Isao Kinura -
Daisuko Kato -
Seiji Miyaguchi -
Regisseur Akira kurosawa -
Speelduur 207 min -
Prod. maatschappij Toho -

Als een boer tijdens het sprokkelen van hout in de bergen toevallig op een bende rovers stuit hoort hij hun gesprek. Gelukkig blijft hij onopgemerkt, maar wat hij hoort maakt hem aardig in de war. Nog niet zolang geleden overviel deze zelfde bende hun dorp en stal hun rijst voorraad. Dit ging natuurlijk niet zonder dat er vele slachtoffers gemaakt werden. Ook werden er een groot aantal vrouwen ontvoert of verkracht. De schrik zit er goed in bij de dorpelingen, want deze geschiedenis willen ze niet nog eens mee maken. Na een hevige discussie gaan ze te rade bij het dorpsoudste met het volgende plan. Ze willen een aantal samurai in huren om hun dorp te verdedigen. Alleen het grote probleem dat ze hebben is dat er geen geld is. Het enige wat ze kunnen bieden is rijst zo lang de samurai hun wil helpen. Het plan wordt goedgekeurd en de dorpsoudste laat ze op zoek gaan naar vier samurai. Voor deze missie vertrekt er vier man naar de grote stad waar al snel blijkt dat het moeilijker is dan ze denken. Iedere samurai wil geld zien en voelt er al helemaal weinig voor om zijn leven te wagen voor een stel boeren. Na een aantal dagen begint de moed hen aardig in de schoenen te zinken. Maar net als ze het op willen geven zien ze een samurai een bijzonder nobele daad doen. Ze realiseren zich dat ze bij hem een grote kans maken maar durfden hem niet meteen te benaderen. Maar als het eerste contact gelegd is gaat hij al snel overstag. Hij zegt dat hij minstens zeven man nodig heeft om de stad te verdedigen. De zoektocht begint opnieuw maar met een echte samurai aan hun zijde gaat het een stuk sneller. Een paar dagen later hebben ze zes man bij elkaar en omdat de tijd dringt besluiten ze dat dit het moet zijn. Ze beginnen aan de tocht naar het dorp. Onderweg worden ze gevolgd door een luidruchtige praatjesmaker, die zegt dat hij een samurai is. Hij wil zich graag bij hen aansluiten maar de rest voelt hier maar weinig voor. Echter tegen de tijd dat ze in het dorp aankomen heeft de praatjesmaker zijn nut bewezen. Iedere helpende hand is natuurlijk welkom en de voorbereiding voor de strijd kan beginnen. Langzaam maar zeker wordt van het dorp een fort gemaakt en worden de boeren opgeleid tot soldaat.

Het verhaal speelt zich af in Japan rond 1580 en eigenlijk is de opzet vrij simpel. Toch weet regisseur Kurosawa dit te veranderen in een epos die langer dan drie uur duurt. Zoals te verwachten van een film uit 1954 komt het allemaal niet zo snel op je af als dat het tegenwoordig doet. De montage is erg traag, evenals de vordering van de meeste scènes. Hierdoor is het eerste half uur even doorbijten, maar daarna word je langzaam meegezogen door het verhaal. Vooral de tweede anderhalf uur gaan verbazingwekkend vlot voorbij. Tegen deze tijd ben je namelijk goed aan de personages gewend en ontdek je hoe geweldig deze bij elkaar gezocht zijn. Deze samenstelling is te vergelijken met de commerciële popacts van tegenwoordig, want er is echt voor iedereen wat. Maar vooral Toshiro Mifune vertolkt zijn rol erg overtuigend. Op bijzondere wijze weet hij eerst de kijker te irriteren, langzaam zeker draait dit om naar sympathie. Zijn personage is de kleurrijkste uit de film en tevens ook de meest tragische. Wederom een voortreffelijke prestatie aan zijn kant. Nu is het wel zo dat zijn karakter de meeste aandacht krijgt. Maar de andere personages komen hierdoor zeker niet in het gedrang. Maar bij een film van meer als drie uur verwacht je natuurlijk ook niet anders. De manier waarop het boerendorp langzaam omgetoverd wordt tot een goed belegerde burcht is erg doordacht. De strategie van de verdediging wordt tot in het detail weergegeven doormiddel van een kaart. Hierop worden tevens de gemaakte slachtoffers stuk voor stuk af gestreept. Op deze manier wordt er een goed overzicht gehouden. Humor is ook erg belangrijk en dit komt vooral terug in het leren vechten van de boeren. De angst voor de rovers zit er goed in en daarom veranderen de meeste mannen in bevende rietjes. Hierdoor ontstaan diverse leuke situaties. Wat ook erg belangrijk is zijn de emoties die spelen bij de mensen. Wat gaat er in het hoofd om van een boer of samurai om in een gelijke situatie. Dit is zelfs nog per persoon verschillend en dit is in de reacties goed terug te vinden. De variatie aan locaties is in het begin van de film groter als het tweede deel. Het tweede deel speelt zich bijna volledig in het dorp af. Maar alles ziet er even mooi uit en er wordt een realistische beeld geschetst van hoe het er in die tijd in Japan aan toe ging. Het verschil tussen de twee klasse van mensen wordt getoond en hoe zowel de boeren, als samurai leefden. Wat dat betreft is dit volgens mij een redelijk accuraat historisch document te noemen. De gevechten zijn op emotioneel vlak heel erg sterk en realistisch. Het is niet zo dat het bloed en geweld je om de oren spat, maar de boodschap van dat het hierom mensen levens gaat is erg duidelijk. De paniek van sommige rovers die in een val van de boeren lopen is goed te voelen. Er wordt in deze strijd dus helemaal niets geromantiseerd, het wordt getoond zoals het is. Om dit te bereiken zijn deze confrontaties dus niet showerig, maar keihard en direct. Het enige jammere is dat ze een beetje chaotisch zijn. Je kan natuurlijk niet alles hebben. ‘Seven samurai’ laat absoluut een verpletterende indruk achter en behoort wat mij betreft tot de klassiekers, een absolute aanrader dus.

Beeld kwaliteit Goed (full screen)
Uitgever Total film