Lee Yi Min - Original trailer
Chan Sing -
Chang Yi -
Hwa Ling -
Regisseur Ko Shih Hou -
Speelduur 90 mins -

De Ching dynastie heeft net plaats moeten maken voor de vorming van de republiek. Het volk is dolblij maar ex-Ching heerser Chin Su (Chan Sing) wil zijn macht terug. Hij krijgt het voor elkaar dat de afgezette Ching leiders al hun macht aan hem overdragen. Dit is nu natuurlijk niks waard maar als zijn plan tot uitvoering gebracht zal zijn des te meer. Hij belegt een bijeenkomst waarin hij alle ex-ching ministers dwingt hem te volgen. Dit alles wordt vast gelegd in een document. Helaas blijft dit waardevolle document niet lang in zijn bezit. Via een omweg en stom toeval belandt het in de handen van politie chef Hou (Wong Tao). Deze schrikt enorm van hetgeen er in het document staat en probeert actie te ondernemen. De vraag is alleen wie kan hij vertouwen. Chin Su zet alles op alles om zijn document terug te krijgen. Alleen hij is niet de enige die zich er mee gaat bemoeien. Een van de Ching prinsen (Chang Yi) probeert zijn plan koste wat kost te voorkomen. Via een handlanger van Chin Su weet hij twee jongens om te kopen. Deze wezen leven samen met hun oudere zus en hebben erg veel moeite te overleven. Rijkdom heeft een enorme aantrekkingskracht en ze twijfelen dus ook niet om het Hou moeilijk te maken. Een handlanger van de Ching prins vermoordt iedereen behalve Hou. Het is nu de taak van de twee wezen om er voor te zorgen dat het dorp zich tegen Hou keert. Alleen Hou blijkt slimmer dan verwacht en weet de opstoot te sussen. Dit lost het probleem alleen nog niet op. Hou besluit een val te zetten om de prins en zijn mysterieuze handlangers uit hun tent te lokken.

Tussen alle kung fu films die er in de jaren gemaakt zijn is 'Shaolin iron claws' een nogal vreemde eend in de bijt. Dit is niet omdat het verhaal van geen kant klopt. Sterker nog dit is redelijk in orde. Het komt meer omdat de film erg om drama en personages draait. Kung fu komt zelfs op een tweede plaats. Toch zijn de gevechten van hoog niveau en erg agressief. Dit zorgt voor het behoud van de typische kung fu film sfeer. In eerste instantie lijkt het er op dat Chan Sing de rol van de grote boef voor zijn rekening neemt. Hij is zo duivels als hij zijn kan en sterkt zijn linkerhand door hem tussen de hete kolen te duwen. Dit heeft als resultaat dat deze hand met gemak een mens kan doden met een enkele slag. Opvallend genoeg gebruikt hij dit maar een keer in de gehele film. Hij krijgt hier simpel weg de kans niet voor en verdwijnt na twee scènes op mysterieuze wijze van het toneel. Waarschijnlijk was dit materiaal bedoeld voor een andere film en nooit gebruikt. Wat ook kan is dat er een meningsverschil is ontstaan tussen Chan Sing en de producers waardoor hij zijn rol niet voortzetten. Helaas is dit niet bekend en neemt Chang Yi de rol van schurk van hem over. Niets mis mee want beide zitten op het zelfde niveau als het om het neerzetten van slechte kung fu meesters gaat. Het vreemde is alleen dat Chan Sing niet sterft en er wordt totaal geen reden opgegeven over waar hij gebleven is in het verhaal. Chang Yi neemt het gewoon van hem over maar wordt niet neergezet als de zelfde persoon. Dit brengt helaas wel de nodige vraagtekens en plot gaten met zich mee. Dit klinkt nogal tegenstrijdig. Want de film heeft ook zijn sterke punten juist weer in het verhaal liggen. In de stad waar alles zich afspeelt leven natuurlijk verschillende mensen. Hwa Ling gespeeld door Pu Siu Shang is er een van. Zij woont samen met haar veel jongere broertjes. Ze weet zich redelijk te redden in een gevecht en is stiekem verliefd op het personage van Wong Tao. Dit is allemaal goed uitgewerkt en wordt op bijzondere wijze gebruikt in het verhaal. Haar twee broers zorgen helaas wel voor wat tenenkrommende momenten. Een is bijdehand en brutaal en de ander zeurt alleen maar. De stemmen die hiervoor gebruikt zijn vallen in de categorie vreselijk. Hoge, zeurderige en krakende piepstemmen die het liefste enkele minuten door zagen. Verder zijn de stemmen prima in orde behoren ze tot de betere van het gedubde kung fu genre. Dan is er natuurlijk nog de politiechef Hou die door Wong Tao gestalte gegeven wordt. Een oprechte man die het vreselijk moeilijk krijgt door alles en iedereen om zich heen. Niemand is te vertrouwen en de uitkomst is dus ook best schokkend. Wat gevechten betreft ligt het niveau aardig hoog. Alles knalt werkelijk van het scherm af en is lekker agressief. Wong Tao is erg krachtig en gebruikt zijn benen erg goed. Lee Yi Min die normaal eigenlijk altijd jongens rollen speelt heeft een redelijk statige rol. Dit zie je ook terug in de gevechten en dit past goed bij hem. Het is leuk om hem eens op een andere manier te zien vechten. Natuurlijk blijft het wel zijn bekende stijl, maar de uitvoering is iets serieuzer. Zoals altijd gebruikt hij voor zijn moeilijke acrobatiek een stuntdubbel. Hetzelfde geldt voor Wong Tao. Het is alleen wel zo dat alleen de opletten de kijker dit er uit zal halen. De montage hierin is namelijk erg goed gedaan en je ziet het dus ook bijna niet. Omdat de nadruk toch iets meer op het verhaal ligt zijn de gevechten wel wat aan de korte kant. Er hadden ook best wat meer actiescènes in mogen zitten. Toch is er wel respect op te brengen dat er voor kwaliteit is gekozen. Liever een paar knallende mooie gevechten dan heel veel gemiddelde gevechten. Tussen het verhaal en de gevechten door zijn er een tweetal trainingsscènes te vinden. Dit zijn hoofdzakelijk vorm trainingen van Wong Tao en Li Yi Min. Het mag gezegd worden dat Chang Yi in het enige gevecht dat hij heeft de show steelt. Met zijn lange witte haar een duivelse uitstraling schop en slaat hij er op los. Geweldige choreografie en prachtig uitgevoerd. Al met al een beetje een tegenstrijdige toestand die opvallend genoeg wel weet te vermaken.

Beeld kwaliteit Redelijk (Fullscreen)
Waardering          7,5/10 Met dank aan de Boudisque