Sammo Hung -
Casanova Wong -
Kam Kong -
Regisseur Wong Fung -
Speelduur 105 min -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Prins Daglen (Chan Sing) is geobsedeerd door martial arts. Het is bijna het enige waar hij aan denkt en hij heeft er alles voor over om alle stijlen te weten te komen. Om dit te bewerkstelligen organiseert hij een feest en nodigt hij iedereen, die ook maar iets betekend op martial arts gebied, hier voor uit. Hij beveelt iedereen om een boek met een omschrijving van hun stijl mee te nemen. Bijna iedere school geeft gehoor aan deze oproep, maar er zijn er twee die er niet van willen weten. Zowel de Shaolin tempel als de Wu tang school weigeren om hun stijl prijs te geven. Prins Daglen is woedend en stuurt zijn beste mannen er op af. Onderleiding van een opvallende Tibetaanse monnik (Sammo Hung) gaan ze eerst naar de Wu Tang school. Er ontstaat een wild gevecht maar Little Tiger (James Tien) weet ternauwernood met de boeken te ontsnappen. Tijdens zijn vlucht krijgt hij hulp van een Shaolin monnik (Kam Kong). Deze monnik weet zijn leven te redden, maar kan helaas niet voorkomen dat de boeken toch in de handen van de prins komen. Om de boeken terug te kunnen halen besluit de monnik om Little Tiger zijn kung fu te leren. Prins Daglen zit ondertussen ook niet stil want persoonlijk benaderd hij de Shaolin tempel. De monniken weigeren hem het boek te geven en omdat hij met eigen ogen gezien heeft hoe de tempel bewaakt word weet hij dat stelen geen optie is. De monniken weten dat de prins niet makkelijk op zal geven en besluiten niemand meer binnen te laten. De prins laat zich niet tegen houden en bedenkt een list om toch binnen te komen. Op deze manier zal hij er zelf voor zorgen dat hij de boeken in handen krijgt.

'Shaolin plot' is een extreem groots opgezet verhaal over de Shaolin tempel die het met een slechte prins aan de stok krijgt. Het aparte is dat, ondanks dat in de film bijna alleen maar top acteurs spelen, er niemand echt de hoofdrol speelt. Als je het eerlijk bekijkt speelt James Tien de hoofdrol, maar zijn rol is niet eens zo groot. Het verhaal concerteert zich eigenlijk ook veel meer op de prins die koste wat het kost zijn doel wil bereiken. Dit is natuurlijk de hoofdlijn van het verhaal waar diverse rand gebeurtenissen om heen verweven worden. De manier waarop deze epos verteld wordt is werkelijk subliem en iedereen zet echt zijn beste beentje voor. Alles is werkelijk van a tot z verzorgd en eigenlijk alles wat een martial art film goed maakt is aanwezig. Met de Shaolin tempel als hoofdonderwerp kan je ook niet verkeerd gaan. Normaal zijn er maar een beperkt aantal monniken aanwezig als Shaolin in beeld gebracht wordt. Maar hier lijkt het wel of de stroom monniken oneindig is. De beelden zijn werkelijk prachtig en tempel lijkt wel een doolhof zo groot is het allemaal. Wat acteurs betreft springt Kam Kong er erg uit. Hij speelt een statige monnik en straalt enorm veel charisma en wils kracht uit. De man lijkt werkelijk onverwoestbaar. Sammo Hung speelt een redelijk grote rol als de Tibetaanse monnik. Het is toch altijd weer opvallend hoe hij toch dat beetje humor in een serieuze film weet te brengen. Want niet alleen de manier waarop hij er uit ziet maar ook zijn personage zorgt voor een komische noot. Verder zijn er vooral veel goede martial artist die de film tot een succes maken. Chin Yuet San, Fong Hak On en Kwan Yung Moon, om er een paar te noemen, zorgen voor mooie gevechten. Om het af te maken komt tegen het einde Casanova Wong ook nog eens in actie. Zijn been technieken zijn zoals altijd meesterlijk vooral als ze in combinatie zijn met de choreografie van Sammo Hung. De enige die we kunnen bestempelen als de vreemde eend in de bijt is James Tien. Als acteur maakt hij niet echt veel indruk om over zijn martial arts vaardigheid maar niet te spreken. Jammer maar dat is werkelijk het enige minpunt van deze film en het mooie is het is niet eens storend. 'Shoalin plot' is een film die ik iedereen wil aanraden. Want zoals deze film zijn er niet veel gemaakt. Alles is aanwezig voor anderhalf uur top vermaak en zelfs nog een beetje meer, geweldig dus.

Kwaliteit

Normaal gesproken behandel ik eigenlijk nooit echt de kwaliteit van een dvd. Voor 'Shaolin plot maak ik een uitzondering. Het gaat hier namelijk om een Chinese dvd waar het een en ander over te zeggen is. Op de dvd ontbreekt namelijk ieder spoor van een menu. Dit is eigenlijk ook overbodig aangezien er niet veel te kiezen valt. Er is ook maar een geluidstrack en de ondertiteling zit vast in het beeld. Het is dus te vergelijken met de (ouderwetse) video band. Dit brengt natuurlijk ook de (ouderwetse) problemen met zich mee. Soms verdwijnt de ondertiteling onder uit het beeld, ook vallen er regelmatig letters weg tegen de lichte achtergrond. Toch blijft de film goed te volgen. Het mooie is wel dat de film in zijn originele formaat op de dvd staat, maar de beeld kwaliteit laat wel wat te wensen over. Aangezien je Shaolin plot waarschijnlijk nergens beter kan krijgen in deze prijskwaliteit verhouding vind ik dit toch een hele goede koop.

Drager dvd
Beeld kwaliteit Matig (2.35:1)
Ondertiteling Engels / Chinees