Hwang Jan lee - Original Hongkong credit sequence
Blacky ko - Englisch credit sequence
Charlie Chan - Extended ending
Regisseur Ng See Yuen - Secret rivals 2 stills gallery
Speelduur 85:27 - Trailer gallery
Prod. maatschappij Seasonal film co. -

Op de verjaardag die hij samen met zijn tweelingbroer hoopte te vieren krijgt Chin Hu (Hwang Jan Lee) te horen dat zijn broer niet zal komen. Deze kwam om het leven tijdens een gevecht met Hsiao Yi Fei (John Liu) en Sheng Ying Wei (Wong Tao). Blind van woede zweert Chin Hu wraak. Alleen alvorens deze uit te voeren wil hij eerst zijn respect aan zijn broer tonen. Als hij bij het ontzielde lichaam staat ontdekt hij al snel een kaart van een verborgen schat. Maar er ontbreekt een heel belangrijk deel. Dit amulet met inscriptie werd na zijn dood meegenomen door Sheng Ying Wei. Het is dus nu niet alleen zaak dat Chin Hu wraak neemt maar ook dat hij het amulet bemachtigd. Na enig onderzoek komt hij tot de ontdekking dat hetgeen hij moet hebben bij Ying Wu (Tino Wong), de broer van Sheng Ying Wei is. Dit bericht komt bijna tegelijk binnen met het feit dat Sheng Ying Wei honderden kilometers verderop is. Het combineren van zijn wraak met het zoeken van de schat is dus uitgesloten. Tevens moet Chin Hu er rekening mee houden dat als Ying Wu de hulp inroept van Hsiao Yi Fei hij hetzelfde probleem als zijn overleden broer heeft. Want hun kung fu stijlen samen vormen een bijzonder dodelijke combinatie. Chin Hu besluit dus ook al zijn pijlen te richten op Ying Wu. Alleen helaas voor hem weet Hsiao Yi Fei toch tussenbeide te komen. Hierdoor wordt zijn strijd veel moeilijker dan hij misschien wel aan kan.

Als een film een enorm commercieel succes is kan een tweede deel natuurlijk niet uitblijven. Maar wat te doen als één belangrijke speler niet beschikbaar is en het personage dat de eerste film zo succesvol maakte het niet overleefde. Hier is met een beetje creativiteit makkelijk een oplossing te vinden. Want iedereen heeft natuurlijk wel ergens een broer rondlopen. Of in het geval van 'Silver fox' een tweeling broer. Want op die manier kan Hwang Jan Lee zonder problemen terugkeren. Ditmaal met een net even andere baard. Maar wel met dezelfde agressie en de keiharde beentechnieken die het eerste deel van 'Secret rivals' typeerde.

Na het oplossen van het probleem met de personages en de acteurs was het tijd om aan het verhaal te werken. Alleen alle creativiteit was toen waarschijnlijk op. Het plot heeft namelijk bijzonder weinig om het lijf. Want waar in het eerste deel veel tijd ging zitten in de opbouw van spanning en mysterie is dit hier ver te zoeken. In het begin lijkt het er op dat het over een hele andere boeg zal gaan. Er wordt gesproken over een martial arts toernooi. Het is de bedoeling dat alle leerlingen van Chin Hu hier aan mee gaan doen. Alleen na een half uur is dit plan compleet van de baan. Alle aandacht gaat van af dan naar de wraak en de schat. Er wordt nog wel gepoogd om een aantal subplots door het geheel te verwerken. Deze blijven alleen bij het geven van aanstalten want de uitwerking hiervan is ver te zoeken. De uitkomst van dit alles is dus ook weinig verassend. Toch weet regisseur Ng See Yuen er een waardig vervolg van te maken.

Een waardig vervolg zonder goed verhaal klinkt als een contradictie. Maar als je bedenkt dat het eerste deel vooral geprezen werd om de choreografie is de uitkomst voor de hand liggend. Samen met Yuen Wo Ping bedacht Ng See Yuen het plan om de actie in het tweede deel nog heftiger te maken. Dit is immers wat de mensen wilden. Het resultaat hiervan is werkelijk verbluffend. De film bestaat dus ook uit tachtig procent actie en twintig procent dialoog. Zijn het geen trainingscènes die we te zien krijgen dan zijn het wel sparring partijen of gevechten op leven en dood. Dit varieert van één tegen één tot vier tegen één. Continue is er dus wel iets anders gaande. Want ook wapens van alle soorten en maten worden niet geschuwd. De combinatie hierin tussen kung fu en acrobatiek is erg goed. Niet vreemd natuurlijk als je bedenkt dat Yuen Wo Ping hulp kreeg van niemand minder dan Corey Yuen en Yuen Biao. De laatste sprong ook nog eens regelmatig bij als stuntdubbel. Vele van de salto's en flips die je te zien krijgt zijn dus ook door hem gedaan.

Maar geweldige gevechten krijg je niet alleen door de inzet van goede choreografen. Er moeten ook nog mensen zijn die het uitvoeren. Wong Tao was niet beschikbaar dus werd Tino Wong gevraagd zijn plaats in te nemen. Tino Wong toont zich een waardig opvolger en laat veel van de Hung Gar stijl zien. John Liu laat wederom meer van zijn verbluffende flexibiliteit zien en Hwang Jan Lee is beter dan ooit. Het is dus ook niet vreemd dat het eindgevecht tussen deze drie werkelijk adembenemend is. Als je dan ook nog eens bedenkt wie er verder allemaal nog mee doen kan de film actietechnisch niet meer stuk. Want ook Charlie Chan, Hsu Hsia, Blacky Ko, Wong Lik zijn uitgebreid in actie te zien. De enige teleurstelling is Phillip Ko. Hij komt totaal niet in actie en we kunnen dus zeggen dat zijn aanwezigheid niet goed benut wordt.

Evenals het eerste deel blinkt ook dit tweede deel uit in adembenemende natuur en gebouwen. Enorme tempels, poorten, watervallen en strak gestileerde Japanse tuinen trekken dus ook continue je aandacht. Het enige jammere hiervan is wel dat er continue in- en uitgezoomd wordt om dit allemaal in beeld te brengen. Vooral bij de waterval is dit te nadrukkelijk aanwezig. Er valt niet te ontkennen dat het hier om een bijzonder indrukwekkende partij vallend water gaat. Maar dit is na de eerste keer ook wel duidelijk.

'Secret rivals 2' zou geen vervolg geweest zijn zonder de kenmerkende muziek van het eerste deel. 'La resia dei conti (seconda cassia)' van Ennio Morricone klinkt dus ook wederom door de gehele film heen. Dit nummer uit de western 'The big gundown' blijft een van de klassiekers ooit gebruikt in een kung fu film.

'We geven de mensen wat ze willen' moet de gedachte geweest zijn van regisseur Ng See Yuen toen hij aan 'Secret rivals 2' begon. Het eerste deel werd vooral geroemd om de actie. Hierdoor kwam het verhaal op de laatste plaats en werd er besloten een 'alle remmen los' kung fu film te maken. En het mag gezegd worden dat de film hierin geslaagd is. Van het begin tot het eind spatten de gevechten van het scherm. Dit alles wordt aan elkaar geplakt door een minimum aan dialogen. Hierdoor weet de film niet altijd heel erg te boeien en is het lastig om anderhalf uur met aandacht te blijven kijken. Voor de die hard kung fu fan dus een om niet te missen maar voor de serieuzere filmkijker een keuze die wel overwogen moet zijn.

De DVD van Soulblade waar het eerste deel op stond had een aantal boeiende extra's. Helaas is dat bij deze dvd niet echt het geval. Hier mogen we het doen met de trailer, een afbeeldingen galerie en wat gewijzigd materiaal. Onder het laatste valt de originele Hongkong openingsscène en de originele Engelse openingsscène. Beide zijn qua beeld hetzelfde alleen de letters die hierover heen geplakt zijn verschillen. Daarnaast is er een extended ending terug te vinden. Waar het hier om gaat is vijf seconde dialoog tussen John Liu en Tino Wong. Niet heel erg boeiend of een echte toevoeging dus.

Drager DVD (reg 0 )
Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Taal Mandarin of Engels