John Lone -
Devon Aoki -
Luis Guzman -
Regisseur Philip G. Atwel -
Speelduur 102:51 mins -
Prod. maatschappij Lionsgate -

Naast de Italiaanse maffia zijn het de Chinese triades en de Japanse Yakuza die het meeste macht hebben in de Amerikaanse onderwereld. Deze groeperingen zijn zo goed georganiseerd dat ze bijna niet te stoppen zijn. Om hier toch een poging toe te wagen wordt er een speciaal team in het leven geroepen. Jack Crawford (Jason Statham) staat samen met Li Chang (John Lone) aan het hoofd van deze afdeling. Samen zoeken ze koortsachtig naar bewijs in de hoop iets te vinden waarmee ze de bendes een halt toe kunnen roepen. Af en toe behalen ze een kleine overwinning. Één daarvan is het doden van Rogue (Jet Li) een beruchte huurmoordenaar van de Yakuza. Tijdens een vuurgevecht weet Li Chang hem in het gezicht te schieten maar het lichaam wordt nooit gevonden. Niet veel later duikt Rogue toch weer op. Hij vermoordt Li Chang en zijn vrouw en kind als wraak. Daarna verdwijnt hij compleet. Jack Crawford is verscheurd door verdriet en woede. Hij verwaarloost zijn vrouw en kind en is alleen maar met zijn werk bezig. Hij wil niet liever dan wraak of het vernietigen van de triades en Yakuza. Drie jaar later lijkt Rogue opeens terug te zijn. Een belangrijke Yakuza leider wordt samen met zijn mannen op brute wijze vermoord. Jack Crawford leeft helemaal op en hoopt zijn kans dit maal te kunnen grijpen. Alleen makkelijk wordt het niet. Rogue zijn uiterlijk is namelijk compleet veranderd. Ook het spel wat hij speelt lijkt totaal niet logisch. Het lijkt er op dat hij beide partijen tegen elkaar opzet. Voor Jack Crawford maakt het eigenlijk allemaal niet uit. Waar het hem om gaat is dat hij uiteindelijk wraak kan nemen op de dood van zijn vriend en partner.

Jason Statham behoort samen met Jet Li tot de actiesterren van dit moment. Beiden waren jaren geleden al eerder samen te zien in 'The one'. Een film die niet echt goed scoorde. Na die tijd is Jason Statham erg gegroeid en Jet Li zijn naamsbekendheid in het westen is enorm toegenomen. Een tweede project samen was dus ook niet te voorkomen.

'Rogue assasin' brengt de twee actie helden wederom samen. Ditmaal heeft Jason Statham de hoofdrol en mag Jet Li de tweede viool spelen. Hiermee lijkt het me duidelijk wie er in het westen bij het grote publiek beter scoort. Ze staan tegenover elkaar en vertegenwoordigen elk een andere zijde van de wet. Dit zorgt natuurlijk voor het nodige vuurwerk. Maar actie zonder verhaal is niet denkbaar en dus hebben ze toch iets bedacht. Erg lang is dit echter niet geweest. Het verhaal is dus ook simpel te noemen. Er vallen gaten in en de diepgang ontbreekt. Niet vreemd als je bedenkt dat dit regisseur Phillip G. Atwel zijn eerste echte film is. Hiervoor hield hij zich vooral bezig met het maken van videoclips van rappers. Hierin hoef je alleen maar voor mooie beelden te zorgen en karakter opbouw is niet belangrijk. Zo lijkt het verdriet dat Jack Crawford van de dood van zijn vriend/collega heeft een wassen neus. De mensen in zijn team worden niet voorgesteld en zijn nieuwe partner blijft een leeg omhulsel. Tevens worden er ook nog eens veel te veel personages bij het geheel betrokken. Hierdoor weet je niet meer wie nu triade is of Yakuza. Vreemd genoeg zitten er wel redelijk wat dialogen in de film. Deze geven alleen niet de informatie die nodig is om het boeiend te maken. Zo kan het gebeuren dat actie scènes compleet zinloos lijken. Schieten om het schieten is nooit een goed idee. Toch komt het hier meerdere malen voor. Uiteindelijk wordt er nog wel een verrassende plotwending tegen aan gegooid. Deze is leuk bedacht maar tegenstrijdig in de uitvoering. Heel erg nodig was dit ook niet. Het maakt het verhaal namelijk alleen maar ongeloofwaardiger.

Visueel gezien is er eigenlijk niets aan te merken op 'Rogue assasin'. Individueel werken de scènes goed en op dit vlak heeft de film zeker zijn momenten. Vooral de openingsscène weet verrassend uit de hoek te komen. Hiermee wordt de kijker aardig op het verkeerde been gezet. Daarnaast zijn de schietpartijen best spectaculair. Het had misschien wat overzichtelijker gekund maar je kan niet alles hebben. Voor mensen die van mooie auto's houden is er ook genoeg te zien. Vooral de wagen waarin Jet Li zich mag verplaatsen is bijzonder en de auto van Jason Statham mag er wezen. Verder zijn er nog een handje vol auto's te zien waar de gewone man alleen maar van kan dromen. Qua omgeving begeven we ons hoofdzakelijk in en om San Francisco. We bezoeken clubs, buitenhuizen, Chinatown en ga zo maar door.

Wat het meest opvalt aan 'Rogue assasin' is de soundtrack. Deze is opzwepend en zorgt voor een goede sfeer. Er wordt veel gebruik gemaakt van opzwepende trommels in combinatie met de gehele concertbak. Maar ook hiphop beats met elektronische geluiden en elektrische gitaren worden niet geschuwd. Hier en daar zijn er ook nog wat oosterse invloeden te horen. Kortom een soundtrack die bijzonder goed bij een actie film past.

We weten allemaal dat Jason Statham een stoere kerel is. Dit kan je zo wel zien aan zijn gedrag en voorkomen. Regisseur Phillip G. Atwel doet dus ook niet te veel moeite om dit beeld enigszins aan te passen. Hij laat Jason Statham dus ook precies doen waar hij goed in is. Verder geeft hij het personage weinig mee. Veel moeite voor deze rol hoefde hij dus ook niet te doen. Hetzelfde geldt ook voor Jet Li. Ze zijn in beeld maar acteren is niet echt nodig. Alleen voor de actie hebben ze zich nog een beetje moeten inspannen. De gevechten zitten goed in elkaar maar komen niet boven het gemiddelde uit. Helaas kunnen we niet anders concluderen dat de eens geweldige Corey Yuen het als choreograaf voor westerse films niet zo goed meer doet. Dit is zijn zoveelste tegenvallende poging en het vertrouwen begint nu een beetje weg te zakken.

'Rogue assasin' valt eenvoudig gezegd erg tegen. Het verhaal brengt niks nieuws, de schietpartijen zijn onoverzichtelijk, de acteurs hoeven zich niet echt in te spannen en de man tegen man gevechten bekoren niet echt. De twee zaken die een compliment verdienen zijn de muziek en het visuele aspect van de film. Eigenlijk niet vreemd als je bedenkt dat dit Philip G. Atwel zijn eerste film was. Hiervoor maakte hij een aantal video clips voor de grootste rappers van dit moment. Hierin zijn de zaken waarin hij te kort schiet ook niet belangrijk. Hetgeen waarin hij uitblinkt echter wel en dus was dit resultaat te verwachten. Verwacht dus niets innovatiefs en kies voor 'Rogue assasin' als je behoefte hebt aan een hersenloos avondje film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1, DTS, Stereo)
Taal Engels of Cantonese