Mike Wong -
Kim Il Cho -
Gam Ming Yi -
Regisseur Godfrey Ho -
Speelduur 85 min -
Prod. maatschappij IFD films -

Mo (Elton Chong) werkt als kok in een klein dorpje. Tijdens zijn werk probeert hij van alles om zijn vaardigheid te verbeteren. Regelmatig kijkt hij bij de lokale kung fu school om daar stiekem de kunst af te kijken. Op een dag is hij daar getuige van de brute moord op de leraar. Silver eagle ( Eagle Han Yin) is hier wederom de dader. Deze man terroriseert al jaren het gebied en was ook de moordenaar van de ouders van Mo. Als de mannen van de Silver eagle het restaurant waar Mo werkt proberen over te nemen vecht hij dapper terug. Zijn vaardigheid zijn lang niet genoeg ontwikkeld en hij verliest dus ook. Het restaurant valt in handen van de Silver eagle en Mo staat op straat. Verbitterd zwerft hij rond tot hij een oude man (Mike Wong) ontmoet. De man is alles behalve aardig tegen Mo en onderwerpt hem aan allerlei zware trainingen. Continue hamert de oude man er op dat hij moet leren om nederig te zijn. Ondertussen bereidt de kleindochter van de vermoorde leraar alleen een plan voor om wraak te nemen. Ze slaagt er in heel dicht bij de Silver eagle te komen. Helaas is ze bij de uitvoering niet succesvol en verwondt hem alleen maar een beetje. Ze ontsnapt gelukkig wel en als ze niet veel later Mo tegen het lijf loopt brengt deze haar bij zijn leraar. Het meisje blijkt een nichtje van hem te zijn en ze sluit zich aan bij het tweetal. Mo zijn geduld begint alleen op te raken en alleen zet hij de eerste stap. Silver eagle is woedend als hij ontdekt dat er twee van zijn mannen gedood zijn. Hij beveelt iedereen uit te zoeken wie de dader was en ze levend bij hem te brengen. Maar het drietal is ondertussen goed voorbereid en de strijd kan beginnen.

Een film waarin een moordenaar met lang wit haar de openingszin, "You old basterd, you can't hide any longer" gebruikt kan volgens mij al niet meer stuk. Als er daarna ook nog een spetterend gevecht volgt tussen Mike Wong en Eagle Han lijkt de buit binnen te zijn. Toch is het niet allemaal zoals het zijn moet in deze Koreaanse productie. Het gaat om het bekende leerling meester verhaal. Elton Chong speelt de hoofdrol maar weet er net niet dat beetje meer in te leggen. Dit is eigenlijk wat er met de hele film aan de hand is. De ideeën zijn er, maar bij de uitvoering gaat het fout. De timing ligt er net een beetje naast. Dit geldt zowel voor de komedie als de uitwerking van het verhaal. Belangrijke punten zijn niet goed uitgediept en hierdoor gaan veel mogelijkheden verloren. Deels is dit ook te wijten aan de Engelse dubbing. Volgens de gesprekken zou het begin van het verhaal zich in Shaolin af moeten spelen. Het personage van Elton Chong zou daar een leerling moeten zijn, maar de beelden vertellen iets heel anders. Het is dus belangrijk dat je een beetje door het begin heel prikt. Nu dat ik het negatieve deel van de film uit de weg gewerkt heb volgt het positieve. 'Shaolin drunk monkey' heeft namelijk nog wel het een en ander te bieden. Als je de film naast een Hongkong / Taiwan productie legt scoort hij niet zo goed. Maar voor een Koreaanse film is er niets mis mee. De gevechten zijn goed en vooral Eagle Han scoort goed. Na het zien van zijn prestaties in deze film belandt hij meteen in mijn lijstje van favoriete beenvechters. Hij schopt razend snel, is lenig en beschikt over een grote variatie aan technieken. Hij weet zelf zijn tegenstander te klemmen met zijn been. De gevechten in de film zijn niet versneld, maar zijn bewegingen zijn super snel. Mike Wong die de rol van de oude meester voor zijn rekening neemt presteert ook goed. Zijn stijl is erg uiteenlopend en acrobatisch. Alle trainingen die hij aan Elton Chong geeft hebben wat met eten of het dagelijks leven te maken. Natuurlijk moet hij water halen maar de trap van palen die hij daarna moet beklimmen is wel weer origineel. Bijna geen van alle zijn ze erg fysiek inspannend. Het enige wat wel respect afdwingt is hoe Elton Chong in een brug staat en tegelijkertijd een vuurtje aan blaast. Gewoon ademen is deze positie is al lastig, laat staan met je hoofd naast een vuurtje en dan nog blazen ook. Het eind gevecht is ook van goed niveau. Drie tegen een en dat lijkt ook wel nodig tegen Eagle Han Yin. Voor Koreaanse begrippen een leuke productie maar helaas wat saai om echt te vermaken. De gevechten maken de film toch nog wel de moeite waard, het zijn er helaas wat weinig. Niet echt een aanrader en dus alleen voor de echte verzamelaar of voor de fans van old skool Koreaanse film.

Waardering          6/10 Met dank aan de Boudisque