Yosuke Eguchi -
Takashi Okamura -
Kitty Zhang Yuqi -
Regisseur Katsuyuki Motohiro -
Speelduur 107:28 mins -
Prod. maatschappij Fuji Television Network -

Na het volbrengen van drie duizend dagen van zware training mag Rin (Kou Shibasaki) de Shaolin tempel verlaten. Ze is alle technieken meester en klaar om de wereld het Shaolin kung fu te leren. Met gemengde gevoelens keert ze terug naar het rustige dorpje waar ze opgroeide. Daar begon ze ooit met kung fu in de dojo van haar opa. Helaas is de beste man in haar afwezigheid overleden. Toch verwacht ze de dojo levendig aan te treffen. Één van haar oudere mede leerlingen zou de school immers voort zetten. Helaas is de situatie totaal anders dan ze had verwacht. De school is in compleet vervallen toestand en helemaal leeg. Er zitten gaten in de vloer, de ramen zijn stuk en een groepsfoto ligt met gebroken lijst op de grond. Een pijnlijke confrontatie voor Rin maar niet één die haar uit het veld zal slaan. Ze is vastberaden iedereen in het dorp het voordeel van Shaolin kung fu uit te leggen. Via een Minmin (Kitty Zhang Yuqi), een oude bekende komt ze in aanmerking met de sport lacrosse. Een bewuste keuze aangezien ze op die manier veel sportieve mensen kan ontmoeten. Vreemd genoeg ligt de teamsport haar niet zo heel goed en lukt het maar niet de bal onder controle te krijgen. Ze ligt dus ook niet zo lekker in de groep. Dit wordt nog erger als de oudere leerling die de school had moeten voortzetten zich meldt als coach. Hij doet bijzonder onsympathiek tegen Rin en probeert haar van het team te krijgen. Hier begrijpt ze helemaal niets van. Alles wat Rin ook maar probeert wordt tegen gewerkt. Het kost haar dus ook meer en meer moeite om gemotiveerd te blijven. Steeds meer ziet ze haar droom om Shaolin kung fu te promoten in rook opgaan. Maar doorzettingsvermogen is uiterst belangrijk voor kung fu en dus zal ze door gaan tot het bittere einde.

Door het succes van 'Shaolin soccer' werd Stephan Chow al meerdere malen gevraagd om een vervolg te maken. Zelf had hij daar niet echt heel veel zin in en tot nu toe is daar dus ook nog niets van gekomen. Wel leende hij het idee uit aan Japan. Hier trad hij op als producer van 'Shaolin girl'. Een film die veel ideeën leent van 'Shaolin soccer' en in sommige landen zelfs aangeprezen wordt als 'Shaolin soccer 2'.

Voor 'Shaolin girl' is, zoals je van de titel mag verwachten, de nadruk verlegd richting de dames. De basis van het verhaal is ook anders. Verder zijn er voldoende vergelijkingen maar deze komen later aan bod. Eerst is het belangrijk om de stijl van de film te schetsen. 'Shaolin girl' laat zich het beste wegzetten in de categorie highskool komedie. Hier is een rode draad van sport aan toegevoegd. De film lijkt dus gemaakt voor de schoolgaande jeugd. De verhaallijn van de film gaat in eerste instantie dus ook niet verder dan zaken die voor deze doelgroep van toepassing zijn. Het hoofdpersonage doet erg haar best om geaccepteerd te worden in de groep. Dit lukt niet en dat heeft meerdere teleurstellingen als gevolg. Verder ligt de nadruk op zaken die je totaal niet verwacht. Iets wat verwarrend werkt want je zou denken dat kung fu een grote rol zou spelen. Dit is helaas niet waar en de actie barst pas los in het laatste half uur. Tot die tijd zit je als kijker echt te wachten tot er wat gebeurt. Maar echt commentaar leveren op de manier waarop regisseur Katsuyuki Motohiro zijn film gemaakt heeft is niet mogelijk. De film zit goed in elkaar en alles heeft de nodige diepgang. Zo brengt hij een behoorlijk dosis mysterie in het verhaal en weet hij dit tot het laatste moment vast te houden. Hij heeft er duidelijk voor gekozen om op totaal eigen wijze met de film om te gaan. Hij heeft er absoluut geen 'mannen' film van gemaakt en de bekende paden gevolgd. Een nogal typische keuze waar wel respect voor te hebben is maar die de film nog vlees nog vis maakt.

Visueel gezien zit 'Shaolin girl' erg sterk in elkaar. Regisseur Katsuyuki Motohiro is goed bezig geweest met kleuren en de manier waarop hij alles in beeld wilde brengen. Natuurlijk ontbreken ook de nodige computer effecten niet. De opbouw hierin is goed en gaat van minimaal naar compleet over de top. Eerst wordt het gebruikt om ballen door de geluidsbarrière te laten vliegen. In het eindgevecht wordt de complete trukendoos open getrokken. Grote objecten vliegen moeiteloos door de lucht, gebouwen storten in en overal is vuur en water. Vooral het laatste speelt een belangrijke rol. Zo lopen het hoofdpersonage en haar tegenstander over water en gebruiken ze het om het elkaar moeilijk te maken. Dit ziet er werkelijk spectaculair uit. Ook hier is een duidelijke keuze gemaakt om de effecten boven de echte martial arts te zetten.

Kung fu technische heeft 'Shaolin girl' niet echt veel te bieden. Kou Sibasaki heeft een prima uitstraling en ze past goed in deze rol. Helaas kan ze niet overtuigend overkomen in een gevecht. Iedere slag of stoot mist de kracht en als ze een Shaolin vorm of Tai Chi laat zien mist het alle essentie. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling om dit zo te laten lijken. De computer effecten zijn hier duidelijk belangrijker dan het menselijk kunnen. Verder is er ook niet echt iemand die heel veel indruk achter laat.

Op subtiele wijze wordt er hier van allerhande films geleend. 'Star wars', 'Enter the dragon', 'The matrix', 'Kill bill' en ga zo maar door worden door de scènes heen gemengd. Dit is allemaal bewust gedaan en wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Dit is ook het hoofdingrediënt van de humor van de film. De grappen zijn wel leuk maar veroorzaken niet meer dan een lichte glimlach. Verder moet de film het op dit gebied van de personages hebben. Allemaal hebben ze namelijk wel wat mafs.

Film technisch is er niet zo heel veel op 'Shaolin girl' aan te merken. Het verhaal is goed, de beelden zijn prachtig en het tempo zit er lekker in. Actrice Kou Sibasaki past prima in haar rol en dit geldr ook voor de rest van de acteurs. Vreemd genoeg doet het verhaal totaal niet wat je verwacht en richt het zich meer op jeugdige kijkers. Erg veel kung fu actie zit er in het begin dus ook niet in. Het laatste half uur gaat dit compleet om. Vanaf daar is het non-stop actie. Het gaat hier allemaal om computer animaties en dit is best spectaculair. Maar helaas redt dit de film niet en blijft het allemaal een beetje vreemd en misplaatst aanvoelen.

De behandelde versie van 'Shaolin girl' bevat als bonus de soundtrack op cd. Verder is er niets aan extra's terug te vinden. De hoes van karton valt foto technische wat in herhaling maar verder is hij lekker kleurrijk.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9)
Geluid kwaliteit Zeer goed
Ondertiteling Engels of Maleisisch