebben dus een robot nodig en het liefst een met een menselijk brein. De keuze valt natuurlijk al snel op de Linda Lin. De corpschef gaat akkoord en niet veel later loopt Linda Lin gewoon weer rond. Haar omgeving weet van niets en dus denkt iedereen dat ze het incident overleefde. Ondertussen is Ryuichi Yamamoto helemaal doorgeslagen. Op brute wijze vermoordt hij de een na de andere prostituees en mishandelt hij diverse mensen. Het is dus zaak dat hij zo snel mogelijk gevonden wordt.

Met een actrice als Amy Yip in een van de hoofdrollen kan je er wel van uitgaan dat de film een erotische tintje heeft. Maar 'Robotrix' is meer dan erotiek alleen. Op typische Hongkong wijze worden actie, humor, science fiction en bruut geweld met elkaar vermengd. Wat hieruit ontstaat is een rare mix waar niet echt veel van klopt. Maar ondanks dat het filmtechnisch enorm rammelt is het allemaal toch nog enorm vermakelijk.

Regisseur Jamie Luk Kim-Ming begon als acteur bij de Shaw brothers aan het einde van de jaren zeventig. Zijn carrière als acteur kwam niet echt van de grond en hij bleef kleine rolletjes spelen. Maar film had wel heel erg zijn interesse en dus bemoeide hij zich met alle facetten. Dit zowel voor als achter de schermen. In 1985 begon hij zelfs te regisseren. Ook hiermee was hij niet erg succesvol. Tot vandaag de dag is 'Robotrix' zijn meest bekende film te noemen. Hiervoor schreef hij zelf het verhaal dus alles credits gaan werkelijk naar hem.

Als we naar de film als geheel gaan kijken is het een enorme puinhoop. Er is een simpel verhaal bedacht maar voor de uitwerking is geen tijd genomen. Het gene waar mee begonnen wordt is dus ook al snel vergeten. In plaats hiervan moeten we het doen met zinloze actie of seksscènes. Deze worden bij elkaar gehouden door flauwe humor en opvallend serieuze momenten. Gelukkig loopt het allemaal wel lekker door. Hier komt bij dat de personages grappig zijn en de situaties zo bizar dat ze leuk worden. Een raar brouwsel dus.

De nadruk in 'Robotrix' ligt vooral op het vrouwelijk schoon. De hoofdrollen zijn weggelegd bij Amy Yip, Chikako Aoyama en Hui Hiu Dan. Allemaal hebben ze hun moment van naakte glorie in de film. Vreemd genoeg is Amy Yip de gene waarvan we het minst te zien krijgen. De andere twee dames gaan geheel uit de kleren en er blijft eigenlijk niets bedekt. Maar Bij Amy Yip wordt alles subtiel verstopt. Dit is nog best knap te noemen. Want ze is volledig naakt maar telkens is er wel iets anders voor haar tepels te vinden. Grappig, want Amy Yip kreeg juist haar bekendheid door haar enorme borstomvang. De mannelijke hoofdrol ligt bij David Wu. Hij speelt zijn rol vrij monotoon maar gelukkig past dit  prima  bij de rest van de film. Billy Chow is de gene die voor het spektakel zorgt. Bruut als altijd baant hij zich een weg door de film. Zo af en toe slaat hij iemand zijn schedel in of rost hij met zijn vuist dwars door een buikwand heen. Situaties die doen denken aan het gewelddadige 'Story of riky' die een jaar later gemaakt zou worden. Dit wordt op een vergelijkbare wijze in beeld gebracht. Het bloed vliegt dus ook lustig in het rond.

De gevechten in de film zijn redelijk standaard. Wat het bijzonder maakt is dat ze uitgevoerd worden door dames. Ze staan hun mannetje prima en hun bewegingen zijn goed gechoreografeerd. De man verantwoordelijk hiervoor was niemand minder dan Yuen Tak. En aangezien Yuen Tak een vrij vrouwelijk bouw heeft zal hij ook wel als stuntdubbel hebben gefungeerd. Hiervoor heeft hij een aantal behoorlijk brute valpartijen op zich genomen.

Wat natuurlijk heel erg belangrijk is in een semi science fiction film zijn de special effects. En het mag gezegd worden dat deze erg verassend zijn. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je dit vanuit Hongkong begrippen gaat bekijken. Leg je 'Robotrix' namelijk naast 'The terminator' of 'Robocop' (hier komt duidelijk de inspiratie vandaan) dan valt het natuurlijk enigszins tegen. Het robot gedeelte voldoet prima. Wat alleen aan de matige kant is zijn sommige sets. Deze doen heel erg jaren zeventig aan. Hierdoor is de film ook wat lastig in 1991 te plaatsen en lijkt het eerder een film uit midden jaren tachtig.

Voor de muzikale ondersteuning valt de film terug op zouteloze keyboard muziek. Niet echt bijzonder maar dit geeft het allemaal wel weer een apart sfeertje mee.

Als we het allemaal zo op gaan tellen is 'Robotrix' niet echt een film om heel erg warm voor te lopen. Het verhaal is slecht en de actie niet super. Toch heeft de film die typische Hongkong sfeer die het allemaal leuk maakt. De grote kracht hiervan zit hem in het feit dat werkelijk alles kan gebeuren. De film is totaal onvoorspelbaar en weet dus te verrassen, te verbazen en soms zelf te choqueren. Je gaat dus werkelijk door alle mogelijke emoties. Hier komt ook bij dat Amy Yip en Chikako Aoyama bijzonder prettige dames zijn om naar te kijken. Dit maakt het allemaal weer dragelijk en het is dus best een leuke manier om anderhalf uur bij je tv door te brengen.

Beeld kwaliteit Goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Taal Cantonese