|
In het oude China gaat het verhaal dat wanneer iemand ver
van huis overlijdt, hij geen rust zal vinden tot hij thuis begraven wordt.
Deze lijken worden meestal door speciale opgeleidde mensen terug
gebracht. Aangezien het lichaam verstijft is, kunnen ze alleen nog maar
springen en moeten ze onder controle gehouden worden door duistere Chinese
magie. Xiao Yuan (Wong Yue) is assistent van een ’n overleden
begeleider. Zijn meester Chen Wu (Lui Chai Yung) heeft het vaak drukker met
gokken en drinken dan dat hij werkelijk met zijn werk bezig is. Als er
genoeg cliënten zijn om weg te brengen gaan ze op pad. Dit gebeurd
altijd s’ nachts, want als de doden de levenden ontmoeten weet je
nooit wat er kan gebeuren. Alles lijkt voorspoedig te gaan op één ding
na, één van de cliënten loopt niet altijd even goed in de pas en maakt
soms wat verdachte geluiden. De reis wordt voortgezet en er wordt
verder niet echt aandacht besteedt aan deze merkwaardigheden, het gebeurt
wel vaker dat er één niet helemaal meewerkt. Bij de eerste stop raakt
Chen Wu betrokken bij een vechtpartij en kan de reis, door een verwonding aan
zijn been, niet voort zetten. Xiao Yuan moet het van hem overnemen en zal voor
het eerst alleen te werk moeten gaan. Samen met zijn beste vriendin Fei
(Huang Hsing-Hsiu) gaat hij op pad om de klus af te maken. Het enige
probleem is dat hij nog al eens wat spreuken door elkaar gooit en niet
altijd de juiste beslissingen neemt.
Een luchtige kung fu komedie met
knipoog naar het Chinese vampiergenre. Het verhaal is vrij simpel en
oppervlakkig maar de situaties die gecreëerd worden zijn verrassend en
kijken lekker makkelijk weg. Lang blijft het een mysterie wat er nu
eigenlijk aan de hand is. Wanneer het eenmaal duidelijk wordt, valt alles
netjes op zijn plaats. Geweldige beelden uit de Shaw studio's worden afgewisseld
door veel buitenlocaties. Vooral tegen het einde van de film wordt er
veel buiten gefilmd en hierdoor doet de film een beetje aan als een
individuele geproduceerde kung fu komedie. De stijl waar Wong Yue mee vecht is bijzonder origineel, alle
bewegingen zijn namelijk gebaseerd op de bewegingen van een vampier.
Houterig en stijf dus en iedere beweging is voorzien van een bijzonder
verrassende benamingen. Het extraatje bij het karakter van Wong Yue is
dat hij zelf nogal wat moeite heeft om dingen te onthouden. Vaak moet
hij tijdens het vecht en zijn werk door zijn meester geholpen worden met de juiste spreuken en bewegingen. Dit zorgt ervoor dat
de wat standaard gevechten toch leuk om naar te kijken zijn. Ik zeg
standaard,
omdat ik persoonlijk niet heel erg enthousiast ben over de gevechten. Want
als je kijkt naar de regisseur en de vele top acteurs die een rol in de
film hebben, had er volgens mij meer in gezeten. Er wordt iets te veel
in groepen gevochten en hier door zijn de bewegingen wat moeilijk te
volgen. Ik zie de gevechten ook
meer als een extraatje die samen met het verhaal de film tot een
leuk geheel maken. Het transport van de overledenen zorgt voor
diverse vermakelijk situaties. Door middel van spreuken en de bekende
gele papiertjes met rode tekens worden ze tot leven geroepen. De film is
een mooie introductie voor als je nog niet bekend bent met dit genre
kung fu films. Voor een groot deel wordt de achtergrond van deze
rond springende overledenen uitgelegd, iets waarin ander films vaak niet
de tijd voor genomen wordt. 'The shadow boxing' is een zeer vermakelijk
film die meer als een komedie aandoet dan als kung fu film, want twintig
minuten aan gevechten is niet erg veel. Maar door het leuke thema zeker
het kijken waard.
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |