Chi Kuan Chun - New trailer
Wang Lung Wei - Other releases
Leung Kar Yan - Color stills
Tong Yim Chaan - Original poster
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 92 min - Biography & selected filmogrphy

Vanaf het moment dat de Ching's de macht in China overgenomen hebben is het er voor het volk niet beter op geworden. De Han's worden op vreselijke wijze onderdrukt, afgeperst en in het ergste geval vermoord. De Wu Tang clan heeft zich bij de Ching's geschaard en houdt zich met allerlei duistere zaakjes bezig. In de stad waar Fong Sai Yuk (Fu Sheng) woont heeft een onderdeel van deze clan een weverij. Om alle dreigingen uit de stad te verdrijven bouwen ze dicht bij deze weverij een groot podium. Drie van hun beste vechters nemen op dit podium hun plaats in en dagen iedereen die maar durft uit voor een gevecht. De drie blijken onverslaanbaar en vele mannen vinden de dood. De vader van Fong Sai Yuk kan het allemaal niet meer aanzien en besluit oik de confrontatie aan te gaan. Als blijkt dat hij aan de winnende hand is wordt hij op laffe wijze door een tweede man van achteren gegrepen en sterft ter plekke. Als dit nieuws Fong Sai Yuk bereikt, is hij des duivels en wil hij niets anders dan wraak. Alleen zijn moeder houdt hem hierin tegen omdat ze vindt dat hij hier nog lang niet klaar voor is. De enige manier om deze clan te verslaan is te zorgen dat hij zich de Shaolin iron skin eigen maakt. De weg hierna toe is extreem pijnlijk en vergt nog meer geduld. Met de hulp van zijn broer (Tong Yim Chaan) en moeder weet Fong Sai Yuk deze training te voltooien. Ondertussen is hij bevriend geraakt met Woo Wai Gon (Chi Kuan Cheung). Een man die door de zelfde clan zijn vader verloor. Al meerdere malen probeerde hij wraak te nemen maar was nooit succesvol. Op een dag redt Fang Si Yu hem van de dood en raadt hem aan in de Shaolin tempel te gaan trainen. Als zijn training voltooid is gaan ze samen het gevecht aan met de mannen van de weverij van de Wu Tang clan. Ze weten dit succesvol af te ronden en besluiten nu meteen maar voor het ultieme doel te gaan. Het uitroeien van de kopstukken van de Wu tang clan. Samen met de broer van Fong Sai Yuk trekt het tweetal ten strijden om de 'white eyebrowed priest' en zijn volgelingen te verslaan in een bloederige strijd.

Een redelijk standaard wraak verhaal over de helden van de strijd tegen de Ching's. De film past perfect in de stijl van 'Heroes two' en 'Men from the monastery' maar de manier waarop het verhaal vertelt wordt is wat het bijzonder maakt. We volgen namelijk niet het standaard patroon maar beginnen bij het eind gevecht. Tijdens dit gevecht wordt de reden hiervan door middel van terugblikken uit de doeken gedaan. Eerst wordt de geschiedenis van Fong Sai Yuk verteld en langzaam maar zeker komt Woo Wai Gon het verhaal in. Regisseur Chang Cheh is en blijft natuurlijk de meester van het wraak verhaal en bewijst dit wederom op de bekende bloederige wijze. Het is alleen wel zo dat, wanneer het echt heel erg bloederig wordt, we over gaan naar het bekende rode filter. Dit is tevens een teken dat er snel iemand dood zal gaan en voegt iets aparts toe aan de sfeer van het geheel. Doordat de sets vrij basis zijn en zonder al te veel protserigheid voelt alles wat somber aan. Dit past natuurlijk perfect bij het verhaal dat over het gewone volk gaat. Er wordt veel in duinachtig gebied gefilmd en af en toe in de stad, maar er zijn voldoende figuranten op de been om een lekker levendig gevoel te creëren. Regisseur Chang Cheh gebruikte voor 'Shaolin avengers' een andere choreograaf dan Liu Chia Liang. Maar er zijn niet echt opvallende verschillen op te merken. De heren Hsieh Hsing en Chan San Yat leveren dus prachtig werk af. Fu Sheng zit hier absoluut in zijn topjaren, want zijn snelheid is werkelijk onovertroffen. Het contrast tussen hem en Chi Kuan Chun is prachtig om te zien. Snelheid tegenover brute kracht, telkens weer verbaas ik me over het perfect afgetrainde lichaam van Chi Kuan Chun. Zoals je wel zal verwachten zijn de gevechten zonder acrobatiek. Het gaat hier om pure kung fu, vuist tegen vuist met heel af en toe een wapen. Op de een of andere manier is de invloed van Bruce Lee terug te vinden in de Choreografie. Aan het begin zien we iemand die een kleine imitatie doet en tegen het einde vecht Chi Kuan Chun op vergelijkbare wijze met twee korte stokken. Dit is iets wat me eigenlijk nooit eerder is op gevallen in een Shaw brothers film, maar eens moet de eerste keer zijn. Het verhaal van 'Shaolin avengers' ziet niet geheel foutloos in elkaar. Het tijdsbestek waarin het zich afspeelt loopt niet helemaal correct en het had wat completer gekund. Zo speelt er een white browed priest in die naar mijn idee veel te weinig vecht. Hij is tijdens het gehele eindgevecht aanwezig, maar kijkt vanaf de zijlijn toe. Verder zijn er wat andere kleine dingen die wat beter uitgediept hadden kunnen worden maar echt storend is het niet. De film kijkt erg makkelijk weg en de gevechten zijn geweldig om te zien. 'Shaolin avengers' is bijna een groot non-stop gevecht en is dus voor liefhebbers van 'Heroes two' en 'Men from the monastery' verplichte kost.

Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 Anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)
Ondertiteling Chinees/Engels