Ku Feng - New releases
Phillip Ko - Color stills
Lo Leih - Original poster
Regisseur Lu Chin Ku - Production notes
Speelduur 87 min - Biograpy and selected filmography
Productie maatschappij Shaw brothers -

De geheimendienst van het keizerlijk hof staat bekend om hun meedogenloosheid als het gaat om het achterhalen van criminelen. Uit de duizenden mannen die zich aanmelden volbrengen slechts een enkele de training. Als tijdens deze training blijkt dat je niet geschikt bent om bepaalde orders uit te voeren en twijfelt aan de leiding, wordt je met de dood bestraft. De leider van deze groep Zhao Wiyi (Ku Feng) gaat zelfs zo ver dat hij zonder het tonen van enige emotie leden van zijn eigen familie laat liquideren. Zhao Bufa (Leung Kar Yan) is de oudste zoon van Zhao Wiyi en heeft de leiding over de troepen. Zijn gevoel voor rechtvaardigheid is groot en hij doet alles uit liefde voor volk en vaderland. De keizer is een losbol die zich meer bezig houdt met vrouwen, dan het regeren van het land. Eunuch Wang Zhen (Lau Wing) maakt hier dankbaar gebruik van en overlaat de jonge keizer met cadeaus en vrouwen. Op deze manier weet hij steeds hoger in rang te klimmen. Zelfs tot hij direct onder de keizer komt te staan. Het enige wat hem nog in de weg van zijn succes staat, zijn een groep mannen die hem zouden kunnen verslaan. Hij geeft de keizerlijke geheime dienst opdracht om ze te doden. Zhao Bufa twijfelt aan de gegrondheid van dit bevel en weigert het uit te voeren. Dit heeft als gevolg dat hij zijn eigen mannen achter zich aan krijgt. Zijn vader ziet geen ander optie om zijn zoon ter dood te veroordelen en zorgt er voor dat hij zelf bij zijn eigen familie niet veilig meer is. Compleet in een hoek gedreven vecht Zhao Bufa door tot hij oog in oog komt te staan met Eunuch Wang Zhen.

Een van de laatste films die de Shaw brothers maakte voordat de studio voorgoed dicht ging. Het opvallende is dat de film heel erg overzichtelijk is en deels westelijke normen en waarde hanteert. Want aan de ene kant staat het gezin centraal, maar aan de ander kant is het gevoel van eer en loyaliteit extreem aanwezig. Het ligt dus een beetje in het midden. Hierdoor is de film goed te vertalen naar onze westerse belevingswereld. Het verhaal wordt goed opgebouwd en de karakters zijn erg levendig. Er wordt dus goed geacteerd. Niet geheel onlogisch, want zowel Ku Feng als Leung Kar Yan behoren tot de top van acteurs uit die tijd. Vooral Ku Feng is wederom super als het om tonen van emoties gaat. Want de opdracht geven om je eigen zoon te laten doden gaat je natuurlijk niet in je koude kleren zitten. Het enige wat een beetje storend is dat een aantal van de gevechten versneld zijn. Gelukkig is dit alleen in het begin het geval en is er op de verdere gevechten niks aan te merken. Hoofdzakelijk wordt er met het zwaard gevochten, met af en toe een vuistgevecht. Leung Kar Yan neemt het in zijn eentje op tegen een heel leger in diverse geweldig gechoreografeerde scènes. Dit alles doet hij rennend terwijl zijn zoon van nog geen twee jaar om zijn nek hangt. Er zitten nogal wat rondvliegende hoofden en overdreven bloedvergieten in de confrontaties. Iets wat goed in de scènes verwerkt is en dus niet overdreven op de voorgrond treedt. Visueel is ‘Secret service of the imperial court‘ een ware traktatie. Prachtige buiten locaties worden gecombineerd met diverse studio sets, maar dat spreekt natuurlijk voor zich in een film uit de Shaw studio’s. Om dit alles af te maken maakt regisseur Lu Chin Ku meesterlijk gebruik van zijn camera. Want een groot deel van de achtervolging scène bestaat uit één stuk. Mede hierdoor weet hij de spanning goed op te bouwen en vast te houden. Een absolute eervolle vermelding waard is de prestatie van Lo Mang. Hij speelt een neef van Zhao Bufa. Zijn rol is niet groot, maar zijn uitstraling is echt geweldig. Als je dit samenvoegt met het karakter wat hij neerzet krijg je een beeld wat je als kijker niet snel van je netvlies zult krijgen. Voldoende kleurrijke karakters dus. Alleen Lau Wing spant de kroon met zijn vertolking van Eunuch Wang Zhen. Compleet met make-up, nagellak en hoge stem. Kortom een film waar ik bijzonder enthousiast over ben en ik iedereen die ‘Kill Bill’ een goede film vond kan aanraden, want er zitten diverse vergelijkbare elementen in.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (2:35.1)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)