Lui Chai Hui - Behind the scènes foto's
Wilson Tong - Trailers
Lui Chai Yung - Color stills
Regisseur Lui Chai Liang - Original poster
Speelduur 96 min - Biographies
Productie maatschappij Shaw brothers - Production notes

In het oude China gaat het verhaal dat wanneer iemand ver van huis overlijdt, hij geen rust zal vinden tot hij thuis begraven wordt. Deze lijken worden meestal door speciale opgeleidde mensen terug gebracht. Aangezien het lichaam verstijft is, kunnen ze alleen nog maar springen en moeten ze onder controle gehouden worden door duistere Chinese magie. Xiao Yuan (Wong Yue) is assistent van een ’n overleden begeleider. Zijn meester Chen Wu (Lui Chai Yung) heeft het vaak drukker met gokken en drinken dan dat hij werkelijk met zijn werk bezig is. Als er genoeg cliënten zijn om weg te brengen gaan ze op pad. Dit gebeurd altijd s’ nachts, want als de doden de levenden ontmoeten weet je nooit wat er kan gebeuren. Alles lijkt voorspoedig te gaan op één ding na, één van de cliënten loopt niet altijd even goed in de pas en maakt soms wat verdachte geluiden. De reis wordt voortgezet en er wordt verder niet echt aandacht besteedt aan deze merkwaardigheden, het gebeurt wel vaker dat er één niet helemaal meewerkt. Bij de eerste stop raakt Chen Wu betrokken bij een vechtpartij en kan de reis, door een verwonding aan zijn been, niet voort zetten. Xiao Yuan moet het van hem overnemen en zal voor het eerst alleen te werk moeten gaan. Samen met zijn beste vriendin Fei (Huang Hsing-Hsiu) gaat hij op pad om de klus af te maken. Het enige probleem is dat hij nog al eens wat spreuken door elkaar gooit en niet altijd de juiste beslissingen neemt.

Een luchtige kung fu komedie met knipoog naar het Chinese vampiergenre. Het verhaal is vrij simpel en oppervlakkig maar de situaties die gecreëerd worden zijn verrassend en kijken lekker makkelijk weg. Lang blijft het een mysterie wat er nu eigenlijk aan de hand is. Wanneer het eenmaal duidelijk wordt, valt alles netjes op zijn plaats. Geweldige beelden uit de Shaw studio's worden afgewisseld door veel buitenlocaties. Vooral tegen het einde van de film wordt er veel buiten gefilmd en hierdoor doet de film een beetje aan als een individuele geproduceerde kung fu komedie. De stijl waar Wong Yue mee vecht is bijzonder origineel, alle bewegingen zijn namelijk gebaseerd op de bewegingen van een vampier. Houterig en stijf dus en iedere beweging is voorzien van een bijzonder verrassende benamingen. Het extraatje bij het karakter van Wong Yue is dat hij zelf nogal wat moeite heeft om dingen te onthouden. Vaak moet hij tijdens het vecht en zijn werk door zijn meester geholpen worden met de juiste spreuken en bewegingen. Dit zorgt ervoor dat de wat standaard gevechten toch leuk om naar te kijken zijn. Ik zeg standaard, omdat ik persoonlijk niet heel erg enthousiast ben over de gevechten. Want als je kijkt naar de regisseur en de vele top acteurs die een rol in de film hebben, had er volgens mij meer in gezeten. Er wordt iets te veel in groepen gevochten en hier door zijn de bewegingen wat moeilijk te volgen. Ik zie de gevechten ook meer als een extraatje die samen met het verhaal de film tot een leuk geheel maken. Het transport van de overledenen zorgt voor diverse vermakelijk situaties. Door middel van spreuken en de bekende gele papiertjes met rode tekens worden ze tot leven geroepen. De film is een mooie introductie voor als je nog niet bekend bent met dit genre kung fu films. Voor een groot deel wordt de achtergrond van deze rond springende overledenen uitgelegd, iets waarin ander films vaak niet de tijd voor genomen wordt. 'The shadow boxing' is een zeer vermakelijk film die meer als een komedie aandoet dan als kung fu film, want twintig minuten aan gevechten is niet erg veel. Maar door het leuke thema zeker het kijken waard.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed  (2.35:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)